Åksjuk hund
Någon annan som har erfarenhet av hundar som blir åksjuka i bilen, som kan dela med sig av några tips?
Drar mig lite för att åka iväg med henne då hon dreglar mycket och man märker att hon mår dåligt av det. Inte alltför sällan spyr hon även i sin bur. :(
Kan man träna henne på något vis så att det går bättre? Vill ju inte behöva ge henne onödiga tabletter när vi bara ska åka kortare sträckor men det är ingen höjdare att städa upp hennes spyor heller.
Ingen mat före bilfärd, ge gärna Postafen, finns receptfritt på apotek. Åk ofta eller sitt bara i bilen. Åk till brevlådan, åk ibland till ställen som han älskar o andra ggr till konsum fram o tbx.
Tanken är att hunden aldrig skall veta om ni skall åka o ha kull eller bara tråkigt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag skulle aldrig låta hunden åka på tom mage. Jag är ju visserligen ingen hund, men blir lätt åksjuk och de blir ännu värre om jag är hungrig!
Ja det var ju blandade råd. :) Hon får mat men vi väntar och rastar henne ordentligt innan vi åker.
Har hört om postafen tidigare, är det samma tabletter som för människor? Åt en del när jag mådde illa och var gravid så har en del hemma men är lite skeptisk till att ge det till hunden. :/
För mig har en liten portion mat 1-2 timmar funkat bäst. Brukar även dela postafentabletterna då mina hundar inte väger så mycket. Körstilen och vägtypen påverkar. Släppa gasen i tid, ta tid på sig i rondeller och över farthinder, accelerera mjukt, undvika gupp/hål (om det går) och så vidare hjälper. Brukar även köra runt stan på långa fina raksträckor istället för att köra igenom med massa stopp och rondeller om jag ska till andra sidan. Vissa hundar slappnar av mer i bältesele och andra gillar bur mer.
Ja det är samma Postafen.
Jag använde det under några veckor för att bryta mönstret som blivit med illamående/kräkningar o därmed ovilja att åka bil
Penny var åksjuk men många turer och med åldern så har det försvunnit.
-
Tycker också att det verkar vara delvis inlärt. När min hund var valp gick de första bilturerna ganska bra. Sedan spydde han två gånger i rad. Efter det började han flåsa och dregla innan jag startade motorn.
Nu är han i och för sig ett pälsmonster, men det hjälper om det är svalt i bilen. Har det bara så varmt att imman försvinner nu på vintern.
Tack för tipsen! Ska testa postafen men hoppas hon växer ifrån det!
De allra flesta växer ifrån det, men man kan korta ner processen genom träning.