Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2550 ggr
[Boston123]
0

Klåda

För ett par månader sedan började min valp klia sig väldigt mycket, och gick då över till Nordics färskfoder. Det blev genast bättre, men nu efter en månad har det blivit lite mer igen. Någon erfarenhet om detta? Vad ska jag tänka på? Något jag inte ska ge som kan utlösa klådan?

Har även funderat på att gå över till Nordics helt spannmålsfria, någon som testat det? Om inte det fungerar kommer jag att testa att gå över till allergifoder och på så sätt se om det är fodret det är problem med.. Det enda veterinärerna säger är ju just att man får gå över till allergifoder.

vallhund
5

Självklart anser veterinärer att du skall köpa de svindyra allergifoder som de säljer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[fabienne]
3

Sänkt protein är prio 1 vid klåda. Man kan ta bort 1/3 av färskfodret och fylla upp med annat, till exempel ris eller grönsaker. Tar man bort en del av fodret (och fyller upp med kolhydrater som inte tillför nämnvärt med näring) måste man täcka upp för näringen man "missar". Standart Start mix är bra för valpar. Även en halv dos benmjöl är bra att ge till valpar, speciellt i tandömsningen. 

Ge inte en massa godis som torkat kött eller så eftersom det innehåller mycket protein och kalk/fosforkvoten blir rubbad om man inte ger extra kalk till det. Extra viktigt vid problem med klåda.

Det ÄR maten det är problem med eftersom den inte uppfyller din valps behov just nu, men jag ser ingen anledning att gå över till sönderslagna proteiner av den anledningen. Ta hjälp att justera kosten så att den passar din valp istället. Bor du i Göteborg kan du gå in på GöteborgsGG och få bra hjälp, annars kan du ringa dit.

Mischa
3

Instämmer med tidigare skribenter, ibland kan även tillförsel av bra fett underlätta för hundar med ev. torr hud som fiskolja.

≧◔◡◔≦

[Boston123]
0

Jag bor i Malmö..

okej, vad för sorts grönsaker ska jag ge? Och var köper jag benmjöl? Han har tappat sina tänder. Tex vad ska jag ge på en dag om han nu får 700 gram färskfoder?

Vad för godis kan jag ge? Vill ju inte heller ge något med massa "skit" i. Han kliade även på Hills foder utan speciellt mycket protein ska jag tillägga..

Och ja, jag förstår att veterinärerna vill att jag ska köpa deras svindyra foder. Tyvärr är det inte så lätt för mig som inte har erfarenhet av detta att mixtra utan jag lyssnar självklart på veterinären när jag är där. Frågade om hjälp, inte bara en onödig kommentar som inte ger mig något alls.

saltgurka
0

Leta efter foder med en proteinkälla, det är lättare för kroppen att ta hand om och det gör det lättare för dig att utesluta/förstå vad din hund reagerar på. Lycka till.

[fabienne]
0

Det bästa vore om du tog kontakt med någon som är riktigt duktig, så att du kan berätta alltihop om precis vad du ger och vad du har gett för foder förut, vad du ger för godis, hur stora problemen är, när det började, hur aktiva ni är, etc. Som jag skrev kan du även ringa och be om råd.

Jag har inga erfarenheter av att fylla upp med grönsaker, men lämpliga grönsaker är till exempel sallad, gurka, zuccini, lite vitkål och morot mm. Jag har bara erfarenhet av överkokt parboiled ris och fyllde upp med lika många gram som jag tog bort av färskfodret. Det ger även mer mättnadskänsla än grönsaker.

Som belöning skulle jag mer fokusera på leksaker och lek än på godis, men annars kan man ju köpa något smakrikt torrfoder med lågt protein och ge som godis. Men som sagt, sök kunnig hjälp som tar hänsyn till just din hunds behov, det är mycket viktigt. :) Men ta redan idag bort onödigt extra protein som typ torkade grisöron och liknande.

Fenix_Chicci
0

Jag skulle först och främst provat att ge mer fett, funkar inte det så kanske det är för mycket eller fel proteinkälla eller att hunden inte tål spannmål.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Boston123]
0

tyvärr stod de på deras hemsida att de i göteborg inte hade tid för kunder som inte kunde komma in i butiken :( Men tack för alla tips, har laxolja hemma så ska prova att tillsätta det. Jag tänker mer på hur mycket benmjöl man ska tillsätta för att "väga upp" för det man tar bort i färskfodret? Jag skulle absolut kunna tänka mig att testa att riva lite grönsaker till honom istället men är rädd för att det inte ska räcka till näringsmässigt.

[Boston123]
0

På tal om godis.. Hemma försöker jag träna mycket med lek men på kurserna kör vi med klicker vilket innebär att det ska gå fort.. Då är inte leksak det mest optimala för att man ska hinna med. Några tips på "snälla" godisar?

[fabienne]
0

#8 Ring ändå och hör om de har tid. Eller så ringer du Standardt. Vet flera som ringt som har fått mycket bra hjälp så värt ett försök. :) Annars kan du skicka mail till Standardt och svara på frågorna i mallen som finns på deras hemsida.

Angående benmjölsdosering så är det individuellt. Blir bajset ljust och hårt är det för mycket ben, så då får man backa. Men fasa alltid in enligt instruktioner på förpackningen, annars kan hunden bli förstoppad. Min valp får i dagsläget ca dubbelt så mycket kalk som "normalt", men han är mitt i tandömsningen så behovet är stort. Så man får gå lite på känn och dosera upp/ner när behovet ökar eller minskar. Laxolja är super till valpar så bra idé att tillsätta det!

Skulle jag behöva ett snällt godis skulle jag köpa en liten påse med Standardt mild. Enligt min erfarenhet brukar hundarna vara väldigt förtjusta i Standardtfodren också så det bör fungera bra som godis om inte hunden är alltför kräsen. Torkad lunga lär också bra som godis, men det verkar vara lite svårare att få tag på.

Är hunden väldigt matglad har jag märkt att gurka och andra grönsaker också fungerar fint. ;)

[Boston123]
0

#10 Tack så hemskt mycket för alla tips! Jag ska ringa Standart imorgon! Men tänkte nog testa på att köpa Standart Mild och byta ut hälften av färskfodret och även tillsätta fetter till en början.. Vill ju helst ge honom ordentliga foder och inte bara allergifoder. 

Vad tror du om lite ost eller mjukost på kurstillfällena? Istället för köttbullar eller korv.. Här hemma blir det torrfoder om det köps hem igen :) Matglad är han men vid störningar på kurs krävs det lite mer än tråkigt torrfoder tyvärr..

Em_
0

Jag hade vänt mig till en veterinär som är expert på hud/allergier. När man gör en allergiutredning får hunden äta allergifoder en period för att "nollställa" allergin. Sedan lägger man till en sak i taget för att se vad hunden reagerar på. Den behöver alltså inte äta allergifodret resten av livet. Alternativt kan du ju prova dig fram själv, men då hade jag varit väldigt strikt och bara gett ett bra foder och samma typ av godis, typ nötfärs/morotsbitar om fodret är baserat på nötkött-morot.

Sedan kan hunden vara allergisk mot annat än foder, t.ex. kvalster. Om veterinären bara har föreslagit allergifoder utan att göra en ordentligt utredning hade jag vänt mig någon annanstans.

[fabienne]
0

#11 Gör så! De är väldigt kunniga och hjälpsamma och har hjälpt många hundar. Min förra hund blev fri från klåda och svamp med deras hjälp.

Öka fettet lite i taget bara så inte magen ballar ur. :) Jag vet inte så mycket om lämpligheten i att ge ost/mjukost. I små mängder som extra god belöning antar jag att det inte är någon fara men man bör nog vara lite försiktig. Jag har haft så glupska hundar att i princip allt har setts som fantastiskt gott godis så jag har inte behövt experimentera så mycket med olika matbelöningar.

Jag tror att små, små bitar av köttbullar och korv i sådana fall kan vara lämpligare. Hellre det i alla fall än torkat kött som är så koncentrerat när vattnet försvunnit. Klart du måste kunna belöna hunden men bra att ha i åtanke så man tänker på att inte vara onödigt generös med en massa extra som kan ställa till det ytterligare i onödan. :)

lizton
1

#2 Att tillsätta benmjöl till ett helfoder rek inte eftersom det kan göra att upptaget av andra mineraler försvåras och hunden kan få en brist på zink (hudbesvär) eller brist på järn (blodbrist).

Benmjöl innehåller ofta höga nivåer bly och andra gifter och speciellt om det är benmjöl av äldre djur.

Här en artikel om det:

http://www.buzzle.com/articles/bone-meal-for-dogs.html

[fabienne]
1

#14 Nej, nog är det väl tur att helfodren innehåller allt hundarna behöver så att hundarna slipper få kostrelaterade problem. *ironi* 

Hundar är individer och har olika behov. Behövs mer kalk är det självklart att man höjer kalkgivan för annars börjar hunden ta kalk från skelettet istället. När hunden växer på höjd och bredd och sätter nya tänder är det väl troligt att kalkbehovet ökar ganska kraftigt, och dessutom får många valpar fosfor-rikt godis och det säger inte någon någonting om. Jag är helt övertygad om att en halv dos naturligt benmjöl till valpar snarare generellt är mycket till hjälp och tacksamt tas emot när kroppen växer än att det på något sätt skulle vara farligt. Om något så balanserar det åtminstone upp Ca/P-kvoten igen och blir det överskott åker det ut där bak. Ser inte problemet.

Helt ologiskt att något så naturligt för en hund som benmjöl skulle vara livsfarligt att tillsätta vid behov. Och jag antar att analyser görs på produkterna just för att undvika blyförgiftning.

vallhund
0

#2 Det där med proteiner gäller inte om det handlar om råa animaliska proteiner.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[fabienne]
0

#16 Varför skulle det inte gälla råa animaliska proteiner? Det totala proteinintaget bör dras ner under en tid tills kroppen lugnat sig även om man ger färskt foder. Det är inget som bara gäller torrfoder eller hur menar du?

lizton
0

#15 Om benmjölet inte är av livsmedelskvalitet finns risk för blyförgiftning. Benmjöl av nötkreatur är en risk. Det är säkrare med benmjöl av unga djur som kyckling. Om det här:

http://www.three-little-pitties.com/beef-bones-for-dogs.html

[fabienne]
0

#18 Då kan det vara bra att påpeka det så att man slipper oroa folk helt i onödan. Jag har inte haft behov av att kika på andra benmjöl än Standardts som jag upplever att de flesta använder, och deras är av livsmedelskvalitet.

[[Boris Sager]]
1

Allt protein bryts ner på samma sätt till aminosyror som bildar S-urea och utsöndras som U-urea, vilket belastar njurfunktionen.

Ska alltså inskränkas vid nedsatt njurfunktion och vid misstänkt hög proteinbelastning.

[Boston123]
0

#10 Tack för alla tips! Har nu fått svar från Standart och jag ska fortsätta med Nordic och tillsätta Laga mat samt olja. Så nu är Laga mat beställt från Animail så får vi hoppas att det blir bra! Ska även saktasakta fasa in på Standarts Milda torrfoder och sedan ge 50/50. Både för att ge tuggmotstånd och för att ha torrfoder till träning så man slipper ge honom massa knepiga hundgodisar :)

[fabienne]
0

#21 Men vad bra att du fått hjälp! Du får gärna uppdatera om ett tag så att vi får höra hur det går för er. :)