Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 841 ggr
Maja2
0

artikel i kamphundsdebatten

Vizzla
3

Ja han har rätt i att det inte är hundarnas fel och att oseriös avel ligger bakom. Det jag tycker man glömmer i debatten är ägarna. Ska det vara så lätt att skaffa hund? Att vem som helst, oavsett kunskap eller intresse av hundträning, ska ha hund och vilken hundras som helst?

För fokus måste ligga på att ägare ska ta sitt ansvar för hunden de skaffar - att behandla den väl, att uppfostra den på ett sätt så att den inte utgör hot eller olägenhet för andra och att ge den den omsorg och vård som den kräver. Hur gör man det? Svår fråga men jag tror på utbildning. Med kunskap ökar medvetandet om vad en hund egentligen kräver. Att man tänker igenom sitt hundköp innan man ser en fin hund man vill ha.

Jag skulle gladeligen gå en hundägarutbildning. Jag bekostar den också själv om det behövs. Jag har inga problem att visa att jag tar ansvar för mitt hundägande. Har man inte råd med det så ska man nog fundera en eller två gånger om man har råd med en hund. Det är ofta inte själva inköpet som är det dyra utan de löpande kostnaderna för veterinärvård, försäkring, foder osv. Man behöver kunna betala när olyckan är framme.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Anna4077
0

Jag hade också gärna gått en hundägarutbildning! Det vore väldigt nyttigt. Vissa som skaffar hund borde inte få ha hund.

Anna och taxen Max

[[Boris Sager]]
2

Jag gillar också iden med "hundkörkort", men då kommer man in på tanken varför man får skaffa barn utan "utbildning".

Maja2
2

Vi har ju ändå lagar som ska styra hur vi behandlar våra djur, men de efterlevs inte. Att få ett hundkörkort att fungera, tror jag är svårt, då det finns oseriösa uppfödare som knappast bryr sig om att sälja enbart till de som har hundägarutbildning. 

Mer resurser till länstyrelsen?

Anna4077
0

#3 det vore något. Jag har alltid tyckt att man fysiskt ska vara oförmögen att kunna få barn fören man kan ta hand om det. Tyvärr är det lite svårt att påverka

Anna och taxen Max

[[Boris Sager]]
0

TS, BÄTTRE utbildning till de djurskyddsinspektörer, som arbetar på länsstyrelserna tycker jag.

Maja2
0

#6 Är det utbildningen det brister i tror du?

[[Boris Sager]]
0

Ja, det tror jag. Så många djurskyddsinspektörer gick över direkt från kommunerna till länsstyrelserna 2009. Väldigt många av dem gick över direkt utan att man kollade deras utbildning.

minime2014
0

#1 jag kunde inte skrivit det bättre.

Maja2
0

#8 Är det så illa att de är outbildade, så bör vi väl ställa kraven DÄR, innan vi skaffar ÄNNU fler lagar kan jag tycka.