Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2305 ggr
annanicholson
0

Acana - men vilken sort?

Hundfoder är en hel vetenskap..
Jag har en hyfsat kräsen Storpudel på 1½år som det är hög tid att föra över på vuxenfoder.  Han har ätit Orijen puppy i större delen av sitt liv  & tycker det smakar helt okej, men min tanke var att gå över till Acana då jag hört så mycket gott om det & det är väl i princip detsamma som Orijen fast lite billigare?
Han är som sagt lite kräsen & ett par kg fett till på kroppen hade inte skadat. ;)

Så den stora frågan är; vilken av alla sorter ska man välja?
& hur är det egentligen med Orijen & Acana? Vilket är bäst & varför?

Någon som har bra koll? :)

Sugar Mist
0

Har ingen koll på Acana med kötthalten i Orijen är ca. 70% mindre än vad som sägs då de väger in sitt kött färskt, och färskt kött är till 70% vatten.

-

Joelkihl
0

Orijen har ett högt råprotein värde 38% + att det paketeras inom 3daggar efter att det är slaktat mot dom andra märkena som fryses ner först innan de blir paketerat ibland 1 år efter. Min åsikt är att Acana är bra men Orijen är bättre . Själv får min schäfer canagan snarlikt Acana så skulle jag byta så skulle ja gå till Orijen.

[fabienne]
2

#2 Högt protein är inte automatiskt samma sak som bra foder. 38 % protein är mycket vilket på sikt kan ge problem. Nivån är långt över den proteinnivån som finns naturligt i färskt kött. Är hunden väldigt fysiskt aktiv kan fodret fungera bra, men många hundar klarar inte av så mycket protein och riskerar att på sikt få leverpåverkan.

Får hunden klåda av byte till Orijen ska man definitivt byta till något mildare foder snarast möjligt för då behöver kroppen lugnas och det betyder att Orijen är alldeles för kraftigt för hunden. Jag ångrar stort att jag bytte till Orijen från Doggy när min hund började få problem med svamp och klåda för fodret gjorde allt sju resor svårare har jag förstått så här i efterhand.

TS: Jag har inga bra svar för jag är inget fan av varken Acana eller Orijen så jag har inte tittat så mycket på de fodren och jämfört. Mycket pengar för mycket onödig och konstig utfyllnad i mina ögon.

[elmaek]
2

Jag håller med #3

Behöver verkligen en hund ALLT det som dom foder innehåller? 

Acana Lamm & Äpple:
Lamm, Havre, Ärtor, Hela äpplen, Hel potatis, Solrosolja, Havreflingor, Lammlever, Soltorkad alfalfa, Hela päron, Alger, Ärtfiber, Sötpotatis, Pumpa, Squash, Palsternacka, Morötter, Spenat, Tranbär, Blåbär, Kelp, Cikariarot, Enbär, Angelikarot, Ringblomma, Söt fänkål, Pepparmyntsblad, Lavendel, Rosmarin, Vitaminer, Mineraler

ENDA som är bra i detta foder enligt mig är: Lamm, lammlever, morötter, vitaminer och mineraler.
Och ja, just det innehåller Standardt Mild ;)

Nej, en hund ska inte ha så jädra mycket helt enkelt. Alfalfa? Alger? Palsternacka? Pumpa? Sötpotatis? Havre? Ringblomma? Ärtfiber? Ärtor? Kelp? 
Jag hade hellre gett Doggy än Acana :P Med handen på hjärtat. Helst Standardt Mild som jag har idag!