Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6402 ggr
Nevina
0

VoH eller MUSH? Pris?

Jag ska skaffa en Chihuahua i sommar och försöker bestämma mig för om jag ska ge Vom og Hundemat eller MUSH? Eller kanske båda? De sorter jag funderar på är:

*MUSH Vaisto Kalkon-Kyckling-Ren

*MUSH Vaisto Gris-Kalkon-Kyckling

*VoH Hundemat (nr.33)  

Vilket foder tycker ni är bäst och varför?

Hur mycket kostar Vom og Humdemat VS. MUSH i månaden ungefär (för en Chihuahua)? Och är det samma pris på MUSHs Puppy Formula som All Breeds Formula?

Tack på förhand!

Fridaaaa
1

Mush-bullar har vi till våran valp nu. Kostar 49kr för 800 gram.
Som vuxen sen ska hon inte ha mer än 100-150 gram/dag, så till din lilla blir det inte mycket. Smidigt med bullarna med att bara ta upp och tina 🙂 För våran sen när hon blir vuxen på 5 kg kommer det kosta 170-200kr/månad för henne så din lilla hamnar inte på så mycket.
Ja samma pris 🙂

Rullarna ligger på 17-21 kr för 500 gram. Men vet inte om det finns för valp.

Vi kommer köra på bullarna för valp samt variation med de andra bullarna som finns 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sugar Mist
2

Eftersom hunden är såpass liten tycker jag att du gott och väl kan ge Mush Vaisto. Det är bättre, mer varierat och det är BARF. Det är dock dyrare, men med en såpass liten hund hade jag gott och väl kunnat betala det.

-

Nevina
0

#1 Tack för ditt svar! Vad är din valp för ras?

Fridaaaa
0

#3 Papillon/powder puff 🙂

Nevina
0

#2 Okej, tack. Jag lutar faktisk mer åt MUSH. Det finns en återförsäljare för båda dessa foder i min stad, jag vet dock inte hur bra utbud de har, så det måste jag kolla upp.

På MUSHs hemsida står det såhär: "I allmänheten behöver valpar mera mat, cirka 5–10 % av deras vikt per dag, än vuxna hundar. Man måste också se till att valpen inte blir överviktig under uppväxten."

"När du barfar en vuxen hund är en daglig matmängd på 2,5 % av hundens vikt en bra utgångspunkt."

Vid vilken ålder ska man räkna hunden som vuxen?

Sugar Mist
1

#5 Lite drygt över ett år börjar jag sikta på hundens vuxenvikt, sedan höjer jag eller sänker jag beroende på hullet. Nu ger jag min valp ca 500g, dvs 3% av hans förväntade vuxenvikt och är bra i hull.

-

russin
0

Till en Chihuahua är det ju smidigt med Mush Vaisto - men till större hundar är det gräsligt dyrt. Inget jag skulle utfodra mina två hundar med (5 och 8 kg) trots att dom är små - det skulle bli en gräslig månadskostnad🙂

Men det är heller inga problem att varva mellan dom olika sorterna.

Belimas
0

Kan ju svara angående VoH, en 500g. korv kan kosta runt 20:- här kostar en sådan 19:- men köper man 10 åt gången så betalar man bara 18:-/st sedan finns det dom som tar mer (upp mot kanske 21-22:-). Man räknar med att en hund ska äta ca. 2% av sin (vuxna) kroppsvikt i matmängd/dag så vet man vad återförsäljaren tar för pris så kan man lätt räkna ut månadskostnaden. Min hund som väger 5-6 kg äter mellan 50-52g x 2 per dag och jag köper 10 korvar för 180:- åt gången och de räcker i ungefär 1½ månad.

[elmaek]
2

Prova dig fram istället. Köp t.ex Mush Vaisto och om avföringen, hullet och allt annat är bra så fortsätt. Men om avföringen blir hemsk t.ex så byt. 

Själv gillar jag VoH mer för det mår min hund bättre av. Mush Vaisto gjorde Mollys avföring geggig och illaluktande samt tömde hon analsäckarna på tok för mycket… ingen hit hur mycket andra än rekommenderar den 😛 VoH föredrar jag, som sagt!

Fridaaaa
0

#7 våran kommer väga runt 5 kg, ska då äta ca 100-150gram per dag av mush = max 200 kr/månad ungefär :)

Lilllens
1

Jag hade utan tvekan kört på Mush, det är ju helt rent. Och kan inte kosta många kronor att utfodra en vavva. Min 10kgs hund kostade 190kr i matväg när hon åt VoH.

Catta-
0

Somsagt eftersom din hund är så liten så blir det inte "dyrt" vilket du än väljer. Jag köper dock VoH pga att de har 5kg korvar som är smidiga att köpa hem. Då kostar de ca 14kr/500g vilket jag tycker är billigt.

Vaisto påsarna är väldigt smidiga om man har en liten hund och är bättre än korvarna på så vis att du annars måste variera mellan de olika sorterna för att hunden ska få i sig de den behöver. Tyvärr är dom mycket dyrare än både korvarna hos MUSH och VoH.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"