Hjälp!! Vad ska jag göra :'(
Hej jag har en hanvalp på 10 månader, blandras mellan stövare och labbe. Och jag tror jag har ett problem.. När jag ger honom ett ben eller nån viss leksak, kan han göra utfall mot mej om jag klappar honom, sätter mej bredvid honom eller tar det ifrån han.. Det hände en gång precis när jag fick honom och då straffade jag honom sen hände det inte mer.. Och senast igår kunde jag ta benet ifrån han utan att han reagerade, men idag har han gjort utfall mot mej 2 gånger under loppet av en timme gällande en leksak och ett ben som jag köpte till han idag.. Jag vet inte vad jag ska göra för jag blir både ledsen och arg när han gör så :'( jag är så rädd att jag inte kommer klara av detta om han fortsätter såhär :'( nån som har samma problem som mej? Eller vet vad jag ska göra? :'( snälla hjälp han betyder allt för mej :'(
"och då straffade jag honom" Hur då menar du? 🤔
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Jag menar att jag tog det ifrån honom och sa till honom oxå fick han ligga i "skamhörnan" en stund.
Varför skall du sitta bredvid o klappa när han har ett ben eller leksak? Varför skall du plocka av honom saker?
Om han har fått tag på något som han inte får tugga på så idka byteshandel, ge honom något som han tycker ännu bättre om. Som du gör nu så har du en hund som inte litar på dig, o inte lär han få förtroende för dig när du blir arg o straffar honom för något han inte förstår.
Har du någon tidigare erfarenhet av hundar, har ni gått valp o/e unghundskurs?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Eftersom han är så ung kan det vara att han utmanar din auktoritet för att klättra i status, kanske att han känner att du är osäker i din ledarroll.
#2 Sluta upp med det, du bara förvärrar det hela!
Du skall absolut inte straffa och ta saker från en hund som är osäker och inte litar på dig. Du får börja om och tänka över er relation, du måste börja bygga upp tilliten. Ta aldrig ifrån den något du gett, en hund som är trygg och har tillit för en kan man ta ifrån saker hur som helst utan att den skulle vara nämnvärt brydd, men det kan man inte göra med en hund som inte litar på en, då förvärrar man det bara. Har du gett hunden något så skall du låta den ha det, det du kan göra är att du visar att du är något positivt, att du inte har för avsikt att ta det värdefulla för hunden, börja inte gå och sätta dig nära eller klappa hunden, den klarar inte av det än, det visar den ju tydligt, istället kan du gå förbi på lämpligt avstånd där den är trygg och slänga något gott till den, så du visar att du ger och inte tar. Måste du verkligen ta något av hunden får du lov att köra byteshandel i början.
Träna på tilliten i övriga situationer också, er relation svajar på något ställe. Träna hantering, och att hunden är trygg med att du hanterar den, se till att du har kontroll över alla situationer så hunden känner trygghet tillsammans med dig.
#4 Nej, verkligen inte, sådant existerar inte, läs på lite mer om hundars beteenden! En klassisk artikel; http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/
Han är ju fortfarande en valp, och tro det eller ej, men det brukar gå över ;) Du ska helt enkelt inte bry dej utan gå bara din väg, det brukar funka ;) Vissa säger att man ska pipa till som en annan hund, men jag avråder dig att göra så….
Alla hundar vill ju vakta sin mat, leksak osv., men du ska visa att det är du som bestämmer. Ett annat sätt att träna på, är att ta föremålet från honom och ge tillbaka det som belöning om han skötte sig;)
Varför vill du ta sakerna från honom? Känns ju konstigt om han får saker och att du sedan ska ta tillbaka dem. Du får som #3 skriver göra byteshandel.
Jag hade inte heller blivit så glad om jag visste att det jag fått när som helst kan bli taget från mig.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Så du menar att jag ska låta det va såhär och kanske riskera att det blir värre? Att man kanske inte kan gå nära han äns när han har nåt? Nej jag har inte gått valpkurs eller unghundskurs, jag fick han precis innan han fyllde 7 månader. Men jag har erfarenhet av hundar, har haft hundar i familjen tidigare
#7 Alla hundar vill verkligen inte vakta och man skall inte hålla på och ta ifrån hunden bara för att, då skapar man osäkerhet och skapar ett ännu större problem, gör man så med en osäker hund visar man bara ännu mer att man inte är att lita på.
#9 Nej, du skall inte låta det vara, du skall jobba på er relation och tilliten till dig, du skall visa att du ger och inte tar, din närvaro är något positivt, ex. genom att slänga något gott åt hunden medan den har något värdefullt. Ju mer hunden litar på dig, ju mer kan du gå framåt mot att kunna vara i närheten och kunna ta saker ifrån hunden om det behövs, men du får inte ta för stora steg framåt. Relationen är A och O, satsa ordentligt på den.
#4 Trams!
TS här kan du läsa på lite grunder i hundkunskap:
http://www.asashundar.se
http://www.dogma.nu/Aartiklar
http://www3.shellkonto.se/lollo/dogsiteartiklar.htm
#7 Det är bra råd om valp/unghund bits när man leker eller att det handlar om att det kliar i tänderna under tandömsning eller om den får överslag vid lek etc… Men, det är inte det som är TS problem.
Oj alla kommentarer kom nu, Tack för det ni skrivit, men jag är bara så orolig att det ska fortsätta o bli värre :'( som sagt han är allt för mej :'(
#14 Ta det bara lugnt, det är ett rätt vanligt beteende.
Bara du slutar upp med att straffa hunden och ta ifrån den saker när den uppvisar osäkerhet och istället satsar på relationen och tilliten så kommer det gå bra.
ojj mitt fel :P
ojj mitt fel :P
Okej då vet jag.. Ska verkligen jobba på det.. Men jag trodde att vi hade en bra relation eftersom att han alltid är med mej och alltid följer efter mej.. Han är verkligen fäst vid mej och följer mej vart jag än går.. :/
#18 Mycket "eftersvansande" kan också tyda på osäkerhet. Men som sagt jobba på relationen, gör en massa roligt tillsammans, träna mycket hantering, ha kontroll över alla situationer så hunden känner sig trygg tillsammans med dig och ta inte ifrån hunden några saker när den inte känner sig säker med det, visa istället att det är positivt med dig i närheten.
Kanske gå någon kurs också? Det kan även stärka er relation genom att göra något roligt och utvecklas tillsammans.
En sak bara, min hund brukar också börja morra och så då jag kommer och ska klappa (eller nåt annat) och han har leksak eller ben, men det gör han på ett busigt sätt. Tycker du att din hund beter sig mer lekfullt eller "aggressivt" (eller vad man ska säga)? :)
jahaa, han gjorde utfall, morrade inte :/
#6 Det var intressant läsning må jag säga. Det besvarar vissa frågor jag alltid ställt mig. Men, betyder då detta att Cesar Milan är ute och cyklar? Har sett flera säsonger The dog whisperer och tyckte det var en stor källa till kunskap(större än den jag hade före iaf).
#22 Ja, han är många gånger helt ute och cyklar. Hans basteorier grundar sig på helt felaktiga förlegade teorier som för länge sedan forskare gått ut med att var felaktiga, som tur är har han så smått börjat förändra sina idéer de senaste åren, men han har mycket kvar på flera punkter. Tilläggas kan också att han inte har några utbildningar inom hund.
Lite OT men här är annars ett intressant och välskrivet arbete om just herr CM skrivet på svenska av en duktig hundtränare; https://docs.google.com/file/d/0B4A3F6ijmUCoZjYzOWYyZjYtOWIyOC00Yzc2LWEzMDctYTY1ZDZmZWZlNzlh/edit?hl=en&pli=1
#23 Kära nån, nu när jag läser citaten av Herr Milan låter det inte lika bra som när jag var ungdom. Det lät faktiskt lite läskigt att "baby-steps" skulle vara något dåligt vid bot av rädslor. 😮
#24 Precis. Han är jättebra på marknadsföring och på så sätt lyckats göra sig så "stor", men särskilt kunnig i hundars beteenden är han tyvärr inte.
#25 Det borde jag anat. 😕
Skönt ändå att ha blivit klokare. 🙂 Ska läsa några fler av de där artiklarna.
#26 👍Alltid trevligt att kunna bidra med kunskap i ämnet hund!
Hoppas denna tråd inte hoppar över till ett nytt ämne!😕
Då kan man ju starta en" ny" tråd i det ämnet.
Okej, jag ska satsa på mycket mer belöning och hitta på ännu mer roliga saker med honom nu! Jag ska visa han att han kan lita på mej i alla lägen :) tack så jätte mycket för alla svar! :)
Vad gäller CM så är han en mexikan som säger åt amerikaner att motionera sina hundar mera och sätta gränser (om man läser mellan fingrarna och täcker detaljerna så att säga, stackel och el är ju lagligt här i usa) men längre än så ska man inte lyssna på honom. Sverige är väldigt mycket överlägsen i djurhållning och hundkunskap än vad Mexico och USA är.
Vad gäller hundens utfall så får du börja träna hunden på föremål som är mindre viktiga för hunden. Ha två bollar till exempel, ge ena, bolla med andra och se om du kan få upp leklusten. Då kan du snabbt ta den första och ge den andra. Ge en godis om bytet går bra och fortsätt bolla med bollen du har. Träna detta korta stunder då detta kan vara stressande för hunden. Men genom att ha två likadana föremål och att hunden bara får det roliga föremålet (bollen i rörelse) då du får den tråkiga så kan du lära in byteshandel.
Då detta funkar kan du öka värde på prylarna mot t.ex. godis. "Du får denna godis om jag får den där bollen." Ge alltid tillbaka föremålet sedan så hunden lär sig att även om du lånar den så får hunden behålla den efteråt. Genom att sno föremålet från hunden så ger du den bara en anledning att vakta det.
Lycka till!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Orkade inte läsa igenom hela tråden så vet inte om någon föreslagit det, men: Byteshandel! När du vill ta något från honom (kan ju hända att han fått tag i något som inte är bra för honom eller att han t.ex. bara ska tugga en begränsad tid på något m.m.) så ernjuder du någon godare än det han redan har, t.ex. köttbullar eller annat smaskigt. Du kan mata honom från handen när han har saken, detta kan du göra utan att du tar saken efteråt, eftersom han lär sig att du inte är ute efter att ta hans saker. Det spelar ingen roll om han morrar på dig, du ger honom godiset ändå, tro mig, du belönar inte att han morrar utan han kommer bara att förknippa din närvaro med något positivt.
När du ska ta något så kastar di iväg ett par godisar några meter iväg (du uppmärksammar såklart honom innan med t.ex. "*namn*, kolla vad jag har, mmm, varsegod!") som han sedan springer iväg för att ta och lämnar då saken kvar. Ta saken och sedan när/om han upptäcker att saken är borta så kan du ge mer godis, så han inte känner sig lurad. Detta borde hjälpa markant efter några repetitioner. Och sen får du också respektera att han kanske aldrig helt kommer bli av med sitt vaktande. Och det kan dessutom ta lite tid om han blivit felaktigt behandlad i denna situationen.
Lycka till!