Problem i snön
Kommit mer snö nu i dagarna här, så nu går det lite över magen på Roxy. Problemet är att det blir snöklumpar under magen som är ett **** att få bort. Någon mer som har problemet och hur kan man göra? Lite skeptiskt till sådan spray som jag läst på någon sida.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är nog bara att gilla läget tyvärr, om man inte vill duscha magen på dom varje gång dom kommer in, alternativt klippa. Vilket inte är någon höjdare på vintern När jag hade hund hade jag stora problem med detta, vart bollarna stora fick jag trycka sönder dom.
Kan tillägga att han var långhårig.
#1 Är dessvärre inte bara att gilla läget då det är obehagligt för henne 😮 Så behöver lösa det på någotvis.
Duscha av var gång blir bara jobbigt för henne då hon inte är så förtjust i att duscha och hon duschas varannan vecka redan (bara valp än).
Nej klipper jag så fryser hon bara mer och hon har inte så tjock päls på morgonen men fastnar fram på boken och under magen 😕
En overall är nog det som gäller för eran del, finns inte så många alternativ när det gäller detta. Algot har ju också sådan päls och det hjälper att hålla pälsen kortklippt och ha overall, sen brukar jag skölja bort klumparna som blir om jag inte har overall på honom någongång. Han gillar inte heller att bli duschad men vad ska man göra? Han kan ju inte ha dem kvar då det blir blött och kallt.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Nej, det är ju det jag menar. Att duscha och bada hundarna vintertid är ju inte så ideellt. Finns det något bättre lösning är ju det toppen, för som du säger så är det ju obehagligt för dom. Det kan nog även göra ont, om dom blir för tunga eller sitter för tight in på skinnet. Men har man inget bättre alternativ så får man ju tyvärr gilla läget, det är så jag menar :-) Jag hoppas att vi får svar på bättre alternativ, som jag kan använda mig av i framtiden :-)
#4 Har tyvärr ingen overall till henne och inte funnit någon som passat henne när jag kollat 😮 Jag är ingen fena på att sy heller.
Vet att det finns dem som syr men tycker det är så svårt att få rätt mått tycker jag. Hmm…. Har du tips på vart man kan köpa med snabb leverans?
#5 Fast som jag skrev går det ju inte att "gilla läget" eftersom det inte är bra 😉 Varken att duscha av var gång eller att de sitter kvar, alltså behöver jag få "bukt" på det. 🙂
Men kan du inte köpa en sån Här: http://www.haromi.se/friluftsoverallhurttaoutdoorsvattentat-p-359.html?cPath=44_80&osCsid=f175880e5238b6f0ac52dba468f65c73 ? Hur liten är hon? Tänkte eftersom det finns Chihuahuor som har dem borde väl hon också kunna den?
/Lova
Ny blogg!
#7 Alldeles för dyr eftersom hon fortfarande växer 😕 Så behöver en som är billigare, eftersom hon ändå kommer växa ur den snart i så fall.
Ca 30 cm i rygglängd har hon. Men resterande mått stämmer inte.
#9 Ja det är ju det 😛 Sen när hon blir vuxen kan jag tänka mig att lägga det men känns sådär på något hon inte kanske kan ha så länge 🙂
Kan man inte ta lite barnolja i handen o gnida in på magen?
Snön borde inte fastna så lätt då.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
Är det snöbollar som fastnar som är problemet? Vanligt i hovskägg hos hästar, där är tipset Babyolja. Kanske inte funkar, hårkvaliten är ju lite annorlunda, men kan vara värt ett försök. http://ridsport.ifokus.se/discussions/4d713579b9cb46222104d682-snokokor-i-hovskagget
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#11 Blir inte det kladdigt?
Någon annan som testat som vet om det fungerar?
#12 Ja, snöklumpar/snöbollar som fastnar just på magen och fram på "bogen/bröstet" så att säga.
Mina hundar är också långhåriga och jag har valpar. Brukar föna dem, när jag kommer hem, försöka få bort "snöbollarna, så de kan gå (utan fön, förstås) när jag är ute med dem.
Använder inte olja på vintern, då det kyler, har overaller, men inte skor.
Innan jag går ut, ser jag till att de inte har för mycket päls på tassarna och under trampdynorna, som kan fastna.
#15 Har ett täcke med magplatta på men det börjar bli för litet så måste köpa nytt oavsett snart 🙂
Nu vet jag inte hur stor din hund är men man kan slakta en gammal fleecetröja genom att klippa av ärmen och göra en hundtröja av den.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#17 Hon är inte så stor, ca 30 cm rygglängd.
#18 Då lär en ärm från en gammal tröja passa. Bara att klippa ut hål för frambenen. Prova att dra ärmen över huvudet innan du klipper för att kontrollera storleken.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#19 Har dock inget sånt hemma, rensade nyligen och skänkte bort.
Hade blivit för tajt på henne, ärmarna på de fleece jag haft har inte varit så stora 😛
#20 Du får väl snoka i sambons garderob, killtröjor har i regel lösare passform i ärmarna. 😉 Eller fråga föräldrar/kompisar osv. Nån har en gammal tröja, det är jag säker på.
Riktigt elastiska sockor funkar också, men kan kräva några stygn.
#21 Han använder inte fleece 😉 Inte mycket kläder han äger heller haha Han rensade med nyligen 😛
Ja få fråga några kompisar, mina föräldrar bor en bit bort och ska inte dit förrän på lördag. Men får höra med närliggande kompisar 🙂
Ën uppfödare till långhåriga hundar tipsade min kompis om ett impregneringsspray som ska fungera bra. Har inte själv någon erfarenhet eftersom jag har korthårig hund. Men enligt henne var det absolut värt det och fungerar.
#23 är inte det giftigt tro? :-/
Vanlig elastiskt bandage funkar fint att dra några varv runt hunden om man nödvändigt ska vara i snön :)
om du har en fleecefilt/filtad yllefilt kan du åstadkomma detta, helt utan att sy.
Ett ben från gamla leggings/tights? Dom är just stretchiga och bra, och du kan ju ta längst ner där benet på byxan är smalare.
~Pen
Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.
#23 nej det tar jag inte på hund, inget bra :/ #25 ja snön måste vi ut i ;) måste ju ut och göra sona behov och springa av sig :) så inte mycket till val ;) #26ja någon gammal fleecefilt har jag :) #27 använder inte tights/leggings så har inget sånt hemma tyvärr.
Min mammas kompis hade en afghan hund som hade overall på sig på vintern. Inga snöklumpar;)
Dogs is my world ♥
Balsamspray (för människor) kan funka om man sprayar innan man går ut. Annars är det väl som sagt overall.
Ikea hade fleecefiltar för 10kr sist jag var där. Tror de hette Kråkris.
Har en pudel hemma som det gärna fastnar snöklumpar på. Mest på tassarna och halvvägs upp på benen. Och jag brukar ta en mindre handduk och spola den i varmt vatten och kramar ut ordentligt. Sen kramar jag med handduken på snöklumparna så de smälter lite, och då blir snön lättare att ta bort.
#31 har inte Ikea nära men har som sagt någon gammal filt hemma :) Till er andra: overall vet jag redan :) men inte hittat som sagt någon som passar i mått bra än. Till vettigt pris eftersom hon växer :) :/ Och utbudet här på sånt är kasst och kör inte 12 mil tur och retur i detta hemska väder
Vet ingen sådär på rak arm som säljer måttsydda overaller:/ Men du är väl medlem på dom där sidorna på facebook där man kan köpa och sälja hundtillbehör? Kanske kan du göra en sökes annons, kan finnas dem som syr upp overall till ett billigt pris 🙂
Jag har en hurtta overall till Algot, du kunde ju gå till en djurbutik om du har någon i närheten och prova en overall på henne och sedan hitta en billig begagnad på internet? Då gör det ju inget om hon växer ur den sen 🙂
#28 ja, alternativet är att skotta upp en stor plan där ni kan vara, om inget annat funkar
Ebay har massvis med jättebilliga hundkläder! 🙂http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=dog&_osacat=177796&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.X&_nkw=&_sacat=177796
Du kan välja att tex se de billigaste kläderna först genom välja "Price + Shipping: lowest first" under "Sort" uppe till höger. Till vänster kan du klicka på "Buy It Now" om du vill köpa produkten för ett fast pris istället för att buda på auktion. De säljer både nytt och begagnat.
#34 Japp är medlem på några som syr men tar ju sin lilla tid tyvärr 😕 Var in i djuraffär idag men de hade inte i hennes storlek, bara 25 cm och neråt eller 40-45 cm och uppåt 😕
#36 Lång leveranstid i regel, redan kollat Ebay samt att måtten är svåra där, beställde en sele nämligen en gång och den var mycket mindre än vad som stod. 😕
#35 Nja riktigt så simpelt är det inte 😉 Men vi har uppskottat en bit med traktor nu, där sprang hon mest nu (får träna henne att bara hålla sig där haha), men blir problem upp på skogsvägar där det inte plogas, ska vi gå promenader och så, är det inte mycket till val att gå där, då det inte är säkert att gå på stora vägen vid det här väglaget och så. Så känns bättre att leta upp en overall till vettigt pris.
#37 Jag vill inte verka spydig, men du har ju frågat om kläder tidigare, och fått tips, men ingenting passar. Inga lösningar fungerar, inget går att använda. Vi är många som försöker hjälpa dig att hitta lösningar, men nej …. det går inte att genomföra. Om DIN hund far illa av snöbollar i pälsen, så är det DITT ansvar att endera: leta fram nåt ur garderoben, få av en kompis, åka till stan, leta i grannens förråd etc, för att din hund inte ska fara illa av snön.
Offrar gärna 400 karmapoäng på detta inlägg.
#38 Om jag inte hittar, vad ska jag då göra? Jag har kollat i djuraffär, fanns inte i storlek. Vissa hemsidor som rekommenderas går inte pga att deras storlekar sällan stämmer överrens.
Måste ju motionera hundarna eller hur?
Har varit inne i stan idag som sagt och kollat,men fanns som sagt ingen overall/täcke i hennes storlek.
Och har skrivit att jag ska höra med en kompis om h*n har något jag kan ta.
Så har inte ratat alternativ. Har hittat tröjor tack vare andras tips, samt begagnade-hundkläderssidor på FB som jag inte hade hittat innan som jag kollar in på dagligen.
Just nu har hon en tröja på sig ute samt ett täcke, så hon "far inte illa" av snön så länge hon har det på sig men som sagt börjar täcket bli för litet så behöver hitta större storlek som hon kan ha helt enkelt, antingen då täcke eller overall.
Så jag gör det jag kan helt enkelt. Jag letar för fulla muggar.
Hade jag inte tagit ansvar hade jag inte letat heller och gjort allt, enkel matematik. Då hade jag struntat i vilket, vilket jag verkligen inte gör.
Jag har en overall som jag kan sälja till billigt pris, en hurtta friluftsoverall. Har använt den några gånger bara och den är i väldigt fin skick, som ny skulle jag vilja säga 🙂
Kopierar mått från internet: 302:Rygg:30 cm Hals:40 cm Bröst:56 cm Midja:49 cm Framben:12 cm
Den gå ju dra åt i halsen och midjan.
Den ligger bara just nu då den är lite för liten för Algot.
Här har du en tjej som syr upp overaller:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10200324575997336&set=oa.270450606356699&type=3&theater
Hoppas du kan se annonsen 🙂
#40 Tyvärr på tok för stort resten 😕
Hon har inte mer än 34 cm i bröst, och runt 25-26 cm hals nämligen.
Midjan är runt 30-31 om jag mätt rätt. Men tack ändå🙂
Så beror på hur mycket man kan smala in det.
#42 Det har jag inte påstått heller. Men de som fanns i djuraffären och på lantmännen passade inte pga att de var aningen för korta i ryggen eller alldeles för långa (går ju inte att ha 10-15 cm för lång rygg på en overall).
#45 Frågan är då: Vartifrån?
Ebay och miniinthebox går bort pga lång leveranstid och krångligare om man måste skicka tillbaka. Så vet inget där man kan beställa annars till vettigt pris nämligen😕
Vet de sidor där man kan måttbeställa men hade beställningsupphåll där jag fått svar 😕
Kollat på sidor där de säljer begagnat också.
#43 Drog in den så mycket det gick och i midjan blir det ca 32 cm som minsta och halsen ca 31 cm som minst.
#47 Hmm okej. Tänkte hur mycket det påverkar om det är så pass mycket större i halsen? Om det påverkar alls eller om det går?
http://www.vipdog.se/theo-hund-vind-regnoverall/1351-0 Strl m på den borde väl passa?
/Lova
Ny blogg!
#49 Ev hittat på ett annat ställe nu, som ska hjälpa till att mäta storlekarna så att måtten stämmer och så 🙂
#51 Ja 🙂
Beställt från den personen nu, se när den kommer hem hit, fick skicka tillbaka om den inte passade 🙂
Pings mått är rygg ca29cm, hals 19cm, bröst 32,5cm, midja 26cm och mankhöjd ca 27-28cm och overallen passar men hon tycker inte om den, hon vill ha "slappare" kläder
#53 Skrv samtidigt som du så såg inte att du redan beställt
"Vacker tass" spray funkar prima !
#57 Ja fick tipset på annan sida med, får se om djuraffären i stan har det nästa vecka när jag ska in igen🙂
Skönt att det verkar lösa sig :)
#59 Hoppas att den passar bara 🙂
#28 Men haha, SJÄLVKLART menade jag vacker tass eller vad de heter? Och det var tydligen ok? För DET ska fungera bra. Impregnering för hundar ;)
Undvik att gå i djupsnön om du inte vill köpa en overall? :)
#62 Har inte sagt att jag inte vill köpa en overall, läs tråden igen ;) Har dessutom beställt en. Djupsnö går inte att undvika här, dels springer de lösa i trädgården ibland dels är det inte plogat i skogen där vi måste gå ibland om vi ens ska kunna gå någon runda alls ;)
Jösses! Hur kan något bli sååå besvärligt???
Oscar Wilde.
#64 Läs tråden innan du yttrar dig med en sådan onödig kommentar.
Tråden kan låsas eftersom jag fått svar samt löst det.
#26 vilken underbar och enkel illustration! 
Gllas skarpt av mig
#65 Nej me varför låsa tåden. Ämnet kan ju komma upp igen och då är det ju bara bra m den är olåst så man har möjlighet att "putta upp" och hitta matnyttig information likt #26 som jag själv kommer vila hitta igen.
#66 Ja sant, men då får folk lägga ner spydighet och onödiga kommentarer (som inte skriva osanning), annars är tråden inte till någon nytta 😉
#67 Ja därför kan man vända sig till sajtens Medarbetare eller Sajtvärd, anmäla eller ignorera dessa spydigheter helt. Och det gäller ju både nya som gamla trådar.
#65 #64
Varför uppmanar du mig i privata pm att diskutera min replik? Har verkligen inte så stort intresse av den här saken att jag skulle göra det.
Jag tycker att du gör en höna av en fjäder (har läst hela denna enorma diskussion) och tycker jag är omogen eller vad det nu va du skrev.
Okej, var och en har rätt att ha åsikter!
Oscar Wilde.
Låser tråden på trådskaparen begäran då det hela nu är löst.
#69 Det har jag inte gjort, jag skickade ett PM till dig för att diskutera, inget annat. PM = privat meddelande, alltså inget som diskuteras öppet.
Men jag har inte "uppmanat" dig till att diskutera.
Onödig kommentar jo, bättre att hålla tyst istället i så fall, än att komma med spydiga kommentarer (ja den var spydig).
Om du har läst hela, så vet du också att det har ordnat sig samt att jag har gett svar på varför vissa alternativ inte har fungerat, man kan inte göra något som inte fungerar eller hur?
Och som sagt, det har löst sig med allting, och nej det var inte massa omständigheter, en sak fungerar kanske för en men inte för en annan och man är inte omständig för den sakens skull.