Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 14895 ggr
emeliagranstrom
0

Bozita Robur torrfoder?

Ni som ger robur torrfoder, tycker ni att det funkar bra? Hur är pälsen, bajset.. blir magen uppsvälld efter hunden ätit osv. Berätta all er erfarenhet av fodret!

Tenacia
3

Har en väninna som ger sin hund de. De bajsar alltid kletigt och ljust, vilket innebär att den inte pallar majset i fodret.

Fattar inte varför dom alltid ska trycka i massa majs, majsgluten i foder.

Så onödigt !

Hon vägrar byta också :/

Em_
0

Majsgluten? Det finns inget som heter så. Majs innehåller inget gluten :)

[fabienne]
0

#2 Nej det är väldigt underligt men det står så i innehållsförteckningen på en massa foder.

Salsbring
0

Jag håller precis på att byta från Robur till Simpsons Premium för min hund. Han har alltid tills nyligen gått bra på fodret, inga problem med att hålla vikten, fin päls, bajsat 2 gånger om dagen och då har det varit bra konsistens. 

Anledningen till att jag byter är för att han senaste månaden fått mer variation på konsistensen på avföringen, han började lukta illa i munnen och så ville jag gärna ha ett foder med större proteininnehåll och mindre spannmål. Nu i efterhand efter påbörjat byte så har jag dock fått reda på att bajset och magen nog berodde på att en elev på skolan stått och kastat in annan mat åt honom under rasterna, så det behöver inta alls bero på Roburen :)

Mischa
2

#2 #3

Kan det vara en felaktig översättning? för visst används uttrycket i innehållsförteckningar.

Efterforskade lite och det verkar som att det är mer eller mindre majsprotein som är en biprodukt vid utvinning av majsstärkelse och som även förkortas CGM (Corn Gluten Meal) det verkar också ha en funktion som växtbekämpningsmedel🤔

≧◔◡◔≦

emeliagranstrom
0

Tack för era svar! 

Jag ger robur nu till min aussie som är 6 månader, min uppfödare ville att vi skulle ge det tills de blev 1 år för i det fodret så finns tydligen alla vitaminer osv som behövs när valparna växer. Dock så tycker jag att Lukas basar väldigt mycket och ofta!

Lilllens
0

Rottisen åt det för länge sen, ful päls och löst/ljust/äckligt bajs hade hon. Inte så konstigt med tanke på dåliga innehållet.

emeliagranstrom
0

Det står att det innehåller majsmjöl, vilket är glutenfritt. Det är helt enkelt mjöl av enbart majs! ;p

Em_
0

# 3 och 5 Det var skumt. Kollade på wikipedia. Gluten är en struktur som bildas av två protein, gliadin and glutenin. De finns inte i majs, de har andra protein, som kallas majsgluten med bransch-slang. Så dåligt att det ordet används i innehållsförteckningen!

emeliagranstrom
0

Men det står inte majsgluten på roburfodret! det står majsmjöl och där finns inget gluten!

#7 vad menar du med det dåliga innehållet? Kan du förklara vad som är dåligt?

Lilllens
1

Kyckling, majsmjöl, majsgroddar, ris, animaliskt fett, ishavsfisk, specialprocessad havre (SPC), potatisprotein, kycklingbuljong, äggpulver, hemoglobin, linfrö, natriumklorid, kaliumklorid, bryggerijäst, skaldjurshydrolysat (innehåller glukosamin), broskhydrolysat (innehåller kondroitin), jäst (ß 1,3/1,6-Glucan). Kopierade innehållet av Robur Performance. Jag förstår inte varför en köttätare ska äta, majsmjöl, majsgroddar, ris, havre, potatisprotein, jäst och de där andra märkliga ingredienserna som jag inte ens vet vad det är. Jag tycker helt enkelt inte att det hör i en hundmage.

emeliagranstrom
0

#7 okej, vad rekommenderar du för foder? :)

Lilllens
1

#12 Vill du ge torrfoder så tycker jag att du ska spana in Standradt, det är ett svenskt foder som är väldigt "rent" :) Annars finns färskfoder vilket jag tycker är bättre än torrfoder, rå mat har hjälpt min hunds många problem som hon hade pga torrfodret.

emeliagranstrom
1

Tack så mycket för svaren! :) 

jag har hört bara bra saker om standardt men troligen så kommer jag att gå över till färskfoder, kommer då att ge VoH och även råa älgben ibland, hela min familj inkl. jag är jägare så kött och ben har vi gott om!

Lilllens
1

#14 Det låter jättebra!

knutteknop
2

Jag har precis bytt ifrån robur pga att min tik bajsar hela tiden och med ganska varierande konsistens..  Sen tycker jag precis som Lillens att det innehåller för mycket onödigt trams. Hon överfasas nu till standart.

Myrtorpets Möss och Kaniner

LIMOUSIN
1

Min aussie tik fick den orange påsen från bozita robur innan, funka jättebra på det bajsa 1gång om dagen, god aptit och glansig päls.

Catta-
0

Förutom att min hund blev väldigt fisig tyckte jag att den fungerade bra. Hon åt active and sensitive men har nu bytt till färskfoder pga att hon var så jäkla kinkig.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"