Bravo foder fråga!
Hej! Just nu får våran hund detta:
http://royalcanin.se/hund/foder-veterinar/obesity-management-dry/
Och jag vill mata med färskfoder och ej en massa spannmål, men problemet är att det inte är jag som bestämmer… Men! Upptäckte att vi faktiskt har lätt tillgång till att köpa detta (även fast det inte är spannmålsfritt så är det ganska nära):
http://www.bravodjurfoder.se/inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckning/vilt-med-gr%C3%B6nsaker-torrt-19481288
Vilket är det enda vi har lätt tillgång till då VoH är för långt borta och måste frysas så det är ett staarkt nej 😟
Köpte ett litet prov med 5 burgare och hunden älskar det! Men, när jag kollar på innehållsförtäckningen verkar royal canin ha mer protein? Bravo har en massa kolhydrater också… Så är det verkligen bättre eller borde vi fortsätta med RC, eller byta? Om det är bättre, varför? (oops söker inte efter erfarenheter av RC eller Bravo, utan ren fakta varför det är bättre/sämre)
Skulle vara bra om bravo är bättre då jag inte vill stötta den hemska köttindustrin, så att köpa vilt känns mycket bra på samvetet 😃
Tack för svar!
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Bravo = spannmålsfritt
RC = inte spannmålsfritt.
Bravo är det många som rekommenderar, vi ska själva testa det till våran lilla vovve.
Vi ger mush nu och kommer ge lite bravo med om hon gillar det.
emmzo finns med
Men köper du RC så stödjer du det också.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När man ger torrfoder så har den matens proceserats och värmts upp vilket gör att många av näringsämnena förstörs. Detta är inte fallet med färskfoder utan där är allt, just färskt. Där vet man vilken näring hunden får i sig, det är smakligare och helt klart nyttigare än något som torkats, malts och pressats.
Nu ville ju du inte ha någon erfarenheter av fodret, men tänkte bara säga att vi gav RC till vår som valp(då vi fick det från uppfödaren) och bytte sedan till Bravo. Vår valp mådde mycket bättre på bravo och hade fin och bra avföring. Numera ger vi dock Mush och enstaka gånger bravo då det ju faktiskt är så som du säger, att det inte är någon jätte hög kötthalt i Bravo. Men bättre än torrfoder är det alla gånger så jag tycker att du ska satsa på Bravo! :)
#1 Oj, läste i en tråd att de hade kokta korn i deras, men kan inte hitta det på innehållet… Vad bra!
Men proteinhalten är fortfarande låg om man jämför med RC, och har väldigt hög kolhydrathalt… Varför är det så? Tycker det är lite konstigt, borde inte proteinhalten vara högre då det inte har spannmål som fyller ut det instället för kött?? 🤦♂️
#3 De har ändrat nyligen till spannmålsfritt.
Finns ju bra och dåliga kolhydrater med.
#2 Det låter bra! Dock så har bravos torkade burgers också torkats? Eller är det gjort på ett helt annat sätt än vanligt torrfoder så det är mycket bättre ändån?
Och det låter bra! Vår hund är 3 år nu och har levt på RC hela sitt liv, men han har aldriiig gillat det… (skrev mest det om erfarenheter då jag inte ville ha några "jag gör på RC och min hund älskar det!" svar utan någon fakta om varför det är bättre haha)
Tack båda två för svar!! 🙂
Bravo är helt klart bättre. ;P
Det är väl egentligen ingen fel på ingredienserna i Bravo, nackdelen är bara att det är så himla mycket grönsaker vilket kan tyckas onödigt. Så det kommer antagligen gå större mängd av Bravo än andra färskfoder med mindre andel grönsaker.
Tycker dock du kan variera med deras andra spannfria sorter för variationens skull, även om du har vilt som bas. :)
Jag har nyss bytt från RC till bravo. Jag kör det som är fryst. Tycker det är smidigt. Anledningen till att jag valde det är att dom har vilt smak och är i 150 portioner. Min hund äter 300g om dagen vilket blir 2 burgare om dagen. Hade jag valt voh blir det lite krångligt då dom kommer i 500g portioner och måste delas osv. Men viktigast av allt äter vovven med god aptit vilket han inte gjorde på RC.
Anna och taxen Max
#7 Det håller sig 3-4 dagar i kylskåpet 🙂
Skönt det att den gör det, viktigt
#5 jaha, var det deras torkade du skulle ha! Förlåt, jag bara antog att det var färskfoder du skulle byta till! Ja då kan jag inte säga så mycket, visste inte ens att man kunde ge deras torkade burgare som ett helfoder! Ja vi ger vår bravos färska viltburgare. Vet inte hur de torkar sina produkter men om du har möjlighet skulle jag säga att det vore bättre med färskt, det blir ju mer naturligt då. Men någon annan kanske har erfarenhet av deras torkade produkter och kan svara :)
#9 tyvär finns det bara torkade i kliniken… Det är i en veterinär klinik (var väldigt förvånad att de hade bravo, stack ut som bara den bland alla deras veterinär foder!). Vi bor lite mitt ute i ingenstans och min mamma är väldigt på att inte byta från RC då han alltid har fått det, och det får inte vara dyrare än RC heller för då är det ingen chans…
För att få tag i fryst måste hon köra långt och så har vi ingen plats i kylen så det är ett stort klart nej (har försökt i månader 🤦♂️)
Hittar inget på sidan som säger att det inte kan ges som helfoder, han skulle haft två burgare om dagen då 🙂 Vill mycket gärna ha det färskt, men tyvär går det inte… Hoppas torkat fortfarande är bättre än RC då…!!
#6 tack! Finns bara vilt så kan ej variera, dock så vill jag inte heller stödja köttindustrin så han kan nog leva med det hoppas jag (burgaren slukades upp innan! 😃) alt kan jag kanske variera upp det med något annan från tid till tid…!
Tack för svar igen alla 🙂
#10 Ja jag skulle tro att det är bättre, RC är ju inte direkt toppfoder så 🙂 Men du säger ju emot dig lite själv ang köttindustrin eftersom ni ger RC?
Bör nämnas att jag på flera ställen läst att att RC och liknande fodersorter använder s.k. roadkills och avlivade djur som köttbas, ibland lite skrov och liknande från "riktigt" kött. Jag hade bytt fort som attans från dessa fodersorterna, dels för att det är mycket annat skitt plus det ovanstående. Kan se om jag hittar länkar för de som är intresserade. Ang. bravo och deras torkade burgare har jag inte någon kunskap eller erfarenhet av.
-
Bravo har nyligen ändrat sitt innehåll och består nu av animalier, potatisfibrer och kokta grönsaker - allt korn är borta🙂 Det är bara dom två basvarianterna som fortfarande har spannmål - övriga sorter är det grönsaker i istället.
För mig är Bravo mångfaldigt bättre än RC och jag skulle inte tveka att byta.
#11 som jag sagt, det är ej jag som bestämmer fodret 😭 Hade aldrig varit ens nära RC om det var jag som bestämde… Är myndig men fortfarande föräldrar som betalar hundens och katternas foder, så har inte direkt mycket säg i det. Men iom att detta bravo är precis brevid hennes jobb så har hon så gott som övertalats, ville bara vara säkert på att det verkligen var bättre först 😃 Har endast lyckats få dem att köpa vilt i godis (hjortben, älgnacke och sånt), så att få fodret på det också hade varit en stor vinst för mig…! 🥳
#12 har också läst det någonstans! Dock så är det svårt att övertala personer som har tyckt det är perfekt såååå länge, de har ju redan bestämt sig för vilken deras sanning är 🤤 Låter som jag kommer lyckas med bravo dock! Det gillades eftersom hunden åt det så glatt, han gillar inte RC alls och vill nästan aldrig äta så… Köpte 5 burgare för 25 kr för att se om han gillade dem och visa föräldrarna 😃
#13 mycket bra beslut av dem! Ville ju ha helt spannmålsfritt så det blir mycket bättre! 👍