Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1791 ggr
northofsweden
0

Jagar svansen!!!!

Har en 6mån schäfervalp som jagar svansen. Då menar jag inte då och då som vissa hundar kan göra utan hela tiden! Framför allt då jag har honom lös på gården eller promenaden men även inne och i koppel men då är det lättare att stoppa honom. Han kan göra det efter han sovit, lekt, ätit…. typ efter och innan allt han gör. Jag aktiverar honom ordentligt varje dag med promenader, lydnadsträning, lek, spår mm. Vi kan vara ute i snön i ett par timmar men istället för att lägga sej ner och tar det lugnt efter vi kommit in börjar han jaga svansen. Till en början sa jag bestämt nej och hittade på någon annan aktivitet för honom tex att bära något under promenaden. Men han blir nästan bara värre och värre och mitt tålamod börjar ta slut! Vad beror denna dåliga ovana på? Kan det vara stress? Innan aktivering att han har överskottsenergi eller är uttråkad? Efter aktivering att han har svårt att varva ner? Han bor hemma med mej och en kompis, i huset är det lugnt.. Han följer med oss till många olika ställen och finner sej i det mesta. Kan tex ligga och lugnt kolla på medan vi fixar bilen… Han ligger och sover nedanför min stol då vi hälsar på hos någon. Så han kan såklart varva ner också! 
Som sagt är lös på gården och promenaderna värst…. Han viftar mycket på svanstippen.. Iaf så slutar svansjagningen ofta med att han sätter sej på svansen eller ställer sej med rumpan mot något eller någons ben… nästan som för att hålla den stilla.
Vad ska jag göra?? Vad är felet? HJÄLP

russin
2

Kan det vara så att du överaktiverar hunden ? den är fortfarande väldigt ung. Har du tränat passivitet med den ? om inte, så är det hög tid att börja.

northofsweden
0

Vi gör inte allt jag skrev, utan kanske bara en liten längre promenad och sen någon typ av träning senare. Vi tränar en hel del passivitet… som jag skrev om att han kan ligga och kolla då vi fixar bilen, det kan han göra i timmar utan problem. Lyssnar bra då man säger åt honom att lägga sej… Men betydligt sämre på att gå och lägga sej själv.

Och jag kan ju inte be honom lägga sej på promenaden, där största problemet är.

Anna4077
0

Han kanske gillar jaktlekar? Jag brukar knyta fast ett snöre i en leksak han gillar. Han kanske inte får utlopp för just jakt leken och jagar därför sin svans? Jag har ingen aning men det kanske kan vara något? Skulle också se om du kanske överaktivar hunden? Värt att se över iallafall.

Anna och taxen Max

russin
0

På promenaderna kan du koppla den varje gång den försöker jaga sin svans - då får du kontroll. Ju fler gånger du stoppar beteendet, desto lättare får du bort det.

Sugar Mist
1

Troligtvis stress av överaktivitet och för lite passivitet. Ge honom lugnare övningar att sysselsätta sig med, ex. spår(se till att han inte rusar fram i spåret utan verkligen jobbar) och att leta godis i tygknutar. Mer passivitetsträning även, avbryt direkt när han gör så och om ni är inomhus kan ni göra något lugnande tillsammans, typ att tugga ben tillsammans. Dvs du håller i ena änden av benet och han tuggar på andra delen.

-