Mager och hetsig vovve.
Jag och sambon fick som hastigast i veckan ta över en hund som annars skulle blivit avlivad igår, blödiga som vi är så kunde vi inte låta detta ske utan vill ge hunden en ordentlig andra chans med alla förutsättningar. Nu till mitt dilemma. Vet ej vad hon ätit för foder innan öht. Nu ger jag voh och hon äter med god aptit(åt det hetsiga hållet). Hon har en historia av att hetsa i allt, på promenader,riva i skåp och lådor i jakt på mat, äta snö hysteriskt, när hon äter sin riktiga mat osv osv vilket har gjort henne otroligt mager och har lätt till att spy. Det jag kämpat på nu är att få henne att slappna av och bara vara. Hon har inte kräkts något här hemma, hon går bra ihop med min kastrerade hane och det känns som hon börjat slappna av pytte lite. Dom kan sova tillsammans och han är hur trygg som helst hemma. Hur ska jag göra/gör jag rätt? Hon känns väldigt fixerad vid just ätandet? Hur snabbt är det ok att en hund går upp i vikt, fröken benrangel väger nog 7-10 kg för lite. Hon är pigg och glad för övrigt eller vad man ska säga. Hur avdramatiserar jag själva fixeringen? Går det? Eller är det sån här hon är?
Låter ju som att hon fått fel mat (eller för lite) innan och därför blivit så fixerad vid mat. VoH är säkert inte fel att ge henne, då det hjälper till att bygga upp muskler.
Testa henne med olika hjärngymnastik lekar, där det inte hjälper att hon blir hysterisk över maten, utan måste tänka för att få maten. T.ex. stoppa in maten i en stor Kong och låt henne slicka ut den.
Ge henne mat och plocka även undan maten, medan hon äter och sen ge tillbaka den. Så hon förstår att du inte tänker stjäla utan bara låna.
Om du köper ett bra torrfoder som komplement (t.ex. Acana, Orijen el. Ultimate) så lägg ut bitarna i huset så hon får leta efter dem.
Avmaska henne om du inte redan gjort det, hon kan ju ha mask.
Lycka till med henne! 🙂
/Elisa
#1 varför ens skapa en situation kring maten? Jag förstår inte alls varför det skulle gynna hunden att börja låna matskålen. Låt hunden äta ifred. I övrigt, ta det lugnt och låt hunden landa.
#1 Att ta mat från en hund som hetsäter låter inte i mina öron som en bra idé utan mer som att be om stora problem. Jag är inte heller ett fan av att avmaska "ifall". Misstänker man mask kan man köpa kollamasken på apoteket och få veta med säkerhet istället.
TS Jag har inget bra svar, men jag tror att det kommer bli bättre med tiden om hon får landa i sitt nya hem och familj, lär sig slappna av mer och blir klokt aktiverad. Kanske situationen runt mat har varit lite kaotisk och stressad förut och om ni då avdramatiserar maten och ger mat på fasta tider, på samma sätt, lugnt och tryggt så kanske hon lugnar sig. Lycka till med henne. :)
http://www.zoo.se/produkter/hund/matplats/skal/go-slow-dog-it-skal-svart-s.html
En sån skål fick min valp som hetsåt att äta lugnare kanske är en ide?
-
Att jag rekommenderade att ta bort en kort stund, är för att hunden inte ska bli rädd att maten försvinner. Självklart ska man inte gömma maten, utan bara få hunden att förstå att maten inte försvinner.
Har själv en hund som skyddade sin mat och åt hysteriskt plus flög på övriga hundar, för att skydda maten så ingen tog den. På honom fungerade detta och han äter utan stress nu. För han vet att ingen kommer ta hans mat.
Men visst, är hon inte vaktig över maten så finns ingen anledning att träna med maten.
Då håller jag med er övriga om att bara låta hunden äta i lugn och ro.
/Elisa
#5 Normalt sett så skyddar de flesta hundar sin mat för att det är en resurs för dom som dom inte vill ska försvinna. Jag är mer den som låter min hund äta sin mat, INGEN ska gå i närheten när hon äter utan det är HENNES mat som HON ska få äta i lugn och ro utan yttre stress. Sen om en hund hetsäter (som min gör) så köper man en anti-glupsk matskål och verkligen pressar ner färskfodret lite överallt så hunden får arbeta lite med att få upp maten.
Dessutom är TS hund ny och varit med om mindre roliga saker, att då skapa ett oro-moment i hundens tillvaro är inte att rekommendera, speciellt inte om hunden är undernärd och behöver få i sig mat för att bygga upp sig.. då är det självklart hunden är matglad för att den är hungrig och har näringsbrist.
Sen behöver hon få sin trygghet då det är ett nytt hem, och bara att komma till nytt hem är stressande nog. Då ska man inte skapa mer stress för hunden.
Låt hunden äta i lugn och ro, få vara själv i köket så hon känner sig trygg att få ha maten ifred. Köp en antiglupskmatskål :)
Tack för alla svar!! Jag ska absolut köpa en glupskskål, haha eller vad man ska kalla det. Hon är inte Vaktig mot något speciellt alls men låter henne givetvis äta ifred. Jag ska göra maskkoll på båda två i veckan, men vill bara få henne något sånär trygg här innan jag gör något utanför rutiner och så. Hur lång tid ska det ungefär ta för att få upp hunden i normal vikt, är ju lite orolig att mage ev tarmar osv kanske kraschar om hon får full portion mat, så ökar försiktigt ca 15-20g mer för varje dag, och började på 200g/dag hon ska äta ca 500, är en dalmatiner kanske jag ska säga också. Har funderat om hon kanske ska få mat 3ggr/dag för att det ska bli lite mindre mängder i början för magen, men då kanske hon blir hetsigare senare när hon får mat 2ggr/dag?
Tror bästa sättet att få henne förstå att maten inte försvinner är att hon får fasta mattider, t ex 7 på morgonen, 13.00 på eftermiddagen, 18.00 på kvällen osv (beror ju helt på vilka tider du vill ge hunden!) bara det är fasta tider där maten alltid finns i matskålen de tiderna, tror inte det hjälper att inte använda sig av matskålen då hon antagligen stressar upp sig då ''vart är min mat !?'' ännu mer, utan fasta tider med mat i skålen
Lycka till med henne, hoppas hon landar hos er snart, det viktigaste är ju att hon fått ett hem! :-)
Förutom de braiga råd du fått så kan du ge henne ben att gnaga på, kycklingvingar kanske sväljs hela, det går inte med en hel fryst kyckling, kalkonhalsar är oxå bra, eller höftbenskammar, revben o/e nacke från vilt o nöt, grisfötter osv.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Hej fick hem en ny hund för 3 veckor sedan som också i början var super stressad för allt, men vi har bara försökt att få honom lära känna oss vårt hem och våra rutiner. Vi har inte tänkt på träning alls på dessa tre veckor utan bara jobbat på att han skall bli trygg. Det går bättre och bättre. Nu sover han gott även på nätterna. Men det finns fortfarande saker han blir stressad av så vi fortsätter på samma sätt tills han blir trygg hos oss.
8# okej, jag har fasta tider på min andra hund så hon får glatt gilla läget och äta när han äter:) så hoppas hon lugnar ner sig per automatik själv:)! 9#jag har gett henne ett märgben, men skrapade ut en del märg så hon inte blir lös i magen. Det ligger hon och gnager på lite hetsig i början men sen tar hon de lite lugnare efter att ha knaprat på det ett tag:)!!
11# jättefint att ni ville rädda henne och ogillar människor som avlivar djur hej friskt. Hon verkar annars bra i psyket? Tycker inte heller du skall ta bort maten utan börja måttligt öka mängden mat och en glupsk skål var perfekt:) Hoppas hon trivs hos er. Hade varit kul att följa henne här med en före o efter bild:)
#13 På vilket sätt stulen?
mina hundar sväljer gärna maten hel (äter färskfoder), så jag har börjat blanda ut maten med vatten. Det bromsar de lite.
Sedan kan man träna det här med vaktandet över mat med ben och liknande istället.
Min ena hund var väldigt vaktig, men jag började med att hålla i benen och hjälpa henne med tex märgben med att hålla i benet och gräva ut märgen och ge henne.
När hunden börjar vänja så kan man ta benet och smörja på tex levepastej eller något annat gott.
Min hund har börjat koppla nu att "matte tar mat/ben = det blir ännu godare!"
Besök min blogg: http://bumpi.se
#15 nej det gör det inte eftersom jag inte kan se något där. Det är ju knappast något man kan gissa sig till efter ett enda inlägg på iFokus.
#18 Snyft, snyft.
Det finns inget som heter låna ut på foder när det kommer till hundar. Antigen sätter man ut den på foder med ett SKK kontrakt eller så betalar man för att någon annan skall ta hand om hunden under en viss tid o skriver kontrakt på det.
Jag tvivlar starkt på att polisen genomsökt huset utifrån informationen om hur det gått till stämmer, för att få polishandräckning för att få tbx en hund brukar det krävas beslut av kronofogden.
Så du anser alltså inte att det kan vara bra för de som har blivit av med sin hund att veta om det är denna och att den lever?
Sen vem som har rätt eller fel eller om det gjorts fel med kontrakt. Det tycker jag är ovidkommande. För det får man ta när och om det nu är deras hund.
För OM detta skulle vara deras hund, så kan det ju vara bra att veta att hunden nu har det bra. Sen vems "fel" det är att det blivit så. Det är något de får göra upp privat.
Alla tänker tyvärr inte så långt som att skriva kontrakt på allting. Den finns fortfarande människor som litar på andras ord och som inte har en aning om vad ett SKK kontrakt är.
/Elisa
#20 Var har jag påstått att de inte skall få veta om detta är deras före detta hund? Det kan ju ev bli ett trevligt återseende.
Det jag skrev var att det du citerade inte var trovärdigt. Jag frågade hur hunden blivit stulen o det har jag inte fått svar på, men vi kanske skall avsluta denna totalt OT del av tråden o återgå till att svara på TS frågor, vill någon veta om det är deras förlorade hund så kan de ju fråga TS via PM.
Det är inte den hunden som jag har. Hon har bott i en familj i våran umgänges krets. Dem har haft henne sedan valp. Hoppas ni hittar er hund eller får reda på vad som hänt.
Ok. Bra att veta. 🙂
Lycka till med henne och hoppas att hon minskar sitt hetsätande.
Får även hoppas att de som söker sin hund, får svar vad som hänt den.
Nu ska jag inte kapa ditt inlägg mer. 🙂
/Elisa
Då det inte har med TS tråd att göra kan man fortsätta i egen tråd:
http://hundar.ifokus.se/discussions/52e743cbce12c40f43000851-spinoff-pa-stulen-hund