VGW sele frågor
Jag är jättenyfiken på att infrskaffa mig ett VGW sele till min SH hane men undrar först och främst om jag köper ett nu när han är nyss fyllda 1 år, kommer den bli för liten när han är fullvuxen på bredden?
Sedan undrar jag över hur de sitter för jag provade ett med hjälp av personalen i djurbutiken och de spände det "perfekt" sa de och det vred sig över hela kroppen på honom när kopplet blev spänt och då var selen redan tight på honom. Förstår inte riktigt hur? Satt den bara fel? Har någon liknande erfarenheter?
Och sista frågan eller funderingen, jag är rädd att Ezio inte vill dra i framtiden då han lärt sig att stanna när det tar emot. Därför tänkte jag om jag använder ett VGW sele kanske det blir lättare för honom att förstå eftersom den kopplas framtill istället för samma princip som med dragselen. Är jag helt ute och cyklar eller kan det underlätta för honom att förstå när han ska dra och inte?🙂
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Jag har ett vgw sele på min vovve, american wolfdog, med malamute inslag.
Jag använder selet som ett hjälpmedel då jag har lagt till ett "stoppljud" precis innan det tar stopp och sen att han ska vända och komma till matte för beröm och godis.
Jag har selet som ett redskap som underlättar vid inlärningen :)
Tycker förövrigt att selet funkar jättebra, och han tappar lite av sin styrka som han får i vanligt sele eller i koppel(där han nästan kräks för han drar så dant).
Har också tänkt att starta med drag och hade då en tanke om att lägga på ord vid drag, så att det blir tydligt att nu jobbar vi.
Throw me to the wolves and i will return leading the pack.
Blogg: Johannaelander.myshoroom.se
Jag har VGW-sele på en av hundarna. Vet inte om jag är nöjd eller inte. På en liten hund släpas kopplet i marken, så fort han inte drar som han oftast inte gör. Sedan om de gillar att dra kan de börja dra ''snett'' i den och belastar allting ojämnt, men det får ju ej samma kraft. Men oftast är jag nöjd. Hans sele vrider sig lite men rättar till sig igen när han slutat dra.
Hundar brukar känna skillnaden på drag-sele och annan sele/halsband. Om din hund inte drar av sig själv får du jobba med det, men lär honom att drag-sele är det super okej att dra och använd den endast till drag syfte. Lycka till! :)
Jag tänkte såklart lära honom att dra i dragsele så han lär sig men jag tänkte att det kanske blir ännu lättare för honom att "fatta" när det kopplas på olika sen tycker jag att det är lite snyggt när kopplet sitter fast i bröstet😃Han drar ju inte i sitt sele eller halsband så jag funderar på om jag helt enkelt ska sluta använda sele förutom när vi tränar olika saker så det blir som ett träningsredskap.
Fast då måste jag ju köpa nytt halsband eftersom han växt ur sitt😕
Om han inte drar så är det en smaksak med halsband eller sele. Men VGW-selen har jag börjat tröttna på, den var super i början. Men det blir stor skillnad på en större hund. Mina hundar går oftast lösa och nu när de snöar är det jobbigt att få på selen då de fastnar snö i spännet och benen är under snön. Dock har jag alltid VGW på allmänna platser ex. buss eller i stan.

Jag fick låna en på prov men jag tyckte att hela selen snurrade runt hunden hur jag än spände den.
>>>Malum domesticum<<<
Jag kommer beställa ett halsband från Namii Design då jag redan har ett halsband och koppel därifrån som jag är supernöjd med och det känns lite roligt med ett unikt halsband.
Eller kanske det blir att fläska på med ett tufft nithalsband?😃Sen har jag ett hurtta Y-sele som jag kan använda så det känns lite muppigt att köpa ett till sele även fast jag är lite sugen på ett VGW-sele.
Jag har en VGW sele till min Storpudel och jag är supernöjd! :)
Min vrider sig inte så som du beskriver, din kanske satt fel då?
Och min hund märker jag direkt skillnad på när hon har VGW selen och en vanlig på, med den vanliga så blir hon dragig snabbt. Så absolut tror jag inte att där ska vara några bekymmer gällande att du vill att han ska dra senare då du kommer använda olika selar :)
Gällande växten på bredden kan jag inte svara på då jag inte vet hur mycket han kommer växa emot hur han är nu men jag har sparat ut pälsen på min Pudel nu så hon är hyfsat långhårig nu och då blev VGW selen för tajt med all den ullen under men då kunde jag bara spänna ut den självmant. Så gäller ju att selen har utrymme för att kunna spännas ut ifall så är fallet :)
Tyckte selen var fantastisk i början! Men blir irriterad på den rätt ofta nu.. Har ju en liten hund (39 cm i mank) och selen är bra spänt, men liksom den kan åka på sniskan ibland (om han inte går fot och känner tikkiss-lukt)… Men annars är den toppen eftersom han går mer avslappnat i den jämfört med halsband. Funderar dock på att pröva en annan sele. Kopplet på vgw-selen åker liksom under hans arm, och ibland åker den bak mellan bena, så kopplet skär in i bollarna på honom..det är lite enerverade!
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Hade ett vgw-sele på aska tidigare, som hon tuggade sönder :P Köpte ett amonken sele sen, den sitter MYCKET bättre på henne. åker inte på sidan som vgw-kunde göra. +att man även kan koppla där bak på dom, som på ett vanligt h-sele.
Aska fattar superbra att hon inte får dra när jag kopplar där framme, och att hon får dra när jag knäpper där bak. Så tycker du ska satsa på ett från amoken. Sitter bättre (iaf på min hund) + att dom har reflex :)
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Vi köpte en VGW sele till Alice, men jag är verkligen inte nöjd, sitter konstigt och skaver under armhålan och vrider sig hela tiden och tycker inte om passformen. Selen gjorde också att Alice blev att gå mera som en bulldogg framtill och antar att hon kände obehag, och kommer aldrig använda en sådan sele igen, så om någon vill köpa en XXL sele så finns det en till salu hos oss.