Inavelsgrad
Hur skulle ni tänka angående en inavelsgrad på 2.1 % för en pomeranian hanvalp.
Jag har gått i köpa-hund-tankar ett tag men har inte bestämt mig än för om jag vill ha hunden till mer än sällskap och kanske gå några kurser med. Tänker på det här med att para den med en annan hund i framtiden.
Hur mycket vikt ska man lägga på inavelsgraden?
2,1 % är inte mycket, men allting beror på vad som ligger bakom i linjerna🙂
Vissa raser är små och då är det svårt att helt förhindra en liten inavelsgrad, men det är uppfödaren som ska ha koll på vad den avlar på och det som finns bakom.
Ok, det står nämligen såhär på skk:s sida:
Inavelsökningen i en ras bör understiga 2,5% vilket ger en stegring på 0,5% per generation. Svenska Kennelklubben, SKK rekommenderar inte parning mellan två individer där avkommans inavelsgrad överstiger 6,25% d v s kusinparning.
Nu när jag läser lite tydligare står det ju att inavelsökningen bör understiga 2,5 %.
Så om man nu skulle vilja kan man avla på den här hanen också? Och då är det uppfödaren dvs den som har hand om tiken som ska hålla reda på det?
Det är inte en särskilt hög inavelsgrad då rasen inte är jättestor i antal som är i avel (rätta mig om jag har fel).
Om hanen ska användas i avel bör även du och inte bara tikägaren kolla lite på stamtavlan för att se så dem passar ihop. Men oftast om tikägaren är erfaren brukar denne ha koll på vilken hane hon använder till sin/sina tikar 🙂 Men det kan vara bra att även du läser på så att du är lite insatt i hur det fungerar så du kan ta ställning till om din hane tillför något för rasen eller om det är bättre att avstå avel. Ofta kan man ringa/maila sin rasklubb och fråga om råd om man är osäker 🙂
Tack russin och tjoopa för bra svar!
#4 😃
I en liten ras är det lågt med 2,1%. En högre inavelsgrad behöver inte alltid ha negativa konsekvenser, även om riskerna förstås ökar. Och om det är en risk man vågar ta är upp till var och en. Men tänk på att även kolla föräldrarnas inavelsgrader, de kan vara inavlade utan att det blir inavel mellan dem. Om du hänger med.
I min egen ras finns flertalet sådana kombinationer, bland annat en där mamman ligger på lite över 10%, pappan ligger på strax under 10%. Tillsammans har deras avkommor en inavelsgrad på 0,0%. En annan kombination; mamman ligger på 16% och pappan 6,3%. Men deras avkommor ligger på 0,0%.
Om du har avelstankar skulle jag definitivt sätta mig in i linjerna, vad som finns bakom och så vidare. Många tikägare har nog koll, men det finns även många som inte har det och även de som inte bryr sig även om de har koll. Tyvärr.