Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
LĂ€st 2617 ggr
Haztparken
2

VoH

Har funderat och funderat och sedan funderat lite till đŸ˜ƒ

Vill nog prova VoH pÄ min pudel.

Men Àr helt ny pÄ det hÀr med fÀrskfoder men har försökt googla och söka bland gamla ifokustrÄdar.

TÀnkte se imorgon om jag skulle ta mig till arken zoo i vÄran stad - hur tycker ni det Àr att köpa ifrÄn dom gÀllande fÀrskfoder?
Var inne pÄ deras hemsida dÀr det stÄr allt möjligt om deras foder men inget om deras fÀrskfoder?

Sedan hur mycket kommer det att kosta i mÄnaden ungefÀr? Min pudel vÀger ca 20kg.

Ifall man vĂ€ljer nr 33 men Ă€ndĂ„ vill tillföra laxolja (har frĂ„n SvenskaDjurApoteket), kan man dĂ„ pumpa pĂ„ det pĂ„ t.ex. burgarna eller blir det konstigt? đŸ˜ƒ

NĂ€r jag kolla pĂ„ deras hemsida sĂ„ ser jag ju att jag var pĂ„ en förelĂ€sning i höstas dĂ€r det var just han Calle som förelĂ€ste! och jag gillade ju verkligen det jag hörde och fick lĂ€ra mig! đŸ™‚

mingman
1

Hos mig Àr arken zoo den dyraste ÄterförsÀljaren. Det skiljer ett par kronor i pris per korv, vilket blir stora summor i lÀngden. Priset beror pÄ hur mycket du köper Ät gÄngen. Om du köper 5kg-korvar och delar upp sjÀlv fÄr du ner priset betydligt. MÄnga har ocksÄ mÀngdrabatt om du köper ett visst antal (jag har sett 10 för 180 kr och 40 för 670 kr bland annat).

Hur mycket det kommer kosta beror sÄklart pÄ hur mycket hunden Àter. Om du utgÄr frÄn 2% av kroppsvikten (ett bra riktmÀrke) ska den ha cirka 400 gram om dagen. Det blir 2.8 kg pÄ en vecka. Cirka 12 kg/mÄnad. Köper du 500 gr korvar för 20 kr/styck blir det 480 kr/mÄnad.

Som sagt, det beror pÄ ditt lokala pris, hur mycket du kan köpa Ät gÄngen och hur mycket din hund kommer Àta.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Haztparken
0

#1 Tack för ditt svar! Glad

Kollade ju pÄ VoHs sida om ÄterförsÀljare men det var bara arken zoo och en annan sida (som jag tyckte var lite konstig) som var i min stad.

FÄr kanske ta mig till en grannstad och se, tÀnkte höra mig om vad dom tar för priser!

Belimas
0

Priserna för VoH kan skilja lite frÄn butik till butik sÄ det kan vara bra att jÀmföra, hÀr kostar t.ex. en 500g. korv 19:- men köper man 10 st. sÄ kostar det 180:- SÄ det kan vara vÀrt att kolla upp om de har nÄgon sÄdan prissÀttning med =) Sedan vet jag att vissa sorter Àven finns som 5 kg's korvar, lite bökigare att dela i lagom bitar men det Àr inte omöjligt.

mingman
0

#2 Å andra sidan blir ju bensinen dyrare om man mĂ„ste Ă„ka flera mil lĂ€ngre sĂ„ dĂ„ kanske det inte lönar sig om du inte kan köpa vĂ€ldigt mycket Ă„t gĂ„ngen. Men det Ă€r alltid vĂ€rt att Ă„ka eller ringa runt och jĂ€mföra priser. Det Ă€r sĂ„klart lĂ€ttare för oss i en större stad dock (jag har sĂ€kert tio Ă„terförsĂ€ljare inom ett par mils radie frĂ„n mitt hem).

Ang laxoljan borde det inte vara nÄgra problem att pumpa ovanpÄ maten. Det enda skulle vÀl i sÄ fall vara om din hund tyckte extremt illa om laxoljan och Ät allt som inte var oljigt och ratade resten.

Om du tÀnkt ge burgarna Àr de Ànnu lite dyrare Àn korvarna. De brukar ligga pÄ cirka 25 kr/500 gram. Med en sÄ pass stor hund hade jag kört pÄ korvarna, hunden ska ju nÀstan ha en hel korv om dagen. (Jag sÄg nu att du nÀmnde burgarna i #0 )

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Haztparken
0

Var nyss pÄ arken zoo men dom hade inte inne VoH för tillfÀllet men det var bestÀllt sÄ fÄr sticka dit om nÄgon vecka igen! Priset varierade lite sa hon men mellan 20-25:-, frÄgade inte om mÀngdrabatt utan gör isÄfall det sen dÄ.

Dom hade nÄgra VoH fast dÄ med ris i, sÄ inte helt naturligt men jag köpte tvÄ sÄdana som jag tÀnkte prova och ge sÄ fÄr jag en liten kÀnsla över om detta funkar för bÄde mig och min hund :) (korvar dÄ).

Kaiserin
0

Jag skulle rekommendera att du kokar eget ris och blandar med - blir billigare! Bara att skippa saltet, koka med 2-3 ggr sĂ„ mycket vatten och dubbelt sĂ„ lĂ€nge. 

Smidigast Àr nog att köpa hela kartonger (= 40 st korvar). För en hund pÄ 20 kg rÀcker det ca 1 mÄnad, och de brukar kosta runt 750:- beroende pÄ ÄterförsÀljare samt vilken sort. Till en vuxen hund skulle jag testa nr 25, hundemat med lax.

Haztparken
1

#6 Tack för tipsen! :)

Köpte mest dessa med ris för att prova pÄ dÄ de var de enda som fanns inne, annars tÀnker jag ta en annan :)

Sugar Mist
1

#6 Det Àr vÀl inte alls billigare? Hundenbehöver fortfarande allt i korven- lever, kött, ben m.m. Att du dra ner pÄ det(Som Àr vÀldigt viktiga saker) sÄ kan hunden fÄ nÀringsbrist, Àven om du blandar ut med annat. SÄ, för att fatta mig kort- Nej, det blir inte billigare för du mÄste fortfarande ha den mÀngden som anges, riset kommer dÄ bli bukfylla.

-

russin
1

# - kokar man eget ris och tillsÀtter, sÄ bör man Àven tillsÀtta mer kalcium. BÀttre dÄ blanda med rena grönsaker istÀllet för ris och man ska blanda ut.

Ronja&Ila
0

Jag kör VOH och Àr supernöjd. Jag köper i 5 kg korvar och sÄgar ned portioner sjÀlv och lÀgger i fÀrdiga pÄsar. Hon Àter för ca 200 jr i mÄnaden och vÀger 17 kg ungefÀr

Haztparken
0

#10 bara 200 kr i mÄnaden? Det Àr vÀl vÀldigt billigt? :o

Ronja&Ila
0

Japp det Àr det! De stora (5 kg) korvarna Àr vÀldigt billiga men priset beror ju pÄ ÄterförsÀljaren och det gör det ju vÀldigt billigt för oss! Mer jobb men vÀrt det !

[Empisen]
0

Jag köper 10st 500g korvar för 160:- pÄ djurmagazinet, perfekt!

RÀcker en mÄnad till min Jack russell pÄ 12kg.

Haztparken
0

#12 & #13 Åh sĂ„ billigt! Vill ocksĂ„ hitta sĂ„ billigt men kĂ€nns dött hĂ€r :( #12 Ă€r det en privat Ă„terförsĂ€ljare? :)

Haztparken
0

Skrev till Djurmagazinet och frÄgade hur mycket dom tar för sÄdana 5kgs korvar i den butiken jag kunde hitta som lÄg nÀrmast mig, bara en halvtimme ifrÄn! Det Àr det lÀtt vÀrt att köra för att fÄ det sÄ pass mycket billigare :)

[..$Dog$..]
0

varför inte bara billigt torrfoder blir bÄde billigt och bra, hundar bryr sig inte om smaken, och vet att de sÀger att hundarna fÄr extra energi mm har hund och den fÄr torrfoder och ibland ngn liten korv eller köttbulle;) han Àlskar det. man behöver alltsÄ inte köpa frÄn djurbutiker ''om man dÄ inte vill'' men det kostar ungefÀr 150 kr pÄ arken kan de bli upp till 500 :o han Àr jÀtte pigg ÀndÄ:) finns att köpa pÄ vanliga matbutiker tex maxi eller citygross osv

Men sjÀlvklar bestÀmmer man ju sjÀlv vad men vill ge sin hund gav bara lite tips;)

Lilllens
6

#16 Men va?? Varför ska man mata sin hund med dÄlig mat bara för att de inte bryr sig om smaken? Min hund gillar att Àra kattbajs men det betyder inte att det Àr nyttigt och bra för hunden.

Sugar Mist
3

#16 Ja, varför inte proppa i hunden en massa spannmĂ„l, majs och onödigt skit för 150kr istĂ€llet för ordentligt, FÄRSKT foder som innehĂ„ller en jĂ€drans massa bra-iga saker som Ă€r helt naturliga bara för nĂ„gra hundralappar mer. Varför inte liksom.

-

Catta-
1

PÄ min arken kostar 5kg korvarna 149kr. Min storpudel pÄ 23 kg Àter ca 3 sÄdana i mÄnaden.

"Lycka och jubel att Àga en pudel!"

Ronja&Ila
0

19# som för mig! :)

Haztparken
0

#19 FÄr se exakta priser sen dÄ nÀr dom har fÄtt in det och jÀmföra om det Àr lika hÀr :)

Catta-
1

#21 Okej :) Tror du kommer tjÀna pÄ att köpa 5kg korvarna ÀndÄ. Kan inte tÀnka mig att de skulle vara dyrare att köpa den Àn massa smÄkorvar. Brukar alltid vara billigare med storpack. Sen Àr den vÀl lite bökigare vid utfodring men det gör inte sÄ mycket :)

Haztparken
0

#22 Ja hur gör du med dom 5kgs korvarna nÀr du fÄtt hem dom? :p Man mÄste ju portionera upp dom men dom Àr ju frösna? Min mamma och jag klurar pÄ detta haha :p

Belimas
0

#23 Det finns sÀkert flera tips men det hÀr tipset fick jag av en ÄterförsÀljare. LÀgg korvarna i kallt vatten sÄ pass lÀnge att de blir mjukare men inte varma, dela upp i lagom portioner och frys om. Jag anvÀnder mig av det tipset pÄ 500 grams korvarna dÄ min donna inte hinner Àta upp en hel sÄdan innan maten blir ofrÀsch i kylen =)

Catta-
1

#23 Jag gör som #24 sa. Tinar i vatten sÄ att de blir lite mjuka och skÀr sedan upp i bitar stora som hon Àter pÄ en dag. Sedan tar jag bara fram dagsransonen kvÀllen innan ur frysen sÄ den Àr tinad till dagen efter :) Jag vÀger maten pÄ en digital köksvÄg för att fÄ sÄ exakt som möjligt.

Ronja&Ila
0

Gör gör precis dom ovan :)