Skäller på människor
Hej!
Jag har en sheltiekille på lite mer än 4 månader som är lite försiktig när det gäller människor, han behöver inte hälsa om han inte vill och det är helt ok. Men för ett tag sen började han skälla hysteriskt på människor, t ex om vi är på en gräsmatta och det går en person förbi på vägen bredvid springer han dit och skäller (ibland morrar) tills personen gått förbi och sen kommer han snällt tillbaka när han har "skrämt bort" dom som han säkert tror. Han springer aldrig fram, för det vågar han inte. Det är absolut värst om det kommer en person springandes eller om det är ett barn som springer och för ljud.
Det spelar ingen roll vad jag säger/gör när han sticker, det går inte att få honom att sluta!
Vi har varit och gått mycket i stan här i Uppsala och det är inga problem, när vi är ute på promenader och möter människor är det aldrig några problem heller.
Tips på hur man ska få bukt med detta? Ska man ta med honom fram till personen han skäller på för att visa att den inte är farlig? Jag tror ju i grund och botten att det beror på hans osäkerhet men jag har ingen aning om hur jag ska jobba vidare.
Tacksam för alla tips och råd!
Det brukar fungera mycket bra även med skvallerträning i såna situationer, man lär hunden att skvallra på personer som går förbi; http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9
#1 Bra länk, mycket intressant! Ska läsa vidare om detta och testa. Tack!
Min sheltie gör ibland likadant när det är mörkt ute. Jag försöker vara före henne och se de som kommer och kalla henne till mig. Antingen kör jag ryggsäcken och berömmer när hon är tyst och bara tittar på personen ihop eller också ber jag henne göra något trick. Det har blivit någon form av skvallerträning för nu när hon ser någon så tittar hon på mig, kommer och vill ha godis.
Beröm när hon är tyst och försök bryta innan hon får tillfälle att skälla. Det är ju en skällig ras vi skaffat men jag tror att man kan träna bort mycket av det. Lycka till!
Ja, han är ganska mörkrädd och jag tror att det var så det började men nu spelar det ingen roll om det är ljust eller mörkt ute. Ska försöka bli bättre på att hinna med att bryta honom innan han sätter fart men det är svårt! När han har koppel brukar han inte göra nåt, men det är svårt att hinna med den lilla rackaren när han är lös 😉
Tack!
#4 ett tips kan vara att ha lina och sele på honom när ni tränar på detta och ta i den om han inte kommer, så blir det enklare att bryta honom om han inte kommer till er. när han väl kommer är det superkul med vad han nu tycker om :) förhoppningsvis inser han att det är mycket roligare att vara med er än att skälla på folk, men låt det ta tid :) bra att ni börjar när han är så ung i alla fall :)
Ska testa med långlina, det har jag inte gjort!
Om jag hinner se personen före honom så brukar jag försöka få honom att koncentrera sig på mig. Genom att jag t ex busar med honom och det funkar ibland. Det är ju värst här på gräsmattan där han oftast är, han kanske har fått för sig att vakta den på nåt sätt eftersom han inte brukar skälla på folk nån annanstans.
Ja, jag vill inte fortsätta ha det såhär tills han blir större, måste få bort det nu! 😉