Introducera nya djur
Hejsan, hur introducerar ni nya djur till hundarna, ska dom få gå fram och nosa och kolla själva vad det är?

Beror på både hundens personlighet och det andra djuret.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Beror ju på om du vill att hunden ska bry sig om tex hästarna när ni går förbi hästhagar eller om du vill att den ska skita i dom??
Vi brukar inte göra något särskilt, fick hem till exempel ett nytt marsvin igår, gjorde ingen affär av det, gick in med transporten och fixade med det jag skulle 🙂
Katt till exempel hade jag nog gått till väga annorlunda eftersom den ska bo lös så att säga med hundarna
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#3 hur var Lillan när ni skaffade era första djur? Var hon nyfiken och låg vid burarna hela tiden?
#4 Katt var hon uppväxt med så var inga problem. Kaninerna var hon nyfiken på, marsvinen med, låg och "vakade" vid burarna första veckan haha. Men har aldrig direkt varit något, visst hon har försökt busa med dem ibland och så men ändå lärt sig snabbt att det inte är OK 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi har introducerat katt, häst och råtta till vår lilla skrutt. Han var valp när han träffade råttorna första gången. De bor ju hos oss och vi hade redan bestämt sen innan att det var otroligt viktigt att de kunde vara ihop. Vi släpte helt enkelt ut några av råttorna, de som vi trodde oss kunna lite på mest och sedan fick de hälsa på varandra. Detta gjorde vi enbart när valpis var trött och lugn, försökte han leka med dem så stoppade vi honom genast. Nu gick allt väldigt lätt då vår valp var otroligt respektfull, gick undan och aktade sig när råttorna kom. Men vi gjorde inte så stor grej av det, utan råttorna fick komma ut varje kväll, precis som vanligt, vi såg till att Damien inte var på dem och lekte med dem och försökte hålla lite koll så inte råttorna bet honom eller liknande.
Med häst så introducerade vi honom först till häst utanför staketet och vi gick fram och hälsade på hästen och så lät vi bara honom komma fram och nosa i sin egen takt. Han tyckte dem var rätt läskiga så vi satte oss där en stund och uppmuntrade honom att ta kontakt. Andra gången var vi inne hos en häst i hagen som jag känner väl och jag satte mig då på huk och lät honom hoppa upp i mitt knä och snosa på hästen drifrån. Han fick då nosa på ett ben för att slippa konfronteras med hästen. Det gick väldigt bra.
När vi introducerade till katt var det min familjs gigantiska fegis. Damien var intresserad men inte särskilt modig av sig(vilket var förståeligt då katten säkert väger dubbelt så mycket som honom). Men det tog ett tag innan katten vågade vara i samma rum som honom. Nu är vår hund väldigt duktig på språk och det räckte med att katten lyfte lite på morrhåren för att fräsa för att Damien skulle gå undan. Så det funkade väldigt smärtfritt.
Det beror ju väldigt mycket på vad för hund man har. Vår är väldigt duktig på språk och lyssnar bra på oss, så säger vi åt honom att backa så gör han det. Vi kan lätt se vad han säger till det andra djuret, alltså att han visar respekt och välvilja och då låter vi honom komma fram sålänge det andra djuret är ok med det och inte blir för skrämd. Så man får nog anpassa det mycket efter individen.