Tandborstning
Jag undrar om du borstar din hunds tänder?
Hur ofta isåfall, och med eller utan tandkräm?
★
Nej borstar inte hundarnas tänder. Känner att det inte är nödvändigt. Ben att tugga på ger jag, så håller de tändarna i trim 🙂
Den stora får dock lite tandsten ibland men skrapar jag lätt bort.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag borstar med tandkräm för hund. Hos mina småhundar är det definitivt nödvändigt. Har tandstensinstrument också samt dentastix och andra tuggben.
#3 Dentastix hjälper dock inget på tänderna (fast du kanske redan vet det?).
Lite grann hjälper det i och med att de får tugga tillsammans med allt annat. Jag glömde säga att jag borstar dagligen.
Brauns Oral-b utan tandkräm, men daglig borstning.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Borstar på den lilla och den stora borstar jag"på skoj" ibland bara för att han ska vara van om de skulle behövas någon gångj framtiden. Borstar bara ibland.
Jopp, det gör jag. Inte riktigt varje dag, men kanske varannan-var tredje. Det är bra för tänderna och en bra hanteringsövning. Jag vill helst slippa tandsanering och tandutdragning på äldre dar med den här hunden, vilket jag fick vara med om med den förra.
Min hund spyr av dentastix… Vad ska man ge istället? Han har känslig mage, ibland tål han en halv men aldrig en hel. Stora hårda tuggben är han inte intresserad av. :/
Jag borstar oavsett om de äter ben eller inte. Jag är rätt avskräckt efter att svägerskans hund som bor hos oss, han var hemsk i munnen… Sen tycker jag det är en bra att hunden är van att man är i munnen och grejar. Plaqueoff får mina i maten. Funkar mycket bra!
Nej. Han får råa ben ett par dagar i veckan och tänderna och tandköttet är fint.

Ja i samband med pälsvården alltså 1-2 g i veckan. Sen får de ben och även Dentastix men det tar jag inte på allvar utan mera som godis.
>>>Malum domesticum<<<
#9 De hjälper inget vidare ändå, så du kan sluta med dem, speciellt eftersom han spyr av dem.
Hmm då var det klurigare, vad har du testat?
Blir det mycket renare att borsta med tandkräm eller går det lika bra utan?
★

Vi borstar i princip varje dag med hundtandkräm , tycker det är en stor skillnad, men sen får våra ben som också hjälper till att hålla tänderna fräscha :-) Har hemska exempel på hundar med dålig tandhygien och vill inte att våra tjejer råkar ut för samma, så vi gör det i förebyggande syfte och sen är det en mysig kvällsrutin som vi gör tillsammans :-)
Har en tandborste till honom som jag använder 1 gång i veckan. Annars tuggar han på tuggben dagligen. Har Prövat dentasticks tidigare men han gillar det inte alls. Lika bra det!
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Borstar tänderna dagligen med hundtandkräm samt en liknande flour sköljning dagligen
Absolut, att tro att alla hundar fixar sin munhälsa med ett ben stämmer inte. Borstar min hund regelbundet men inte varje dag eller varje vecka. Men kanske var 3-5 vecka, han håller sig ganska bra och han är ingen stor "bentuggare" heller. Borstar med hundtandkräm och skrapar den lilla tandsten som hunnit komma mellan varven.
Jag borstar inte heller bara för att hålla munnen ren, utan för att regelbundet kolla igenom munnen.
Borstar ibland bara i hanteringssyfte och då med hundtandkräm. Annars äter dom så mycket köttben att de tar bort ev tandsten själv. Skulle dom mot förmodan få tandsten så har jag som en skrapa så man kan pilla bort. Ger plaque off i maten, men de är mest för andedräkten upplever inte att de gör så mycke för tandsten mm.
Borstar tänderna på min valp, har gjort det sen jag fick hem honom pga att det är en bra hanteringsövning. Jag borstar inte varje dag men lite då och då.
Nja, då och då som lite komplettering även om det inte direkt känns nödvändigt. Hon käkar ju mycket råa ben och försöker ge större ben såsom nötnacke, kalkonhals, nötstrupe, olika älgben m.m. några gånger i månaden så hon får tuggar ordentligt. Räcker gott och väl, tänderna är superfina och har inte tillstymmelse till tandsten.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Borstar ett par gånger i veckan nu sedan vi bytt foder (luktar apa i käften :#). Barntandborste och hundtandkräm. Ger Plaqueoff i maten för andedräktens skull. Hanär dålig på att tugga ben men har än inte haft så mycket tandsten, det är mest dålig lukt. Har dock en skrapa hemma ifall att det skulle behövas senare :) Och ifall någon undrar varför vi ger ett foder som gör att han luktar illa, han vägrar äta annat… tyvärr… -_-
Jag borstar så ofta jag kommer ihåg. Efter jag behövde dra 16 tänder på Ixxi hos veterinären så har jag blivit extra noga med detta.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Glömde, barntandborste och hundtandkräm.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Ger enbart råa ben & bra foder/barf. Ser ingen anledning att borsta tänderna, men förstår att hundar som äter mat med mycket spannmål och annat den ej är gjord för att äta är kass i käften.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Borstar båda hundarnas tänder med tandkräm för hundar varje/varannan dag. Ger dom råa ben 2-3 gånger i veckan, och andra ben utöver det. De har enkelt för att få plack/tandsten. Kommer det ändå så skrapar jag bort det. De får Plaque Off också.
Nej jag borstar inte hundens tänder eftersom jag inte känt att det har behövts. Jag gjorde det dock i en period när min förra hund hade tonsillit och fick äckliga orangea beläggningar på tänderna.