Dragande hund
Jag har en hanhund på snart 2 år som det senaste blivit otroligt dragig i kopplet. Han drar och sliter åt alla möjliga håll och man får inte en lugnstund på promenaderna. Jag har kört med att jag stannar och inte går innan kopplet blir löst igen men detta fattar han och så fort jag stannar så släpper han på dragande men i nästa steg är han där igen. Vi har kört stenhårt på detta i 3 veckor nu och jag ser ingen bättring på det. Jag vet inte vad jag ska göra för att han ska lugna sig och gå med mig istället. Han är inge jobbig mot andra hundar eller så utan han ska bara lukta överallt. Jag är inne på att köpa en vgw sele till honom men det löser ju inte orsaken till problemet kan jag känna. Någon som har nåt tips eller nån idé?
Codeavalone.blogg.se
Vad är det för ras? Hur aktiveras han i övrigt?
Det är en Bouvier des flandres.
Vi kör spår minst 1 gång i veckan och lydnadsträning minst 1 gång i veckan också. Han kommer ut på promenad runt 4 gånger om dagen varav en är på minst 1 timme och på helgerna brukar vi åka till skogen för att han ska få springa lös. Sedan så brukar det kunna bli något godissök eller aktiveringspel inne under veckorna och trixträning så klart :)
Codeavalone.blogg.se
#2 Hur lär ni honom att hålla isär spår, godissök och vara lös?
Med det sagt menar jag att många inte LÄR hunden var gränserna går för olika aktiviteter.
När det spåras så har han en sele som bara används då vid godissök så slänger jag ut maten och säger sök till honom medan när han är helt lös så går vi en promenad och godiset kommer från mig. Är det tillräckligt tror du?
Codeavalone.blogg.se
Tydligen inte. Dvs hunden har inte lärt sig vad som är Vad, så uppfattar jag det
Jag gjorde som du. Drag -> stanna -> slakt koppel -> fortsatte gå. Jycken blev som en jojjo och min axel tog stryk. För ett tag sedan fick jag tipset av en gammal bruksräv (hör och häpna…) att lägga ner. Det funkar ju uppenbarligen inte och jag har fått en högst oönskad effekt. Istället skulle jag börja belöna hunden när den är där jag vill att den ska vara, dvs när kopplet är slakt.
Hur man belönar utan att få in hunden vid sin sida eller på annat sätt ändra position? Man kastar gotta till hunden, dvs belönar framåt.
För vår del har detta gett resultat - förutsatt att jag själv är konsekvent. Så de dagar jag känner att jag inte pallar vara det, då åker selen på. Tränar vi koppelgående är det halsband som gäller. Har skrivit mer ingående om hur vi tränar här.
Under vintern förstärks gärna dofter vilket påverkar en del hundar mer, andra inget alls. Om du tycker hunden är stark och det är jobbigt att koppelträna kan VGW vara ett alternativ.
I övrigt är det bara att se till att hunden är välaktiverad - som vanligt. Uppletande av småprylar i snön (t ex träpinnarna av en klädnypa man pillat isär) kan vara nog så uttröttande för en aktiv vildpanna där det varken är lek eller bus utan fullt fokus på uppgiften som gäller 👍
#6 tack så jätte mycket för tipset det ska jag testa! Jag tror att han påverkas mer av dofterna nu när det är kallare för han har inte varit några problem med tills det blev kallt och dessutom löper väldigt många tikar i området så kan ju vara därför han är extra jobbig! Men ska verkligen testa det du skriver låter som ett bra sätt att komma åt problemet :)
Codeavalone.blogg.se
Jag tycker det låter som snöyra eller löptikar i närheten. :) Min ena har alltid varit extremt intresserad av dofter utomhus. Jag tränade och tränade koppelgående men fick inte riktigt så bra resultat. Tills jag började använda dofterna som belöning! Då var det andra bullar. Jag hade ett koppel som gick att ställa in på flera avstånd. Tog även hjälp av vgw-sele. I alla fall. Såhär gjorde jag: Kort koppel = gå vid sidan om mig med slakt koppel. Långt koppel = gör vad du vill! lukta hur mycket du vill, men inte tokdra. I början fick jag gå och mata henne med godis hela tiden när jag hade kort koppel. Men det gav resultat. Efter hon varit duktig ett x antal meter så satte jag henne ner, sadlade om kopplet till långt koppel och gav henne varsågod. När hon gått och nosat ett tag så tog jag åter igen in henne vid sidan, satte henne ner, sadlade om kopplet till kort koppel och sa "nu går vi". Hela denna ritualen gjorde jag varje gång jag ändrade kopplet så att det skulle bli tydligt för henne. I början var det mycket godis, hela tiden, korta stunder i kort koppel och så vidare, allt för att hon skulle lyckas. Men det gav helt fantastiskt resultat på henne. Det var väldigt motiverande för henne att jobba för lukterna.
#8 Tack för ännu ett bra tips! Det låter som att vi har lite nya idéer att jobba med för att komma åt problemet med dragandet. Har inköpt en vgw sele igår så nu blir det träna av :)
Codeavalone.blogg.se
Jag har koppeltränat lite olika hundar, och märkt att det inte finns ett universalbotemedel som funkar på alla. En hund gick det bra att stanna, vänta på slakt koppel, och sedan fortsätta. En annan hund fick jag att gå fint genom att stanna, vänta på slakt koppel, och sedan backade jag några steg (ibland några, ibland flera) så att hunden började följa efter mig. Observera att jag inte vände mig om, utan bara backade bakåt. När hunden följde efter mig, så började jag plötsligt gå framåt igen, och då kom jag åt att belöna gående i slakt koppel eftersom hunden inte hann skjuta iväg framåt genast eftersom den måste svänga om och börja gå framåt med mig igen.
Men jag har alltid belönat vid vänster sida, för även om hunden får gå i längre koppel så är det vid min vänstra sida som allt det "roliga" händer. Så tänker jag i alla fall.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Åh vilken intressant tråd. Har själv problem med en dragig hund, och har bara jobbat med "stanna och vänta på slakt koppel" metoden, och det har inte gett några resultat alls.
#8 ska verkligen prova ditt tips!
Throw me to the wolves and i will return leading the pack.
Blogg: Johannaelander.myshoroom.se

Såhär gjorde jag:
Ha sele och halsband på hunden. Koppla i halsbanden och låt inte hunden gå framför dig. När den går för långt fram backar du några steg, så den kommer bakom dig. Min "gräns" går när hon har hela kroppen framför mig, då backar jag. -Tidigare brydde jag mig inte om hon var framför mig, med då blir det lätt att hon går med nosen i backen och glömmer bort mig, låter jag inte henne gå för långt fram har hon mer koll på var jag är. Sen när hon går fint några steg, kopplar jag i selet istället och säger "gå och nosa" och då får hon dra hur mycket hon vill å nosa. SUPERBRA BELÖNING! Så varvade jag sådär. Ibörjan gick jag nårga steg bara. Tog väldigt snabbt o få henne sluta dra. + att man inte behöver säga något/ha med någon annan belöning. Nos/dragandet fungerar superbra på Aska iallafall. Jag hade dock ett sele från amonken som man kan koppla framme och där bakom, men spårsele+ halsband fungerar ju också.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Vi tränar vår dragiga Borderterrier som är otroligt envis med att hon måste sätta sig så fort kopplet sträcks och sedan måste hon skvallra innan hon får gå vidare. Efter redan första promenaden med det träningssättet har hon blivit mindre dragig men vi får fortfarande sätta henne för att hon ska skvallra ungefär tio gånger under en vanlig rastrunda. Direkt när hunden har skvallrat och sökt ögonkontakt ska du säga varsågod och sedan upprepar du direkt hunden sträcker kopplet.
Jag är också väldigt intresserad av att höra olika tips, det är intressant :)