hälta i perioder.. igen..
Sedan maj -13 har min då 13 månader gamla hund haltar i perioder. Vi pratade med vet. som sa att han hade växtvärk (vet att de inte finns något som heter det) så jag avvaktade och det blev bättre. Vid midsommar haltade han så rejält att han inte kunde stödja alls (höger fram) och han reagerade på smärta i bogen och tassen. Dem ville vi skulle avvakta igen och det blev bättre eefter ett tag. I november började det igen, dem gjorde en hälsoundersökning men hittade ingenting. Skickades hem med Novartis och det blev bättre igen. I måndags började han halta lite smått igen och igår (torsdag) kunde han inte stödja på benet igen, vilket han inte kunnat idag heller. Jag får lyfta ut honom från bilen och ner för trappor. Han väger 37 kg. Pratade med vet. igen på morgonen idag och dom tyckte att jag skulle ge honom smärtstillande som jag hade kvar och fick tid till ortoped bokad, blir de värre eller som det är nu ska vi åka in akut. Kan ju tillägga att han är 21 månader nu och denna gång stödjer han inte alls på vänster framben. Hältan är som värst när han vilat, och blir lite bättre när han är ute. Kan också säga att han är väldigt trött. Har ni haft samma problem eller vet vad det kan vara? Har hört att det kan vara osteochondros el liknande *ursäkta det långa inlägget*
Kan också tillägga att höfter och armbågar röntgades utan anmärkningar i Uuuuuhmitten av april -13
Man mycket väl vara osteochondros ( lösa brostbitar ) dom syns inte på röntgen nämligen.
Vi gjorde atroskopi på våran sanktis på båda armbågarna förra året ( han va då under året ) och han blev aldrig bra efter sista operationen så vi fick tyvärr ta bort han förra veckan. I slutet hoppa han på 3 ben sista veckorna.
Att din hund haltar så där och inte vill stötta, är mycket allvarligt. Så hoppas verkligen din veterinär tar tag i det ! Bra att du bokad ortoped. Ge dig inte !
Bästa kanske vore om dom gjorde en atroskopi o kika om de fanns nått att plocka ut? Ju tidigare desto bättre.
Min 6 åring gör likadant, han är friröntgad & går på rimadyl när det behövs. Veterinärerna vet inte vad som är fel. Följer inlägget!
I have no sympathy for people without empathy
Så vart min hund med i våras, lite halt och stel men en dag kunde han inte gå alls. Bara låg och tjöt i soffan. Veterinären sa till oss att de va polly artrit. Han gick på dunder kortison dos och flera återbesök. De kan klara sig utan återfall efter de *peppar peppar*. Men de är vanligt att det kommer tillbaka tydligen. Dock hade han i alla 4 ben, alla leder..
Låter som OCD/FCP. Har ni kollat det?
Medarbetare på brukshundraser.
#2 usch vad hemskt. Hoppas eran hund har det bättre där den är nu! Jag har tänkt att vi ska göra en atriskopi på honom men ändå att en ortoped kolla det först. Idag har han varit vaken en liten stund på förmiddagen men nu har han fått väldigt ont igen. Jag kände igenom benet riktigt igen och denna gång reagerade han stark när jag kände på "handleden". Så i värsta fall blir det akut in till vet. Nej ddenna gång ger jag mig inte förren dom har gjort allt de kan. #3 ja vad jag har läst och hört verkar det vara många som har problem med "mystisk" hälta. Ska bli intressant att höra vad "min" vet. säger. #4skönt att det gått så bra som de har gjort för er! Usch, stackarn, hoppas det fortsätter åt rätt håll! Vad innebär Polly artrit? #5 nej det har vi inte gjort än. Men vill att vet. ska göra en atroskopi, men som jag skrev till #2 reagerar han väldigt starkt i "handleden" (vet inte vad det heter på hundar)
Pollyartit innebår inflammation i flera leder.
I have no sympathy for people without empathy
okej, tack! ska kolla upp detta också och höra med ortoped!
Jag har hört och läst att odefinierbar hälta kan bero på Borrelia? Du kanske ska be dem ta ett blodprov bara för att utesluta det?
Borrelia-prov har redan tagits på honom och det visade ingenting. Men jag har nu bytt till en annan veterinär så han ska in redan på måndag då han har väldigt ont i "handleden" och det har tagit väldigt på hans beteende, så vet. såg ganska allvarligt på det.
Allt är klart och han går nu på en 20 dagars lång behandling med antibiotika - anaplasmos var diagnosen.