Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1852 ggr
EmelieSofia
0

Hur är en väluppfostrad hund?

Ja, hur är - och vad kan en väluppfostrad hund enligt dig?

Fridaaaa
4

Hmm… Den frågan är klurig!
Får jag klura på tror jag en stund 😛 Men mycket bra fråga.

Edit*

• Drar inte i kopplet
  • Skäller inte i tid och otid
  • Grundtränad: inkallning, kloklippning ect
  • Hoppar inte på folk (menar inte bita osv nu) osv när man är ute och går eller går i folkmassor mm.
  • Nafsas inte

Det jag kommer på nu.
Osäkerhet, hur den är med främmande osv är till viss del men viss del inte, beror på individen, har inget med uppfostran tycker jag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Noa-Nisse
7

* Har social kompetens med hundar och människor. 
* Ej stressad, inte hoppa på folk eller skälla i tid och otid
* Man kan ta leksak, ben och mat utan aggression
* Beter sig bra i koppel (inte dra)
* Hälsar lugnt på människor
* Kan slappna av i många olika situationer

Är vad jag kan komma på nu :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Underbarn
0

Instämmer med #2. Lugn i sig själv, stadig och trygg (fast den kan ju vara uppfostrad ändå trots varierande psyke) :) kan de grundläggande som sitt, ligg, stanna osv :) kommer när man ropar och ett plus är ju att den kan gå lös intill matte/husse.

VildaVittra
18

En väluppfostrad hund kan allt som mina inte kan. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vizzla
2

#4 haha tänkte samma sak!

Mina hundar funkar i vardagen men Theo är väldigt busig och valpig fortfarande och hoppar på folk av glädje, hälsar gärna på alla, drar inte mycket i kopplet men gör vissa busryck ibland, biter i det osv.

Skäller när han vaktar saker men man får ta allt ifrån honom. Han är grundtrygg.

Alf är osäker på folk så skäller på främlingar men trygg med oss så han söker alltid stöd hos oss istället för att göra utfall eller så. Ingen av dom drar i koppel.

Jag tycker en uppfostrad hund är en hund som funkar i vardagen dvs: kan gå promenader utan att slita ut armarna på sin ägare pga drag, inte skäller eller beter sig illa mot omgivningen (jag kan acceptera gladskäll dock), en som går att styra t ex avbryter vad den håller på med om man säger till, kan varva ner osv.

Så mina har en bit kvar på vissa punkter men dom funkar med oss i vardagen.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

mariatingsund
3

en väluppfostrad hund frågar matte o husse innan har gör något, och gör bara när han fick tillåtelse, hehe.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

EmelieSofia
5

#6 hehe, det låter som en rätt tråkig hund!

Vizzla
3

#6 funkar nog inte på självständiga raser :) Men önskvärt vore ju….

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

EmelieSofia
0

En hund som lyder och förstår/läser av och respekterar människor och andra djur bra är en väluppfostrad hund enligt mig. Basic grundlydnad, inte vakta mat osv. Min förra hund var otroligt lydig och "väluppfostrad" men kunde absolut inte göra hundmöten i koppel.

Lathundarna
6

Vad en väluppfostrad hund är för mig? Uthärdlig😛

Jamie+Engla
1

Beror mycket på hur man lever tycker jag. Bor man bland folk är de bra att de kan koppla av i situationer med mycket stök. Men en hund som ska vara på en gård o vakta behöver inte vara van vid de.. Vi bor mitt ute i skogen men tävlar dock mycket, så här tränas de att både koppla av ensam samt i en stressig o påfrestande miljö :)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Ricco1711
0

precis som min

*nafsar/biter inte

*kan vara lugn och ta det chill och även gå 100 mil :D haha han hade kunnat det xD

*man kan ta mat, ben, leksaker osv ifrån honom

*funkar bra med andra hundar bits eller nafsar inte på de heller

*Ps :hoppar faktiskt på människor när han e riktigt glad men det är bara gulligt han är ju så pass liten så :)

Misarn
3

En väluppfostrad hund är svårt att lista, det är så individuellt och jag tycker att en hund ska få kunna uttrycka sin personlighet och vara busig och påhittig på en lagom nivå, det finns gränser till allt. Men den ska respektera en som matte och vara lyhörd och uppmärksam och respektera djur och människor både i familjen och dom utomstående. Men sen beror det på vilken livssituation man lever i, vilket kräver olika sorters hundar precis som #11 ger exempel på :-)

teezan
4

jag tycker att hundar ska få vara hundar och busa och ta egna initiativ men att de ska sluta när man ber dem. många hundar är rädda för att göra fel och är därför "väluppfostrade", medan andra är väluppfostrade på grund av att de tjänar något på det.

min är väluppfostrad i vissa människors ögon men en riktig odåga i andras. jag själv tycker han är både väluppfostrad och ouppfostrad, beroende på sammanhang.

men jag tror mycket på att individen, tidigare erfarenheter och relationen ägare och hund spelar väldigt mycket roll, och då är kraven för "väluppfostrad" i mina ögon också olika för olika hundar, som allt annat. men generellt tycker jag som jag skrev längst upp.

teezan
0

#13 dikterade mitt medan ditt postades, så såg inte den kommentaren ;) men det är typ så jag också menar med mitt inlägg :)

Misarn
0

#14 tummen upp, super bra skrivet!

teezan
0

#16 gillade ditt inlägg också 👍

Gullan_J
3

Ja vad är en väluppfostrad hund? För mig är "uppfostrad" och "väluppfostrad" två olika saker. En uppfostrad hund biter inte folk, attackerar inte andra hundar vi möten och tuggar inte sönder skor och saker. En väluppfostrad hund kan gå lös, kommer på inkallning, drar ej i kopplet, kan umgås med andra hundar och fortfarande lyssna på husse eller matte.

-Bättre ökänd än okänd

Cahira
0

En väluppfostrad hund är en harmonisk och balanserad hund som får tillräckligt med mental och fysisk stimulans så den klarar av att styra och kontrollera sina impulser. Hälsa fint, inte hoppa, inte skälla i tid och otid, kunna slappna av om man åker buss/tåg/hälsar på någon. Gå fint i koppel så husse/matte inte får långtidsskador på kroppen. Ska kunna stanna medans man plockar bajs. Hälsar bara vid tillåtelse. Komma vid inkallning, stanna vid stannakommando. 

Mao, hyfs och veta om att människor är känsligare än andra hundar. Inte vara bufflig och respektera space och ägodelar. 

Och absolut, vara rumsren även hos andra människor.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Em_
7

Det är en hund man slipper skämmas för 😃