Allergivänliga raser!?!?
Hej!
har en dvärgschnauzer jack Russel blandning på 2/5 år Lukas heter han och är en så kallat allergivänlig ras (FÖR MIG OCH MIN FAMILJ ALLTSÅ) mot sommaren ska jag få en till hund. jag och några i min familj är dock lite allergiska men vi klarar ju lukas och behöver då tips på allergivänliga raser! tack:)
Finns inga allergivänliga hundraser.
Det skiljer sig mycket från person till person.
Så det enda ni kan göra är att umgås med någon ras ni skulle kunna tänka er. Man ska ju inte välja ras enbart på grunden "jag tål den" utan är ju mycket annat med som är viktigt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
ja jag vet det men vi är liksom inte hyperallergiska och självklart kommer vi träffa den sortens ras vi bestämt oss för och se om vi tåler den/ det är därför jag gjort ett inlägg för att se vad ni har att säga :)
Du har väl redan skapat en tråd om detta? http://hundar.ifokus.se/discussions/52e805ac8e0e74659f001f05-namn-ras-hjalp?discussions-1
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Pudeln är allergivänlig för många men absolut inte alla. Det är så individuellt, man får testa sig fram.
~Pen
Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.
Vad vill ni ha för hund?
Vad kan ni erbjuda hunden?
Vad har ni tänkt att göra med hunden?
Hur mycket pälsvård vill ni hålla på med?
Dom flesta raser som anses vara allergivänliga är de som inte fäller så mycket, tex Pudel. Men ni måste själva testa och se vad ni tål och inte tål så att bara ge tips på hundar som är allergivänliga är omöjligt utan att veta lite mer. :)
Mvh Linn
#2 Vilket av det jag skrev är det du vet? 😛
Dock går det inte att tipsa just, som jag skrev, pga att det skiljer från person till person 🙂 Samt då gå på också vad man ska göra med hunden osv.
ja jag vet men bra och ha två då får man lite mer hjälp;) ja jag vet pudeln ville jag oh min mamma ha men min syster vill ha mer lättskött päls :)
okej fattar vad ni menar;)
har en hund som har 35 i mankhöjd vill gärna ha under det så att inte valpen tex blir större och börjar bestämma över han och så alltså han ska ju kunna brotta ner unghunden.
är väldigt agility intresserad och går långa promenader varje dag på helgerna brukar jag dessutom va och gå i skogen (är så mysigt) leker med dom och har lärt lukas väldigt många trix och han är så snabb på att lära sig saker och ting
Är väldigt hundintresserad :) hoppas det blev lite lättare om ni vill veta mer fråga bara:)
lite hjälp ??? :)<3
#10 Ta det lugnt 🙂 😉Du har ju fått hjälp.
Det är ju inte lätt att rekommendera/tipsa om raser eftersom ingen vet om ni/du tål rasen eller inte.
(tänk på att inte överanvända frågetecken och utropstecken, en anledning är för synskadades skull).
jaa ok men man kan ju bara tipsa om någon ras vi ska ju testa om vi tål den. och så klart läsa om den
Vad kul att ni tänker på en hund till :) Förstår din frustration när vissa inte kan svara på din fråga utan insisterar att det är så olika för person till person. Jag har hört att bichon, malteser, Pudel, lagotto (men lite för stor kanske) cairnterrier, shi tzu och dvärgschnauzer ska vara allergivänliga :) Vissa av de kräver dock sin pälsvård.
Lycka till med letandet!
#13 Fast det är ju så, det skiljer mellan personer och allergivänliga hundraser är en myt 🙂 Är just därför det är svårt att ge tips.
hej jag förstår men du behöver inte älta det hela tiden med person till person det ända jag vill ha svar på är om ni vet någon allergivänlig hund om det tex är någon som är allergisk och har hund som jag !!!??? TACK!!!
#15 Vem sa du till? Om du menar mig, så upprepar jag det eftersom du upprepar dig hela tiden, så försöker bara förklara 😉
Snälla, skriv inte med massa utropstecken och frågetecken tack. Behövs inte samt visa respekt för ev synskadade.
jag förstår men jag vill bara ha ngt tips gärna från någon annan !! eftersom jag har hört vad du tycker 10 gånger!!! med person till person har hört det bara så du vet
MEN herregud ska jag behöva förklara detta igen tionde gången>.< så ni som har något att säga om detta behöver inte kommentera!!! villbara ha tips om någon allergivänlig ras, jag kommer ju träffa hunden och se om jag tåler den!!! inga onödiga kommentarer!!
#19 Ta det lugnt. Det är ingen som gjort onödiga kommentarer.
Det är sanningen det som flertalet skrivit. Man kan inte rekommendera allergivänliga raser när det inte finns.
Det är fortfarande individuellt, så är omöjligt att säga.
En tål en ras, nästa tål inte helt enkelt.
Oftast bruka icke fällande raser fler tåla dock.
Folk har skrivit det du frågat om helt enkelt.
Om ni är nöjda med hunden ni redan har så titta på dvärgschnauzer eller jack russel. Chansen är nog lite större att ni tål någon av de raserna. Tycker även att hundar av samma storlek och liknande mentalitet leker bäst ihop också.
ja du ar rätt Em_ vi har tänkt skaffa dvärgschnauzer. :) och JOO det finns allergivänliga hundar bara det att vissa säger att det inte finns!!!!!!!!!!!!!!!!!!!jag känner många allergiker som ar hund trots det! där ni faktiskt fel… men okej alla tåler inte. Men det är ju bara att säga viken hundras ni tycker är allergivänlig. m ni inte vet kan ni ju absolut inte säga att det Inte FINNS!
Inlägg redigerat av sajtvärd
#23 Tagga ner tack. Du behöver inte gapa.
Nej det är inga besserwisser här i denna tråden. Nej finns inga allergivänliga hundraser, sedan får du såklart tro på det dom du vill.
En individ av viss ras kan vara allergivänlig för just den personen, men inga raser överlag är det. Du tål kanske en hundras bättre än vad kanske en annan allergiker gör och tvärtom. That´s life. Ren fakta, inget hittepå eller åsiktsfråga.
Men tänker inte lägga ner mer energi på att försöka hjälpa någon som gapar, är otrevlig och inte lyssnar på stort sätt någon i tråden. Bye! Och lycka till med hundköp.
#22 Vi har två hundar av två helt skilda raser men de leker och lever kanonbra ihop, de kompletterar varandra 🙂
#23 Ärligen så finns det hundar, som är mindre allergena, men inga, inte ens mina yorkar, är allergifria, trots att deras hår är som människohår.
Sedan kan man också reagera på annat i hundens päls t.ex. mjällkvalster.
Tyvärr är det bluff att vissa hundar är allergifria. Sådana hundar existerar inte.
ja men du hade inte behövt lägga ner tid på den här tråden om du barakännernågonsom en HUND som de/den tål så säg det bara. så kollar vi upp den och om den verkar bra åker vi och ser om all tåler den ! svårare än så är det inte!! men vissa här verkar inte fatta det!…
sluta du säga onödiga saker du säger att allergivänliga hundar inte finns sen säger du att vissa tål den och andra inte snälla bestäm dig :( blir snart trött på det här med att det inte finns allergivänliga hundar jag har ju en och är allergisk räknas inte det då som en allergivänlig hund har sett att dvärgschnauzer är allergivänlig också !
Inlägget redigerat av sajtvärd
Såg att TS är 13 år , vilket förklarar en del.
#29 Man ska inte döma en person efter ålder.
Men denna tråden har bara spårat ut och påhopp har det börjat bli också pga okunskap samt inte lyssna på ren fakta heller.
Lite tråkigt när folk är vänliga och hjälper till.
#24 Jag har också hundar av olika raser. De kompletterar varandra bra vardags och träningsmässigt, men just med leken klickar det inte riktigt. När de leker med andra hundar har de roligast med sådana som har samma lekstil som de själva, det behöver inte vara samma eller närbesläktade raser 🙂
#31 Ja det är ju himla individuellt 🙂
ja happ då får jag väll helt enkelt bara stänga tråden och ja är det något fel med att vara 13 år eller. jag lade ner halva sommar lovet till att läsa om olika hundar och så vidare. men ni kan ha lite rätt i att vissa inte tåler vissa raser men som sagt är jag inte hyper allergisk mot hundar.. har haft en wheten hane han tålde jag också. mina kusiner har en golden retriever kände knappt något av hon och ändå gosade jag med den hela kvällen PS var såå mysigt:)
#32 Japp 🙂
#33, nej det är inget fel att vara 13 år i sig. Så olika hur pass mogen man är i den åldern. Troligen är man dock inte lika erfaren ang. t.ex. hundar som en person som haft hundar under mycket längre tid.
Hoppas du hittar en hund, som passar dig och din familj!🌺
jaa det får man hoppas tack;)
Tycker ni ska umgås lite med dvärgschnauzrar och se om du verkar tåla dem. Lycka till :)
ja men vi har ju en blandras också;) och de är så gulliga och bra så de blir nog en dvärgschnauzer :) Tack
Jag tycker att du ska försöka fundera över vad du kan erbjuda den nya hunden så kan man tipsa om raser utifrån det. Sedan är det bara att du hälsar på uppfödare eller om du känner nån med de raserna och kollar hur det fungerar för dig. Allergier är väldigt individuella trots allt =)

TS
Jag är pälsdjursallergiker och tål min cockerpoo utan problem.
>>>Malum domesticum<<<

Jag är mer eller mindre allergisk mot alla djur. När det gäller allt utom häst så finns det individer hos alla arter jag tål. Det beror på ras, skötsel, könsmognad, ålder och till stor del på individen.
Bäst vore om ni visste vad det var ni reagerade på, vet ni inte det så är det omöjligt att rekommendera något.
Det jag också tycker är viktigt är att om man är allergisk har man ofta större benägenhet för att utveckla nya allergier, eller att de förvärras när man utsätts för vissa allergen.
Jag har själv haft illrar i runt åtta år nu och först kände jag inget alls, sen efter ett tag vid fällning, sen ytterligare vid brunst (osv) och nu är jag mer eller mindre allergisk hela tiden.
Det finns alltså risker med att bara ta in fler hundar i hemmet.
Det finns fler hundar jag tål än sådana jag inte klarar av alls, lite exempel; Rottis, Bichon-blandning (tål dock inte saliven), Staffar, mops, fraller, Eurasier (m.m.) tål jag väldigt bra. Schäfer, Leonberger, golden (m.m.) känner jag av direkt.
De flesta allergiker jag känner som klarar av vissa hundar finns det faktiskt inget direkt mönster i vad vi tål i jämförelse mot varann.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
tack för ni som skrivit senast bra att ni förstår vad jag menat det ja är alleriska mot är salivet

#43 Åh, tråkigt nog vet jag ingenting om hur det fungerar med olika saliv. Känner ju bland annat av saliv med men det är helt oförutsägbart för mej vilka hundars saliv jag reagerar på.
Önskar jag kunde ge något bra tips!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus