VoH eller Mush?
Vilken av dessa färskfodrena är "bäst"? Vill ha ett komplett med mineraler och vitaminer och inte behöva pytsa i en massa.
Ni som ger hur:
Hur mycket ger ni?
Vad väger er hund?
Ras?
Aktivitet?
Kostnad/månad?
Mush innehåller inte tillsatta vitaminer eller mineraler.
Jag ger Vom och Hundemat, men varierar med matrester (köttputs) och grönsaker. Must nu får dom dock även Bravo (magrare då ena hunden behöver ner i vikt). VoH är däremot ett helfoder med vitaminer/mineraler tillsatt.

#1 Tack!
#1 Fast med mush behöver man inte komplettera något, jo vissa sorter kanske men flera är helfoder som man inte behöver komplettera till 🙂 Står det i alla fall på deras sida.
Jag ger mush plus bravo till den lilla. Behöver inte kompletteras med något. Fullfoder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vad har ni för hundar, ras och vikt?=)
Mush ska helst varieras för att bli komplett - precis om när man komponerar en egen BARF-kost. Däremot kan kan utan problem varva mellan lite olika färskfodersorter (t ex Mush och VoH) om man vill. Mina gillade Mush, när jag fick hem gratisprover - men jag tycker det är alldeles för dyrt. Dom kan få som finmat om det är extrapris någon gång, men det är konstigt nog enda färskfodret dom blir lite fisiga i magen av.
#4 Papillon/powder puff, snart 4 månader, lite över 3 kg.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Finns där andra färskfoder som är kompletta?
#7 - Bravo, Nordic, Fodax, KLASS, Priima och KLASS
Av dessa gillar jag personligen enbart Bravo och Nordic.

#8 Varför gillar du dem?=)
Jag har Mush Vaisto till mina två hundar. Ena är en golden retriever på 7mån och den andra är en blandrastik på 1 år och 6mån. Valpen väger ca 20kg och blandrasen ca 16-18kg
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

#10 Hur mycket får dem per dag och vad kostar det ca i månaden?=)
#11 Oj, hmm.. Valpen får 45 köttbullar om dagen och blandrasen får 12 köttbullar om dagen. Jag lägger ca 1400kr i månaden.
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
#9 Bravo och Nordic är mer vettiga innehåll och finns som spannmålsfria varianter. Nordic finns inte hos oss längre, men jag varvar VoH med Bravo nu. Visserligen låg kötthalt (45%) men hundarna älskar det och mår bra av det (resterande i fodret är potatisfibrer och grönsaker).
Fodax är svårt för mig att få tag i då dom kommer med frysbil till speciella platser (och har inte haft någon hund som gillat det).
Priima och Klass innehåller en himlans massa onödigt och speciellt KLASS är en grå, blöt sörjig massa som mest luktar….melass ?!

#12 Tack!
#13 En ren djungel! Som med allt foder till djur. ;) 45% är ju inte mycket kött i, är resten spannmål?
#14 - nej resten är potatisfibrer och grönsaker. i Bravo Helt okej för en hund som inte gör av med så mycket energi 🙂 Hur bra än Vom och Hundemat än är med sitt i stort sett 100% animaliska innehåll, så är det väldigt energirikt - så därför är det bra att det finns andra märker att varva med.

#15 Så om hunden får mat 2/ggr dag så man ger ena måltiden Bravo och den andra VoH hade det blivit rätt bra kanske?;)
Är potatisfibrer och grönsaker dåligt att äta för hundar? Till katter ska man ju undvika det.
#5 Much vaisto är ett helfoder och behöver inte varieras. Köper man mush korvarna däremot så måste dessa varieras då de är ett form av Barf. Men man kan köpa vilken av mush vaisto sorterna man vill och ge enbart den sorten om man vill. Nu varierar vi lite mellan vilka sorter vi köper, men det är enbart för att vi varierar mellan lite fetare och lite magrare.
Jag tycker väldigt mycket om Mush då det är ett kvalitetsfoder med ett superbra innehåll! Det är enbart naturliga råvaror och inga tillsatta vitaminer utan allt finns naturligt i maten. Köper man mush vaisto kommer det i praktiska köttbullar som lätt portioneras.
Vår 6 kg sheltie får ca 6-7 köttbullar per dag, mycket mindre än vad som står som rekomendation, men ger vi mer går han upp snabbt, vi tränar dock en del och ger godis. Men det gör att det blir ganska billigt för oss, särskilt då vi byter ut vissa måltider mot köttiga ben och ibland bravo. Ca 200 i månaden för mush och sedan ca 50-100 kr för köttiga ben. Så blir väl ca 300 kr i månaden för oss sammalnagt.
Har testat ge VoH men tyckte det var sådär, vår hund bajsade så hårt och torrt att det i stort sett var pulver, så han behöver lite kolhydrater i vilket finns i mush, tycker inte heller om att det innehåller så mycket vatten eller att man inte vet vart köttet kommer ifrån(men det är bara personlig etisk åsikt). Men vet att många är nöjda med VoH :P
Vad menar du med att man inte vet vart köttet i VoH kommer ifrån ? Norskt kött.
Står det att köttet kommer från norge på hemsidan? Oavsett vill jag gärna veta vad de har för kriterier på gårdarna, om de har någon kontroll över huvud taget på vad det är för djur som används, sen är jag allmänt inte så förtjust i kyckling då jag anser att det är en hemsk industri och VoH har ju övervägande kycklign i sina produkter :)
Jag blandar VoH & MUSH, har en Jack russell som väger 12kg.
Denna månad köpte jag 10st 500g VoH korvar för 160:- och 4st MUSH korvar för 80:- .
Ger efter ögonmått, men 10 korvar räcker cirka en månad.
Läs innehållet, kolla förpackningarna (om det är korvar, fyrkanter eller vad?) och välj själva.
Det är underbart med utbudet som nu börjar komma. Vad jag saknat att kunna köpa färdiga geggor av kött till mina djur utan att behöva hantera kött själv (äter inte kött och har lite svårt med hanteringen). Däremot är korvarna i frysdisken ingen höjdare. Jag vet inte hur många gånger jag tänkt att jag ska bara tina lite för att sedan skära i 5-6 småportioner och återfrysa. Kommer ut i köket några timmar senare och det är helt tinat… Innehållet i korven är flyyyyyyyyytande… precis vad jag INTE ville… suck**
Tror dock att Mush kommer att lämna korvarna och bara köra med portionsbullar eller vad det är i påsarna.
Vi varvar också mellan både Mush och VoH, men har övervägande mest Mush, blandar ut de med torrfoder då han vill ha tuggmotstånd.
När han har Mush så får han deras "köttbullar" som är riktigt smidiga, bara ta upp de antalet man behöver kvällen innan sen dela ut på dagen.
Personligen föredrar jag Mush då jag blir riktigt illamående av lukten från vissa VoH korvar.
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#22 Jag kan bli illamående ibland när jag funderar på hur djuren som är söndermalda i dessa korvar… hur de levde innan de blev malda o lagda i korvar… men för det mesta försöker jag att tänka på fina och glada saker när jag ser mosade djurdelar…
#19 - ja då det står på VoH:s hemsida att innehållet är uteslutande Norskt och svenskt kött. Att det sedan är mycket kyckling är en annan sak. Men ursprunget till animalierna är inte svårt att få veta.
citat från deras hemsida
"Vom og Hundemat tillverkar färsk hundmat baserat råvaror som kyckling, nötvom, lax, inälvor, lever och ägg.
I våra olika fodervarianter använder vi just de råvaror som passar din hund.
Vår idé är att ha ett mycket rent foder. Fritt från spannmål, konserveringsmedel, färgämnen eller andra tillsatser.
Det enda vi tillsätter är vitaminer och mineraler som passar hundar. Samtliga av våra foder är framtagna i samarbete
med Norska veterinärhögskolan.
Vi använder naturligtvis endast Norska och Svenska råvaror i våra foder."
Hur mycket ger ni?
Jag ger VoH 500g/dagen
Vad väger er hund?
ca 23kg
Ras?
Storpudel
Aktivitet?
Sällsakapshund
Kostnad/månad?
ca 500kr
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Skulle hellre gett Mush då det bara är BARF i mald form, tyvärr har jag inte tillgång till det så jag kör på VoH nu till nya hunden som ska vänjas över från torrfoder. Hur mycket ger ni? 100g om dagen Vad väger er hund? 4kg Ras? Blandras Aktivitet? Sällskapshund Kostnad/månad? 114kr
/Lova
Ny blogg!
#24 Jo visst att det står vilket land köttet kommer ifrån, men jag är inte särskilt intresserad av nationalitet på djuren, utan snarare om VoH har någon kontroll på gårdar, vilka djur som används och någon som hellst vilja att välja bra kött. Det har jag än så länge inte hittat någon info om, och hur som helst tror jag inte det finns kyckling som en kan ha haft det i närheten av bra så det är också en anledning, eftersom de har mkt kyckling. Men detta hör inte riktigt till trådens ämne, och är som sagt enbart mina personliga värderingar och anledningar till att jag inte väljer VoH. Sen om du vill göra det, så är det helt ditt val.
Missade dina andra frågor.
Hur mycket ger ni? ca 250g * 2 samt en 100g (han växer mycket och är väldigt aktiv och vi fick testa oss fram så vi höjer/minskar när han är i en tillväxtzon eller stannat upp)
Vad väger er hund? ca 22kg, inte vägt på nån vecka nu.
Ras? Amstaff
Aktivitet? Sällskap, lydnad än sålänge (puppy som sagt)
Kostnad/månad? Svårt att säga, jag köper Mush ben i samma veva varje månad, samt var tredje/fjärde månad torrfoder men i genomsnitt så kanske ca 700kr
kan ju säga det var Mapel (#27) som fick oss att börja testa Mush från början. Vi började med nån köttbulle i vanliga fodret och märkte vilken skillnad de var, pälsen vart glansigare, mjukare, och han vart även gladare på maten.
De tjejerna är verkligen duktiga på sin research och jag litar fullt ut på deras rekommendation när de gäller kvalité och matdjurens välmående.
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Hur mycket ger ni? 500g/dag
Vad väger er hund? 13,2kg
Ras? Australian Shepherd
Aktivitet? Medel, han är bara valp så det blir inte så mycket stenhård träning.
Kostnad/månad? 600kr/månad
Jag ger VoH för att det är smidigt. Bara att ge en korv om dagen.
-

Tack, alla! Har nog blivit liite klokare iaf. ;)
Hur mycket ger ni? Ca 340 gram per dag Vad väger er hund? 17 kg Ras? Australian shepherd Aktivitet? Promenader och träning . Allt från drag till lydnad, spår m.m. Kostnad/månad? 200 kr Köper 5 kg korvar och delar portioner själv. Blir mycket billigare så! Hon får även olika typer av ben. Köttben, märgben även tänkt halsar framöver.
Jag tycker att om man inte vill pyssla med annat alls att man ska ge mush och variera mellan deras sorter, för jag tycker att VoH har alldeles för lite rött kött. Din hund kanske klarar sig på det, men min gjorde inte så känns fel att rekommendera enbart det då, så jag föreslår Mush :) Men kan ändå svara på VoH eftersom jag gav det heltid förut :) Hur mycket ger du? - 500gram. Vad väger er hund? -27kg tror jag just nu, men hon "bantas" :) Ras? Border collie/golden Aktivitet? -Sällskapshund, just nu under vintern är det mest promenader och lek med hundar :) Kostnad? 149 kronor för 5kg och hon ska ha 15kg i månaden så det blir 447 kronor.

#32 Är rött kött speciellt bra? Menar du nötkött då?:-)
#33 kosten ska vara övervägande rött kött om jag förstått det rätt. Min fick en otroligt matt och tråkig päls när jag gav bara VoH, men när jag tillsatte bl.a. nöt och fläsk blev det betydligt bättre :)
Om man inte vill ge kyckling, så ger man givetvis et annat foder än VoH - det finns flertalet sorter att välja mellan🙂
Mina hundar har alltid haft kanonpäls av VoH och rött kött finns det i då det är både hjärtan och lever i från nöt och gris (åtminstone i 33:an). I Exklusiven är det vom och inälvor från nöt.
Nu ger jag även Bravo för tillfället, för att minska fetthalten - så mina får variation så det räcker.
Konstigt dock att folk som ger torrfoder vill ha torrfoder med kyckling, för där är det sällan någon vill ha nötkött och bland färskfoderfolket är det ofta tvärtom.