Järn lukt
För någon vecka sedan så i vårat tv rum bara kände jag en järnlukt, typ blodlukt men mer intensiv, då typ järn men kunde inte hitta eller komma på vart den kom ifrån.
Har känt den lite så då och då fast inte lika intensiv, började fundera på om det var jag för verkade bara som om jag kände den..
Men nu alldeles precis så gick jag och min hund upp till vårat rum för natten och då kommer denna lukten fast extremt intensiv och det var när jag var väldigt nära min hund!
Så jag luktar lite runt om i rummet och på mig själv och känner den fortfarande, men så går jag vidare till min hund och luktar i hennes afro (hon är en storpudel) men känner inget direkt, så går jag mot hennes ryggslut och DÄR var det extremt intensivt! Lyfter på hennes svans och luktar lite mot hennes anal och jag är 99% säker på att det är där det kommer ifrån!
Vad är detta? Varför luktar det så?
Jag ligger i ena änden av rummet och hon i andra men ändå känner jag lukten av järn i varje andetag (dock är inte rummet stort alls men ändå). Så nu kan jag inte släppa lukten för nu vet jag att den finns och inte bara var inbillning.
Analsäckarna låter det som. Hundar ska tömma lite vid varje avföring men vissa gör inte det och så samlar det på sig innan allt kommer ut. En kompis hund hade så. Dom kontaktade vet och rådfrågade. Minns ej hur det löste sig.
Sometimes we must choose between what is right and what is easy

Analsäck, harman en gång känt lukten så kommer man alltid känna igen den, luktar verkligen apa :-/
#1 & 2 Tack för era svar! :)
Jag har alltid haft för mig att när det har med analsäckarna att göra så luktar det som #2 skriver, apa, men detta nä, inte luktar det illa haha! Luktar bara helt enkelt järn :p inget äckligt eller vidrigt och ingen annan i familjen har ens kommenterat på det.
Jag skulle ringt och rådfrågat med en veterinär. Ett samtal kostar inte något.
Anna och taxen Max
#4 Får ta och göra det imorgon!
Fick en liten tanke så ska kolla igenom vad hennes mediciner innehåller om det kan vara något sådant..
Hur var hennes avföring? Kan det vara blod i den? Berätta gärna vad du får för svar
Anna och taxen Max
#6 Hon har normal avföring, har haft det länge så inget förändrat där.
Kan tillägga att hon börjat äta Sam's Field Adult Medium (om jag kommer ihåg rätt), nu äter hon den fullt ut, precis fasat in den helt.
Också får hon i maten Svenska Djur Apotekets Laxolja och MSM för hennes värk om detta skulle vara av intresse eller om någon ser att det kan vara anledningen.
Ni får gärna fortsätta spekulera, är väldigt intresserad utav att höra!
Om inte annars så återkommer jag med svar från veterinär senare idag :)
Min kompis hund med fel på analsäckarna luktade också just som du skriver järn. Starkt och tydligt, inte apa. Bara järn, det är säkert individuellt för olika hundar också iofs.
Sometimes we must choose between what is right and what is easy
Man reagerar väldigt olika på dofter och det en människa tycker luktar vidrigt, tycker en annan inte är så farligt 🙂
Men håller med om att det låter som att hunden släppt lite sekret från analsäckarna - inget att oroa sig för.
Ringde till "min" veterinärklinik idag och frågade, pratade inte med veterinären men med en som jobbar där.
Hon tyckte inte det lät som analsäckarna då hon sa att det luktar ju pyton (ändå höll hon med mig om när jag sa att min hund inte luktade något idag och då hade hon bajsat i morse = att analsäckarna kanske tömts naturligt?) men men.
Hon sa att jag skulle hålla koll på om det var blod i avföringen eller väldigt mörk avföring (= blod innifrån) och om hon gjorde bönepositionen (vilket kan betyda magkatarr).
Nu bajsade min hund sent ikväll igen så det var för mörkt att se så får hoppas att hon bajsar imorgon så man kan se färgen 😃
Hon ska inte löpa snart? Jag är ganska känslig för dofter och tycker att tikar innan löp kan lukta mycket järn.
#11 Nej, var ungefär 1-1,5 månad sen hon löpte så det är det inte :)
När jag tömmer Mollys analsäckar 2-3 gånger/år (fått hjälp av en bekant som arbetat på veterinärklinik som visat hur jag ska göra) så spyr jag nästa efteråt, kan verkligen inte äta nåt. Hemsk stank det där! 🤮
Hoppas vovven mår bra! 🙂
#12 Okej :) Hoppas du får rätt på ditt problem. Dofter kan ju verkligen söka en om de är så starka..
#13 Usch! "Tur" att min bara luktar järn, får hoppas att hon inte behöver tömma sina så man slipper någon sådan stank!
Tack! 😊
#14 Precis, vi får se hur det ter sig! 🙂
Jag måste tömma min ena hunds analsäckar ca 1-2 ggr i månaden för att slippa den där lukten :) Det går rätt snabbt, bara ner i badkaret, klämma lite därbak och sen tvätta området med schampo!
Hennes analsäckar läcker helt enkelt så hon kan inte hålla inne sekretet när det blir för mycket. Om det har med "slappa" analkörtlar eller överproduktion av sekret vet jag inte. Vet bara att det luktar HEMSKT! Får klökningar så fort jag känner minsta doft!
Jag tror att det ärlsckarna på din hund, om sagt åkan lukter te sig olika :)
#15 Här luktar det rutten sourcreme x) Når jag förknippat den hemska stanken med, tyvärr 😛
#16 Samma här, när Molly börjar läcka själv så är det dags att klämma! Känner med jämna mellanrum också hur dom känns.. det är en enkel procedur som tur är!
Se till att hundarnas avföring blir hårdare då kan de lättare tömma analsäckarna själva när de bajsar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.