Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 995 ggr
Fiigge
0

Kastrering

Hej igen kunniga forum.

Tänkte ta och kastrera Palle. (bor i villaområde i liten by och på andra sidan stakten finns fyra tikar bara här närmast, och han är blandras så det känns som en klok idé…) Har haft okastrerad hane förut, såg inga direkta fördelar med det. Eller har ni varit med om stora personlighetsförändringar? Tappat motor helt?

Men, när ska jag görat? Får höra både vänta och köra på en gång av folk som kanske inte har jätte koll. Så vad säger era erfarenheter?

Han fyllde 6 mån 25/1 och det är vid sexmånader det är som tidigast man får göra va? Stor hund, ca 30 kilo. Han har stannat av lite men jag  tror han kommer växa lite till i alla fall om det har någon betydelse.

Sugar Mist
2

Upplever att kastrater som inte fått mogna helt innan de kastrerades förblir valpiga och jobbiga, det är ju största nackdelen med att kastrera tidigt. Sedan blir skelettet tunnare vid tidig kastrering och pälsen blir oftast kass.

-

[..$Dog$..]
0

hur mycket kostar det egentligen att kastrera eller är de gratis? har en 2/5 årig blandras hane här. och mot sommaren ska vi skaffa en till hund tik eller hane vi har inte bestämt oss än:) men det blir en mellan schnauzer

[fabienne]
3

Det finns mycket läsning i gamla trådar, som denna, denna och denna. Dessa trådar innehåller bra länkar också som är mycket läsvärda om man funderar på kastrering. :)

Fiigge
1

#1 ja det är sånt jag är rädd för. Vill ha en väldigt frisk hund eftersom han har vädligt motionsbehov, så kasst skelett är ju ett nono. Och stanna i valpighet vill jag helst inte :D

#2 väldigt olika. Men ett par tusen iaf.. Gratis är det inte och försäkriung täcker inte om det inte är medicinskt behov av det tyvärr..

#3 toppen ska kolla!

SmileyMalin
1

Du ska nog nog vänta lite så han hinner mogna både fysiskt och mentalt. Men annars tycker jag kastrering har oförtjänt dåligt rykte. Jag känner väldigt många kastrerade hanar och inte en enda har på något vis påverkats negativt av sin kastrering.

Att motorn ska försvinna är inte så stor risk. När könsdriften tas bort brukar andra drifter (som exempelvis hunger) bli starkare vilket leder till en mer motiverad hund. Så dom kastrater jag känner arbetar bättre och mer fokuserat än innan kastreringen. 

Ingen av dom hundar jag känner har ändrat sin personlighet. Min egna kastrat blev dock mycket bättre med sin aggressivitet och stress och det har man ju inte direkt något emot 😉

Ixectrona
1

Som jag har sagt sju dussin gånger förut, använd sökfunktionen, det finns MASSOR av trådar om ämnet sedan tidigare.😛

Fiigge
0

#6 ja det finns nog trådar om exat alla saker som tas upp här, jag kollar dem också, och jag har google så jag kollar där med. Poängen med forum är väl dock att man vill bolla direkt och få respons på just det jag säger. En av de gamla trådarna är främst en disskusion om att göra eller inte göra där de kastas skit från båda håll. Den diskussionen är jag inte intresserad, så jag skapar en egen tråd och hoppas på input på det jag skriver.

Fiigge
0

#5 ja att vänta känns ju mer aktuellt då det känns konstigt att frysa honom i tonåringsstadiet utan att ha hunnit utvecklats klart..

Han är väldigt mycket hund med mycket motor, vilket jag gillar, (dock inte aggressiv eller direkt problemig, mest tonårig :) ) vill inte att han ska bli lobotomerad. De kastrerade jag träffar just nu är dock vädligt aktiva och pigga, den ena kasterad sent den andra vid 8 mån. Så jag hoppas att han inte blir helt lam, men det tror jag blir svårt med shäfer/husky blandning? Kanske skillnad om man kasterar en redan rätt så lugn hund?