Importera hund
Jag behöver all er hjälp och kunskap. För att göra en lång historia kort så skall min syster som bor utomlands flytta tillbaka till Sverige. Hon har en hund som hon vill importera in, hennes hund som hon haft sedan han fyllde 8v och nu är han 1 år om jag inte minns fel. Hon bor i ett land utanför EU.
Hunden är vaccinerad, chippad, idmärkt, har pass, stamtavla. Han är även kuperad, detta har utförts i det land hon förtillfället bor i då det inte råder förbud (tyvärr), om det nu påverkar något.
Har ni några bra sidor där jag kan läsa vad man behöver veta? Har ni någonsin importerat in en hund? Vad ska man tänka på osv.
JÄTTETACKSAM för hjälp!!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#1 Kanon! Tack. Ska läsa lite där och leta vidare på egen hand nu när man har "grunden". Måste ta reda på vad för blanketter som krävs osv.
Jag har importerat två hundar DOCK inom EU. Viktigt att komma ihåg ALLA sprutor och att vänta in tiden (ex efter att det tagit en viss spruta behöver man vänta tre månader). Vi missade en spruta en gång och hunden hamna i karantän väl inne på Arlanda och det kostade oss en månad väntetid plus 17000 kr…
Allting beror på i vilket land hunden nu befinner sig i om vad som behöver göras innan den får komma hit. Pass och rabiesvaccinering lär vara ett krav, samt tillstånd från jordbruksverket i Sverige. Men info får du om du ringer till dom om vilka mer saker som ev behöver göras.
#4 vi har inte behövt tillstånd från Jordbruksverket :)
#5 okej, är det bara valpar under 3 månader det behövs tillstånd för ?
#6 vet inte men när de tar en viss spruta som behövs (kanske var rabies minns inte) måste de vara över en viss ålder och vänta 3 månader (om jag minns rätt) och då kan man inte importera valpar? Möjligtvis därför man ska ha tillstånd i så fall
Tack snälla ni. Jag ska ringa jordbruksverket imorgon för att ta reda på vad exakt som krävs att importera från just det landet hon bor i, så vi inte missar något. Vad ligger kostnaden på, ungefär? Han är 1 år och väger lite över 40kg, är det vikten som avgör eller hur ligger det till egentligen?
Läste på en sida att det måste vara ett visst chip, ISOchip, om inte så måste man ha egen chipläsare annars avisas hunden, stämmer det?
#8 vet inte vi lät våra hundar chippas hos veterinären innan resan iaf :) Det går inte på kg men vet att vissa flygbolag bara tar hundar upp till 8 kg och andra bolag tar upp till 8 kg annars hamnar de i bagageutrymmet. Hemskt tycker jag! Våra hundar åkte med passagerna :) Minns inte om det kosta något extra under 8 kg annars kosta serbiers mkt, 500-1000 kr :) för resan. Plus alla sprutor.
Maila jordbruksverket och fråga.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag har ringt till jordbruksverket och fått svaren. Inte alls så mycket som krävdes. Veterinärintyg utfärdat från myndighet (om hunden ej har EU-pass) chip, rabiesvaccination och att man måste vänta minst 21 dagar efter vaccination och avresan.
#9 tycker också att det är hemskt att hundarna placeras i bagageutrymmet… Det borde finnas ett speciellt plan för dem ;) iallafall de större hundarna som inte kan sitta med passagerarna.
Hundar på flyg vistas i en speciell del med samma tryck som inne i kabinen. Flygvärdinnor/purser har tillträde dit o kan vattna hundarna under långa flygturer, de sitter alltså inte bland resväskorna.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.