Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3308 ggr
[Yoshi]1
0

Nu är jag trött på oseriösa säljare..

Nu är jag trött på oseriösa säljare!! Nu är det nämligen den femte kenneln som ratar mig.
Det vore en sak om de tyckte att jag var en oseriös köpare, men när hittills alla kennlar (& även de 7 privatsäljarna jag varit i kontakt med) har sagt att jag har det perfekta hemmet för deras hund så blir man lite förvirrad.
Hos de flesta hann datum bestämmas för att få komma & hämta hunden. Tre gånger har jag även hunnit beställa tågbiljetter efter vi kommit överens om datum, och sedan allt mellan 3-0 dygn innan säger de att de redan sålt hunden till någon annan eller inte svarar mig på mina mail eller när jag ringer.
Säljaren har alltid rätt att neka ett köp om det inte känns 100% rätt, men är det då så nedrans svårt att säga att de ångrat sig!?

Man blir så ledsen, förbannad & besviken.

Mysisa
15

Jobbigt. Inte för att vara sån nu, men kan det vara nåt du gör som får dig att verka oseriös? Eftersom det är så många som ratat dig i sista sekund. Är du van vid rasen du söker? Är du för påstridigt? Verkar du kanske inte så intresserad som du är?

minavitas.wix.com/kennel

ajanki
11

Förstår att du är ledsen och förbannad! Man undrar ju varför dom ändrar sig utan att tala om det för dig!

Jag är uppfödare, hade min första kull 1989.

Jag har nekat många köpare pga. många olika saker. Men mest pga. att jag inte tror att "min ras" är något som skulle passa dom eller att jag tycker dom jobbar för mycket för att ha hund eller liknande saker. Men då gör jag det nästan direkt och är ärlig. Någon enstaka gång har det kommit så långt att köparen betalat in tingningsavgift och när jag sen får träffa personen så har jag fått mina tvivel! Men har också då varit ärlig och talat om varför och så har jag naturligtvis betalat tillbaka de pengar dom betalat.

Det är svårt att vara uppfödare! Det är väldigt många saker som ska stämma med det nya hemmet och valpköparen!

Jag har med åren lärt mig mycket av mina misstag och känner nästan direkt igen en oseriös köpare.

Jag hoppas att du kommer hitta din hund och uppfödare!!

minime2014
3

Innan jag skaffade min nuvarande hund så stalldes det många krav på mig (vilket jag tycker är bra), jag blev nekad och jag har själv dragit mig ur. Det gjorde jag några år innan jag skaffade min nuvarande hund. I sista sekund började jag tveka att jag kunde erbjuda hunden det hundliv den förtjänar, naturligtvis uppskattades detta av uppfödarna. Efter ett par år kände jag att tiden är inne, jag är redo för en hund och kan erbjuda den tid, motion, kärlek och träning. Och här ligger han efter morgonaktiviteten och tuggar på sitt älgben.

Jag förstår din frustration och att du är arg och blir besviken men låt det ta den tid det behövs. Det kommer en dag då du träffar den rätta uppfödaren, som kommer vilja sälja till dig och som du kommer vilja köpa av. Förtroende är viktigt för båda parterna.

Samtidigt förstår jag uppfödare och är glad att de ställer krav på ev. hundköpare! Jag hade också gjort det, skulle aldrig sälja till någon min hunds avkomma utan att vara säker att det är rätt person.

Sen kan det vara att uppfödarna kanske inser att just den hunden du velat köpa inte stämmer in personlighetsmässigt?

Har du frågat varför de nekat dig? Ställ krav själv till uppfödarna, visa intresse och att du är seriös (tvekar inte på att du inte är det).

Lycka till.

[[Boris Sager]]
0

Kanske du presenterar dig på ett sätt, som uppfödarna anser vagt.

[Yoshi]1
2

Mysia:
Ja, något verkar det ju vara, önska bara de kunde säga det.
Jag har oftast haft hundrasen själv eller varit dagmatte/hundvakt/van vid rasen.
Gällande att ställa frågor kan jag kanske verka som för på, men det är så få frågor & de får mig att direkt veta om hunden passar mig eller inte.
Mailkontakt blir varje dag (då det oftast blir att svara på säljarens mail) annars bestämmer vi oftast att ringa dagen innan & liknade.

ajanki:
Förstår om det måste kännas lite jobbigt att berätta, men säljaren har ju som sagt rätt att neka. Bra med ärligheten!
Tack snälla!

minime2014:
Det känns bra att vara ärlig mot sig själv (& förstås säljaren) om det inte känns riktigt 100%. Jag har tackat nej till rätt många p.g.a att det inte har klickat på alla frågor/svar.

Min senaste hund tog ett par år att hitta. Medan hunden innan den var uppfödd av föräldrarna (de har idag raser som inte passar min bosituation i dagsläget).

Har snöat in mig i två rasgrupper, & dem har jag erfarenhet av sedan liten & tillhör dem som vill ha en del hundraser, men som man ärligt kan säga att de passar inte in just nu.

Jag är väldigt blyg av mig, har telefonskräck & liknade, så att folk skulle rata mig vid första samtalet har jag full förståelse, men har haft mycket telefonkontakt med de allra flesta.

Tack allihopa för stödet! Jag hoppas på hund dyker upp snart.

[Yoshi]1
0

Boris Sager:

Ja, något måste det vara. Synd bara att de inte kan säga det direkt till mig.

Tack för stödet!

[Yoshi]1
0

Ibland är jag rädd att jag låter för bra, men då tycker jag också att säljare skulle säga nej direkt.

[elmaek]
1

Om så många nekat dig så kanske du ger fel signaler? 
Öser du på för mycket när dom frågar hur du skulle ha tid för hunden nu och i framtiden? Öser du på för mycket när dom frågar varför just du vill ha deras hund? 

Får känslan av att vissa öser på för mycket för att verka perfekta 😛 Istället för att vara sig själva. Ingen är perfekt och det kommer komma dagar man inte orkar aktivera sin hund. Men om man bara verkar vara guld och gröna skogar så drar sig nog många undan, hade jag även gjort.

Driva
1

Jag har en kollega som letar hund och hon är jätteseriös och kan erbjuda ett väldigt bra hem för en hund. Men jag blir förvånad över hur taskiga vissa uppfödare är!

En uppfödare sa hela tiden att kullen var tingad osv "men vi kan höras om nästa kull" och sedan nästa kull var det likadant. Tills min kollega till slut frågade om det var något problem, då kröp det fram att uppfödaren inte ville sälja eftersom hon bodde i stan.
Varför kunde inte uppfödaren säga det direkt, istället för att lova att "i nästa kull kan ni säkert få en hund"?

En annan uppfödare hon hade varit och träffat skulle ringa när valpana kom och då ringde hon och sa att hon hade nog en valp till de, för att sedan ringa ett par timmar senare och säga att nej nu hade hon pratat med ALLA valpintresserade och då hade hon inte någon över.
Varför inte ringa till ens "prioriterade" valpintressenter först och sedan ringa och säga nej det blir inget. Istället för att ringa först och säga att ag har en valp, för att sedan ringa strax efter och säga, nej det hade jag visst inte.

Min kollega förstår ju att de kan ha andra köpare före, men just det där att inte säga direkt hur det ligger till är så himla fult. Och taskigt tycker jag.

Besök min blogg: http://bumpi.se

[[Boris Sager]]
0

Min mamma är uppfödare och hon blir mer eggad av att folk frågar mer.

Om jag tittar på din Avatar här, tycks du ju ha svårt attt presentera dig. Är det något du har svårt för även hos uppfödare? Så svårt att ge konkreta råd, när jag inte vet vem du är.

Karmatarerskanise
1

Tror ju inte det har med presentationen att göra om ts kommer så långt som till tingning och de ångrar sig precis innan avtalat köp. låter mest som oseriösa säljare som hittar någon annan som kan köpa fortare.

Sugar Mist
2

vet hur det känns, morgonen, 1 timma innan vi skulle upp och kika på en Mudi fick vi ett samtal som sa att hunden, den var då såld. Var knte alls kul, typ gråtfärdig.

-

vallhund
1

Något är det ju uppenbarligen, vad kan ju inte vi veta. Om man tittar på TS favoritsajter så verkar hundintresset vara ganska spritt över raserna.  Eller så har TS superotur med de uppfödare hen valt ut/kontaktat.

KL

Om man som säljare tagit emot pengar, oavsett om det kallas handpenning eller tingningsavgift så kan man efter det inte neka köparen att köpa valpen, därav är det ganska ovanligt att seriösa uppfödare tar ut handpenning innan de träffat valpspekulanterna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

ajanki
2

#13 Visst kan man som säljare backa fast man tagit emot tingnings/bokningsavgift! Man har som säljare också rättigheter och inte bara skyldigheter.

Och bland alla mina uppfödarkompisar så är vi många som tar emot tingningsavgift även fast vi inte träffat köparen. Ofta för att köparen absolut vill vara säker på att få en valp ur just denna kullen. Och också för att vi inte tar hem valpköpare förrän valparna är minst 4 veckor.

Och om du tycker att det är oseriöst så får det stå för dig.

JontaK
0

#13 Jag har alltid trott att den så kallade tingningsavgiften fungerar på båda håll, det vill säga att djuret är sett som tingat både från köparens och säljarens sida då både anser sig säkra på att det kommer bli affär.

ajanki
4

Både säljare och köpare kan backa fast man betalat tingningsavgiften. Det kan ju faktiskt hända saker i livet som gör att man inte kan köpa hunden/djuret man bokat. Och som säljare kan man backa om man får reda på att köparen inte är lämplig som hundägare. Det finns så otroligt många människor som är bra på att prata och skriva och när man sen träffas i verkligheten så stämmer inte alls det som man trott på.

I mitt fall när jag en gång nekade en köpare fast hon betalat tingningsavgiften så var det för att hon var så otroligt hård mot mina hundar och valpar. När valpen (som var 4 veckor) hälsade på henne med att sätta tassarna på hennes ben så sa hon: det där ska vi ta ur dig, jag hatar hundar som hoppar…då kände jag direkt att en saluki var i alla fall inget för henne. Jag har även en olycklig fortsättning på denna historia men den tar jag inte nu.

JontaK
1

#16 Tack för ett mycket informativt inlägg!

Anna4077
1

Jag har tyvärr inget råd men har lite tröst att komma med. Vi har tittat mycket på hus men har inte haft råd eller möjlighet. Jag tror att allt händer av en anledning och att snart kommer den valpen som du ska ha. Men usch vad det måste kännas tråkigt.

Anna och taxen Max

vallhund
3

#14 Ta det med SKKs juridiska, du lär behöva dem den dagen du vägrar någon att köpa en valp där du tagit emot pengar från en valpköpare (oavsett vad transaktionen benämns) som har lite koll på sina rättigheter!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

ajanki
2

#19 Det har jag gjort:)

Men detta var för många år sedan. Reglerna kan ha ändrats nu.

Så jag får vara mer försiktig i såfall vilka jag eventuellt säljer till.

ajanki
2

Kopierat från SKK´s hemsida:

Vad händer om köparen har tingat en valp och betalat handpenning men sedan ångrar sig?

Köpet avbeställs och uppfödaren får betala tillbaka den erlagda handpenningen, såvida inget annat har avtalats i enlighet med 41 § konsumentköplagen (KKL). Paragrafen stadgar att säljaren får förbehålla sig en på förhand bestämd ersättning vid avbeställning. Se även under punkten 2 på baksidan av köpeavtalet.

Det måste tydligt framgå vid betalning av handpenningen (max 15 % av köpeskillingen) om den är förverkad i det fall att köparen avbeställer köpet. Information om överenskommelsen ska skriftligen framgå av avtalet. Vid emottagande av handpenning måste SKKs avtal upprättas.

Enligt konsumentköplagen har en köpare alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats. Uppfödaren kan alltså inte kräva att en person fullföljer ett valpköp, utan man har rätt att ångra sig och få tillbaka sin handpenning. Om parterna inte har kommit överens om att handpenningen är förverkad vid avbeställning har uppfödaren ändock möjlighet att kräva ersättning av köparen för vissa kostnader som har uppkommit med anledning av avbeställningen, om sådana anspråk görs måste uppfödaren styrka dessa kostnader.

[Murvel]
3

#21 Precis som vallhund skrev. Det är KÖPAREN som har rätt att avbeställa trots erlagd handpenning. Säljaren har det inte. 

TS: Letar du renrasig valp eller blandras? De som har renrasiga valpar SKA följa SKK:s regler vid försäljning. Och det innefattar alltså regeln jag skrev ovan. Du skriver att säljaren alltid har "rätt" att dra sig ur ett köp om det inte känns rätt, men det stämmer faktiskt inte. Säljaren KAN göra det, men det är inte rätt. 

Det kan även vara att du fått ett dåligt rykte inom en viss ras, för att vissa uppfödare skvallrar mycket, och då är det extremt tråkigt och det enda du kan göra är att försöka ta reda på vad detta rykte i så fall säger om dig.

ajanki
2

Ja, jag såg att vallhund skrev det. 

Tyckert det känns orättvist att köparen kan backa men inte säljaren men, men

TS Jag håller tummarna för att du hittar en uppfödare som du kommer överrens med och som har en toppenhund till dig!!

Thaisilk
3

Som säljare får man inte häva ett köp om inte mycket starka skäl föreligger. 

Har köparen blivit lovad en valp så måste säljaren sälja. Även ett muntligt löfte gäller, men det kan ju vara svårt att bevisa att säljaren har lovat att man ska få köpa en valp/hund av hennom.

Har köparen dessutom redan betalat handpenning har SÄLJAREN BEVISLIGEN GODKÄNT KÖPAREN, köpet är påbörjat och säljaren får inte ändra sig utan måste fullfölja försäljningen.

KÖPAREN får däremot ändra sig och avstå från sin "beställning". Har handpenning betalats får säljaren behålla 15 % av den överenskomna FÖRSÄLJNINGSSUMMAN (det är alltså klokt av säljare att inte ta mer än 15% av totalsumman i handpenning). Har ingen handpenning betalats har säljaren ändå rätt att kräva 15% av den överenskomna försäljningssumman - detta görs dock sällan eftersom det kan vara svårt att bevisa att köparen har beställt en valp om det inte finns ett skriftligt avtal.

Tyvärr händer det ganska ofta att uppfödaren/säljaren har lovat bort alla valpar men att någon/några köpare hoppar av. Detta kan vara besvärligt för säljaren som måste ha kvar en/flera valpar längre än beräknat, de måste börja annonsera på nytt och veterinärbesiktiga om osålda, tidigare tingade, valpar. Det är mycket vanligare att köparen hoppar av än att säljaren gör det.

Bl.a detta står om säljarens skyldigheter i Konsumentköplagen:

"Rätt att kräva att säljaren fullgör köpet

12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.

Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.

Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet."

Ett sätt att verkligen få köpa den valp man vill ha är att försöka få betala en summa i handpenning. Handpenningen är en delbetalning och dras sedan av från det överenskomna valppriset. Har säljaren tagit emot pengar så är köparen alltså godkänd, köpet är påbörjat och får inte hävas av säljaren.

[Yoshi]1
0

Jag försöker alltid vara mig själv, tjänar ingenting att försöka vara någon annan. Tråkigt att det ska behöva bli som det blir, och att få törs säga något.
Får tacka allihopa för att visat intresse & stöd, nu har jag äntligen fått hem en hund!

htt
1

#25- Grattis, det var snabba ryck! :)

[Yoshi]1
0

Tack htt, dock tog det "bara 2 år innan den rätta dök upp ;)

[Murvel]
1

#27. Så kul. Vad är det för hund? Bild? :)