Dogparkour
Ni som håller på med Dogparkour, hur började ni? Vilka ¨föremål¨ använder ni er av? Ex. bänkar, stubbar, stenar osv…
Vad är viktigt att tänka på?
Bygger det upp relationen mellan er?
Blir hunden modigare? Får bättre balans?
Vrf valde ni att börja med detta?
Finns det några nackdelar?
Jag och Lego har de senaste dagarna börjat studsa upp på stenar och fallna träd. Han tycker det är jätteroligt om han får lite stöttning och sin leksak som belöning 
Må gott!!
Nathalie & Lego
både jag och hunden tycker det är jättekul och det stärker absolut relationen & kontakten, eftersom man gör roliga saker och utmaningar tillsammans (ger stöd till hunden om den ska göra nåt den tycker är läskig tex).
hunden får bättre självförtroende och balans, ja , det är kul att se!
man får se till att inte göra för läskiga övningar och anpassa efter sin egen hund. vissa är vågar mer och andra behöver massor av stöd och pepp från sin ägare, huvudsaken är att ni klarar av de olika uppgifterna tillsammans & hunden litar mer på dig som förare :)
till len början tycker jag att man börjar på låga saker, och om hunden är valp gärna undvika att hoppa upp och ner på saker, då det sliter en del.
om hunden ska hoppa upp på nåt är det en tumregel att lyfta ner hunden om höjden den sitter/står på är över mankhöjden. säkerheten går alltid först! om det är halt eller blött ute måste man vara extra försiktig.
så ta allt i hundens takt och stressa/pressa den inte, så kommer ni bara ha jättekul, dogparkour är gratis och kan utföras överallt! :)
det som rekommenderas är en välsittande sele för mindre skaderisk, eller om hunden kan vara lös :)
vi gör detta som en kul aktivering på vardagspromenaderna och för att stärka bandet mellan oss. vi gör dogparkour inomhus också :)
Börja lågt och bygg uppåt är mitt råd. Det hjälper hunden bygga muskler, balans och koordination. Jag personligen bygger upp det innan jag ber hunden hoppa upp på saker (såvida inte sakerna är större, typ stenar och breda stockar) för att minimera skaderisken.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
(sen kanske jag bör tillägga att underlaget är ju mycket mjukare i skogen, och sliter inte lika mycket som på tex asfalt, så det är säkert ingen fara om du har en bushund, lite måste även en valp få studsa, men man får bara se till så den inte gör för farliga saker ;)
Visste inte att de hette så, speciellt inte då jag hade min BC för 18 år sen 😃 Men jag tränade sånt för att stärka henne och utmana henne för att förbättra agilityn.
Helt klart att vi fick bra relation, men så hade vi de sen innan med men hon tyckte det var riktigt kul med alla "hinder" vi hittade, både i skog och stads/by miljö. Det var omväxling och hon fick även klura på en hel del hinder (tex att komma förbi ett staket utan att gå igenom den ena gången men andra gången ska hon igenom) Mycket kontakt och kommandon vart de men så skoj vi hade och hjärngympa så de rök ur öronen hennes
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Se till att hunden är uppvärmd. Vid svårare utmaningar var beredd att ta emot så att hunden inte faller. Ta tag i den och hjälp den upp i så fall. (sen kan man göra om övningen)
Min hund har klart vuxit med alla övningar vi kör och litar på mig.
>>>Malum domesticum<<<
#4 eller hur? ;) många har ju gjort detta tidigare utan att man haft ett ord för det. jag hade också hållit på ett tag innan jag fick höra det, benämningen är ju ganska ny :)
Hehe här är en till som hållit på länge, speciellt i skogen. Jag kallade det skogsagility och stadsagility. :)
Tack för alla svar! Roligt att höra och bra att ni tar upp säkerhetsgrejer. Min kille springer alltid lös när vi gör detta men har sele på honom för att jag ska kunna ta tag i om de behövs (för att hjälpa, inte tvinga) vi har en massa snö och ligger snö nästan upp till stockarnas höjd så han landar mjukt när han hoppar ner. Håller en väldig koll så att han inte ska kunna skada sig eller sina leder :)
Må gott!!
Nathalie & Lego
Förlåt om jag lånar tråden lite, men håller på att öva lite dog parkour med min Bichon Frisé. Vad kan man göra förutom att hoppa upp på bänkar och dyl. ? :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Kolla in gruppen dogparkour sweden på facebook. :)
Har inte Facebook…. :(
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dog parkour trenden startades av denna hund, även om få människor tränar till denna nivå med sina hundar.
Och det kommer från denna sport, Le Parkour, vilket betyder free running.
Hittade en där han nu börjar träna TreTs son.
Åh vad jag satt med gråten i halsen när jag kollade videon, så sjukt lik de jag gjorde med min bc, tog oss ann allt som kom i våran väg.
Synd man inte spelade in då men då fanns de ju bara sånna gigantiska videkameror med vanligt kasettband i 😂
minns inte ens hur jag gjorde för att lära henne, använda aldrig godis minns jag men blir ju sugen att börja med min nuvarande voff.
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum