Banta sheltie?
Hej! Jag hjälper grannen med hennes sheltie på 8 år pga. hon är gammal och har just ramlat och sträckt sig så att hon inte kan rasta honom alls. Denna hund är så otroligt fet. Många skulle klassa honom som "Extremt överviktig". Han är så tjock att han går med framtassarna inåtvinklade och är väldigt orörlig. Han har nog aldrig varit i riktig toppform den här hunden men har varit i bättre kondition iaf. Häromdan tog jag med honom på en liten sparktur tillsammans med min hund som brukar dra min på sparken i princip. Vi gick först en liten bit som uppvärmning och sedan började jag sparka sakta (så sakta att det är som sakta trav för en liten hund) och denna började tokflåsa efter knappt 50 meter av den lilla ansträngningen. Så vi gick sakta ca 250 m och när jan slutat flåsa sparkade vi i 50 meter till i samma fart, sedan var han ju helt slut och orkade knappt gå. Sist gick vi lite som nedvarvning. Hur mycket vågat man anstränga honom? Jag är rädd att han får hjärtinfarkt om jag sätter lite fysisk press på han, samtidigt som jag lider av att se honom knappt kunna gå av sin fetma. Kan tilläggas att han är så understimulerad att han gnager på tassarna tills han blöder ibland så något måste ju göras!
-Bättre ökänd än okänd
Försök anordna simträning, i ett badkar om du måste. Det avlastar lederna på helt annat sätt!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag hade börjat med en hälsokontroll, fått hjärtat, leder mm. kollat så att han inte har ont eller har fler problem än vikten. Angående tassarna skulle det kunna vara bakterier, svamp eller allergi. Fuktiga, blödande tassar är en perfekt grogrund för infektioner.
Sedan hade jag sett över maten. Gett rätt mängd av ett bra foder, inga smakbitar eller annat godis. Försök få med ägaren på det. Fick ett tips en gång är att tänka "gånger tio" om mindre hundar. En köttbulle till 70 kg matte gör knappt till eller från, en köttbulle till 7 kg hund blir (förenklat) som 10 köttbullar till matte, alltså rätt mycket om det ges utöver annan mat.
Spår kan man lägga så det blir skonsamt för kroppen men huvudet får jobba. Kanske kan man fixa något ben som han kan gnaga på i stället för tassarna. Tänk på att märg är fett.
Jag vet inte hur mycket man vågar pressa en hund i det skicket. Någon annan kanske vet. Jag hade börjat försiktigt i alla fall och ökat lite i taget.
Lycka till :)
Problemet i sig ligger nog i maten hon ger. Kycklingfilé med ris och någon sås som hunden inte äter brukar den vanliga födan vara för honom. Och jag tror inte att hon tänker ändra den bara för att jag tycker att det är fel. Hon kommer knappast köpa hundmat till han och jag kommer inte att betala något heller. Angående att ta han till veterinären kommer jag inte göra, då jag enbart hjälper till med motion och rastning. Jag kommer inte lägga ut pengar på varken veterinär eller hundsim. Om hon vill ha honom genomkollad eller låta han gå på hundsim får hon stå för alla kostnader.
-Bättre ökänd än okänd
Förstår att du inte tar med någon annans hund till veterinären :) Däremot låter det som att det är dags att gå dit eftersom han gnager sönder tassarna.
Hon kan ju fortsätta att göra egen mat till hunden, inget fel med det, men eftersom den är så tjock kanske hon behöver justera mängden eller receptet. Förstår inte riktigt, hur har han kunnat bli överviktig om han inte äter? Eller menar du att han bara struntar i såsen?
#4 Jag menar att han bara får sådan mat som exempelvis varm stekt oxfilé med potatismos eller bacon och potatisbullar eller sådan mat som man själv lika gärna skulle kunna trycka i sig ;) Och han får så mycket att han blir mätt och lämnar den. Det är omöjligt att belöna honom med tex Frolic som min hund belönas med, när han går något bra, för han vägrar äta det när han är van vid sina varma köttfiléer
-Bättre ökänd än okänd
DÅ förstår jag. Att inte vilja ändra på det när hunden inte mår bra är ju faktiskt en sorts vanvård. Har han fri tillgång till mat kommer det inte hjälpa att motionera honom. Kanske att man bättrar på konditionen något men kilona blir kvar där de är.
Om du har ett badkar behöver du inte betala för hundsim, du bara håller i hunden i vattnet och låter den trampa och håller fast ett framben då hunden ska få en andpaus, då stannar simreflexen. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
jag vill inte låta för hård eller så, men om det handlar om extrem övervikt och en hund som biter sönder sina tassar, kan det klassas som vanvård enligt mig och kan anmälas. om hon inte lyssnar på dina råd och vill ändra något eller ta honom till veterinären vill säga.
#8 Jag förstår! Jag känner att jag själv nästan vill anmäla henne. Men hon är gammal och har haft hunden sedan den var valp och båda älskar varandra. Hunden är skygg för alla utom ägaren och mig just för att jag lagt ner så pass mycket tid på att få den att lita på mig. Det känns inge bra om djurskyddsinspektörerna skulle ta ifrån henne allt hon fortfarande har kvar i sitt liv - sin hund.
-Bättre ökänd än okänd
Tycker att du kan berätta för henne att det faktiskt är vanvård och att hon faktiskt kan bli av med hunden. Då är det upp till henne att avgöra om hon vill fortsätta på samma spår och riskera att bli av med hunden eller att faktiskt ändra sitt beteende.