Allergi, orolig!
Hejsan!
För några månader sedan fick jag reda på att jag blivit allergisk mot våra marsvin. Detta känns jättejobbigt och vi blev väldigt överaskade eftersom jag aldrig varit allergisk tidigare, är uppvuxen på kennel och har haft hästar hela mitt liv. Aja, nu är det iallafall så och vi har valt att göra oss av med marsvinen. Det som oroar mig mest är att jag verkligen vill ha en hund i framtiden, och har hört att det är stor risk att man får ännu en pälsdjursallergi om man redan har en. Hur ligger det till eg? Är risken stor att jag även blir allergisk mot hundar? Och vilken typ av päls är bäst isåfall? Jag är sugen på en welsh corgi, hur är dem i "allergisynpunkt"? Tacksam för svar!

Eller behöver jag inte oroa mig? Är det pälsen som är utlösande eller är det inte hudstoftet och själva "hundpartiklarna" som är det allergiframkallande? Vill inte sitta med en liten valp nämligen o tvingas göra mig av med den pga allergi. Är för nuvarande endast allergisk mot marsvin, inget annat.
Hej :) förstår att du är orolig.. Det finns faktiskt "allergivänliga" hundar . Så du har ju faktiskt en chans att skaffa hund .. här är några tillexempel : Bichon frise
Bichon havanais
Dvärg schnauzer
Irish soft coated wheaten terrier
Kinesisk nakenhund
Mexikansk nakenhund
Portugisisk vatten hund
Pudel
Puli
Saluki
Shih-tzu
Wippet
Men som sakt inte säker . Har själv en kompis som har en Bichon frise , hon han märker ingenting . Och har även en kompis som är allergiker och har en borderterrier .. men ah tror att dom här kanske är lite mer allergi vänliga :) / Matilda

men om man inte vill ha en sån ras då? :(
vill så gärna ha en welsh corgi, hur är dom? Har som sagt inte kännt av någon hund alls hittils och är inte allergisk, men är rädd för att bli.
Jag vet inte hur gammal du är, men en allergi kan "växa" bort.
Risken är att du kan utveckla andra allergier, men du kan också ha turen att inte vara/bli allergisk mot hundar.
Jag har två vuxna barn varav den älsta hade s.k. barnastma vilket försvann med åren och nu har hon huset fullt av hundar och andra djur.
Min yngsta dotter är jätteallergisk, men hon klarar att ha hund.
Det är lätt att testa om du är allergisk mot hundar.
#3, det finns alltid en risk för att utveckla allergier. Hur pass allvarlig är din allergi mot marsvin? Det är nog ingen som kan svara på, om du kommer tåla att ha hund eller inte. Allergier är så himla individuellt. När det blir dags att skaffa hund, så var beredd på att åka hem till uppfödare o verkligen gosa med hundarna o se hur det känns, ett tips är att gojsa in ett örngott på hundarna, så det verkligen är helt besudlat med hund ;D Sedan sover du med det örngottet o se om du märker något av det.
Som sagt vet jag inte riktigt hur jag ska svara, då allergi är så himla individuellt o man aldrig kan veta om den kommer utlösas av diverse djur/saker.
Kan tillägga en sak. När jag gjorde pricktest när jag var.. runt 11 år kanske, så visades det att jag var allergisk mot hundar. Jag har dock aldrig känt något av hundar, har bott med hund i 10 år, både schäfer, japansk spets o nu Eurasier. Så jag vet inte riktigt om jag litar på sådana där test alltid (;

Jag är allergisk mot det mesta. Både djur och födoämnen, men hund klarar jag av, och kanin. Däremot kan jag knappt gå in i ett stall eller vara nära en katt utan att få utslag och rinnande näsa.
Hihi, såg precis att mamma skrivit om det nu (#4) ;)
Tycker precis som mamma skrev att du ska testa dig fram och se om det funkar.
~Quila Roze~

#6 Jag gjorde också pricktest för några år sedan, och då fick jag utslag på hund också. Men jag har haft hund hela mitt liv och aldrig känt av det.
~Quila Roze~
Marsvin är väldigt allergiframkallande. Min mamma och moster som aldrig haft allergi och haft djur av alla de sorter, kände av marsvin.
Är själv allergisk. Var allergisk mot pälsdjur och pollen som liten, men det har växt bort. Idag känner jag inte av annat än pollen. Har inte gjort något pricktest sedan jag var 6-7 år. Men det är ju så olika, man kan aldrig vara helt säker. Jag känner inte av min hund, men jag vet ju inte om jag skulle känna av en annan hund om jag bodde med den.
Vill du skaffa hund i framtiden skulle jag råda dig att välja ut den eller de raser du är intresserad av och sedan försöka träffa så många olika individer från den/de raserna som möjligt. Besök kennlar, gå på utställning osv.
Det trixiga med allergi är ju att den är så olika. En del klarar pudlar, andra schäfrar. Dessutom kan man tåla en eller flera individer av en ras och sedan helt plötsligt inte en annan.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag är 21 år gammal och är som sagt inte allergisk mot hundar i nuläget. Är endast allergisk mot marsvin. Det jag är rädd för är att jag kanske utvecklar allergi om jag köper en hund, efter ett år eller så. Jag var ju inte allergisk mot marsvinen heller i början.
Jag är dock uppvuxen på kennel och jobbar nu deltid på en kennel och det går bra.
#0 Det bästa du kan göra är att ta kontakt med den uppfödare av rasen som du är intresserad av och komma dit och träffa hundarna innan du köper en. Har själv hundallergi, men har trots detta 1 s;t bernhards tik långhårig, 2 schäfrar som är korthåriga och dessa tål jag. Skulle jag t ex träffa en collie, långhårig schäfer, pudel så blir jag dålig. Att säga att visa raser är mer allergivänliga än andra tycker jag är fel eftersom det är individuellt. Jag är runt 40 år och haft min allergi sedan jag var liten, och tyvärr har den inte vuxit bort. Men jag är tacksam för att jag kan ha mina hundar. Det enda jag gör på våren och sommaren är att torka av dem med en våt trasa för att förhindra att de skall vara fulla med pollen när vi varit ute.
Vi har haft två helt underbara katter i 5 år som jag aldrig någonsin känt av. Men efter att jag var gravid med våran lilla dotter så blev jag helt plötsligt jätteallergisk mot dom och vi blev tvugna att omplacera dom.
Nu har jag börjat känna av våra kaniner också. Möss, råttor och hamstrar funkar inte alls.
Men våran lilla dvärgpinscher går hur bra som helst! 
Jag är uppvuxen på gård och har umgåtts med det mesta i djurväg tidigare i mitt liv, men nu har jag blivit allergiskt mot det mesta. Så man vet aldrig med alleriger…

Hmm, problemet är att om jag skulle åka till en kennel nu tror jag inte alls att ja skulle känna nåt, precis som jag inte kände nåt med marsvinen först. Marsvinsallergin kom efter 1 år ungefär, och det är de jag är rädd för med hundallergi också, att den ska dyka upp efter ett år när man redan sitter där med en sockertopp!
Hur fick du reda på att det var marsvinen du var allergisk mot? Gjorde du pricktest eller märkte du det själv?
Mamma trodde att hon var allergisk mot vårt marsvin men det visade sig att det var sågspånet och höet i buren som gjorde att hon mådde dåligt.
Sen finns det olika allergier.
Man kan vara allergisk mot hudavlagringar, pälsen, kvalster i pälsen, saliv m.m
Hoppas för din skull att du klarar hund. Lycka till

de tog blodprov o kollade olika saker
Känner du ingen som har ngn hund du kanske kan låna lite så kanske du märker sen ?

men ja skrev ju att jag är uppvuxen på kennel o jobbar på en? >Jag träffar ju min mammas hundar o känner ingenting. Problemet är at jag är rädd att BLI allergisk, är inte det nu.
#1 Det är inte pälsen som utlöser allergin utan det är just allergenerna i huden. Vanligt är då att allergiker klarar hundar med tjock/tät/lång päls bättre än korthåriga, därför sägs också pudel vara "allergivänlig", men det är också så olika för olika allergiker.
#17 Om du träffar hundar så ofta, under så lång tid och hittills inte har känt av någonting så är säkert chansen inte så stor att du kommer att bli hundallergisk, hur länge hade du träffat marsvin dagligen innan du blev allergisk?

jag köpte marsvinen i augusti 2007, o började känna av nåt ganska precis ei augusti 2008. Jo, jag vet, tycker också det skulle vara konstigt, dock är jag jätterädd att sitta där med en älskad hund o tvingas göra mig av med den. Och jag har ju inte bott med hundar under längre period sedan jag fick marsvinsallergin. Dessutom tor jag inte att det skulle va nå problem om vi köpte en Tax (sånna som mamma har) men jag vill ha en welsh corgi! (De fäller ju lite)
Det finns många raser som är mer allergivänliga:) Som bichon frise, havanais, bolognese, airedale, pudel osv eftersom de inte fäller!
Good Luck!

Men jag vill inte ha någon av dem ju..
Du kan inte ha en hund av den rasen du vill ha på foder då? Kanske inte samma sak, men det kanske inte blir sådär lika superjobbigt, om det nu skulle hända, om du utvecklar även hundallergi och måste lämna hunden, dvs. att uppfödaren också är medveten att du kanske skulle kunna bli allergisk.
Men, så finns det många som, med eventuellt lite mer jobb då, klarar av både allergi och hund/hundar.

alltså, man brukar väl aldrig ha fodervärdsavtal på hundar i den benämning som man har med tex hästar? Alltså, man har ju inte hundar på lån, utan det blir ju isåfall bara attuppfödaren har rätt till en valpkull.. Annars vore ju det såklart ultimat :P
#23 Fodervärdsavtal för hundar kan se lite olika ut, men det vanligaste brukar vara SKK:s typ eller liknande. Då är du fodervärd åt hunden tills uppfödaren tagit 2 kullar men max i 2 år (de uppgifterna kan variera, men det brukar vara det vanligaste) Sedan är hunden din.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
besök en kennel med den hundras du vill ha och se om du tåler den !om du är riktigt orolig för att det inte ska gå köp en pudel eller någon annan allergivänlig ras :) lycka till/ PS: vet att detta inlägget gjordes 2009 och nu är det 2014 :D va snabbt det gårxD
Denna tråd är ca 5 år gammal, har för mig att trådskaparen har hund nu för tiden om jag inte minns helt fel? 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se