Yrken senare
Hej!
Jag har funderat lite på att gå Djurskötarlinjen, så jag undrar om nån skulle kunna ge tips på saker man kan jobba med sen med den utbildningen? :)
På… Slu? (Har ingen koll om den finns där, men om så brukar det stå på slu's hemsida)
Förmodar att du syftar på djurvård? :)
Isåfall varierar det beroende på utgång och kan säga att procentandelen av utgångna djurvårdare på min skola det senaste varit liten gällande de som fortsätter jobba med djur, men de finns! :)
Man kan jobba som djurvårdare inom djursjukvården, djurpark, ta cert så man har behörighet att sälja djur(zoohandel), jobba inom jordbruket med produktionsdjur. Det är väll vad det främst leder till och som jag vet att tidigare elever idag jobbar med, men finns väll lite annat som för mig inte är så aktuellt, har förhoppningsvis redan möjlighet till jobb^^
Sedan kan man ju vidareutbilda sig, men det är ju något annat :)
1# Nu är problemet att jag bor i Finland…så jobb i Sverige… :/ Men tack iaf ;)
Jag tänkte mer på vad man "officiellt" kan jobba med då man har gått djurskötarutbildning ;)
#2 Okej tnx ;)
Vad kan man gå och utbilda sig senare till då? :) Några exempel? :) (haha jag vill veta en hel del jag xD)
Tja, läser du till NV behörighet så kan du ju utbilda dig till bla Veterinär.
Sedan är det ett par utbildningar man får läsa på vad man behöver för ämnen att läsa till(vilka ofta erbjuds på naturbruksgymnasierna så vill jag vet). Kan man läsa till djursjukskötare, husdjursagronom, etologi och djurskydd, husdjursvetenskap m.m.
Rekommenderar att du läser här om du skulle vidareutbilda dig i sverige^^
http://www.slu.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/
#6 Okej, tror inte att det blir i Sverige, men man vet ju aldrig ;) Och så är det ju intressant att läsa också ;)
Jo, jag vet ju inget om utbildningarna i Finland tyvärr, men borde ju finnas liknande^^