"Vibrerar" med huvudet?
Hej alla! Min valp hade något underligt för sig när han precis hade flyttat hem till oss, och jag undrar om ni har några idéer eller erfarenheter av något liknande.
Precis när han lagt sig tillrätta för att sova så darrade han med huvudet. Det var bara huvudet som rörde sig, ingen annan kroppsdel, och det kan väl egentligen bäst beskrivas som det vibrerade. Han låg och blundade och slappnade av och brydde sig inte så att han hade obehagskänslor eller så. Det höll på i ett par minuter.
Efter några gånger började jag se ett samband och darrningarna verkade komma efter att han varit uppe i varv, till exempel att han lekt med en annan hund. En vild gissning från min sida är att han kanske varit så spänd i musklerna, kanske framför allt nackmusklerna då, att det blev någon sorts reaktion när han återigen slappnade av i de ansträngda musklerna. Låter det vettigt eller vad tror ni?
Sammanlagt hände det kanske tio gånger men nu har det slutat och inte hänt på en månad. Tankar?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kolla upp något som heter Idiopathic head tremor, kallas även Head bobbing syndrome?
#1 Tack för tipset, jag ska googla på det!
Jag har googlat en stund och hittade videon längst ner på den här sidan som visade ganska precis hur det såg ut, fast valpens skakningar hade inte lika stor styrka som i videon. Som jag förstår det så är det vanligast att det uppkommer bland unga bulldogs, boxrar och även labradorer. Orsaken och om det är genetiskt vet man inte men saker som kan trigga kan vara kalkbrist, blodsockerfall, allergener och trauma. Det brukar oftast uppkomma när hunden är "in a sleepy state".
Om jag förstått det rätt så är det ingenting som är farligt och som skadar hunden. Det råden jag läst är att man ska skriva ner när och var det händer och försöka se samband.
Jag ska vara uppmärksam på detta såklart, men som sagt så har han inte fått dessa vibreringar på över en månad nu. Vet ni något mer som jag bör veta eller någon bra länk jag kan läsa så kommentera gärna!