Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 3410 ggr
angela92
0

Blir helt vild vid hundmöte

Hej jag har en liten chinese chrested tös,

hon är 4 år och en så kallade fodervärds placering jag fick efter avtal med tidigare ägaren. när jag fick min lilla tös cindy , märkte jag  att hon inte gillade hund möten alls, eller  åtminstone agerar väldigt aggressivt med att morra och dra väldigt mycket i kopplet, det är som att hon vill gå till attack mot den hunden som kommer i mot oss. och med tiden har hon inte blivit bättre jag har försökt med det mesta så som att sätta henne ner och vänta så de inte blev någon spänning i kopplet men hon ville inte lyssna jag har försökt att locka med andra saker men hon reagerar inte, de ända hon fokuserar på är den andra hunden som kommer, oavsett vad jag gör så reagerar hon inte på det. hon är som en annan hund, när jag har presenterar henne för kompisars hundar har hon först försökt att rusa fram och naffsat till den andra hunden men efter den biten brukar hon lägga av och bete sig som en vanlig hund ska med andra hundar.

min fråga är vad ska jag göra för att få henne att sluta med detta beteende i mötena?

Mvh Angela :3

Englaa
0

Det där är väldigt svårt. Det kan ju vara så olika från hund till hund. Är hon spänd och tittar runt efter hundar hela tiden eller är hon bara spänd när hon går syn på dom? Det bästa alternativet skulle jag tro är att gå någon kurs. Allmänlydnad kanske vore något. Där får hon se andra hundar men inte hälsa osv. På just den kursen jobbar man mycket med hundmöten som har hjälp min hund mycket. Om du har någon kompis som har en hund som inte bryr sig speciellt mycket om andra hundar skulle ni kunna gå förbi varann. Börja först en bit ifrån och jobba dig sedan längre och längre mot den andra hunden. Men gå inte för fort fram, då kan de skapa stress istället. Hoppas det hjälpte, om du har några frågor så får du gärna ställa dom(:

True leaders don't create followers..
They create more leaders!

[Teddies matte]
1

Finns hundmöteskurser, skvallerträning kan vara en idé också; http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9

BAT kanske kan vara intressant för dig också.

Kazlou
0

Det kan finnas olika anledningar till att din hund "anfaller". De vanligaste är nog rädsla eller aggressivitet. Det är svårt att bestämma när man inte vet hur hunden reagerar :/ Skulle du kunna beskriva det? :) 

Om din hund är rädd för andra hundar vid möten och därför nafsar kan ett bra tips vara att gå ner i ett dike (om det är på promenad) tills "faran" är över. Prata också lugnt med hunden och få den att rikta uppmärksamheten mot dig. Noga är att du inte spänner kopplet, men du ska ändå kunna ha kontroll över den ifall den försöker hoppa fram.

Det ligger i naturen för en hund att antingen fly eller anfalla, och om detta beror på rädsla är det att anfalla din hund väljer. 

Ett annat tips är att kolla på den andra hundens svans. Om den har högt buren svans, kanske den är väldigt stolt av sig, och det kan inte din hund acceptera för att hen också är det och det leder till att din hund kan anfalla för att visa "här är det jag som bestämmer".

Hoppas att dethär hjälpte dig lite ;)

loven
0

Precis så är våran Chinese crested puff, tik! Jag uppfattar att hon är rädd och reagerar så som du beskriver. Det går inte att få någon kontakt alls med henne när hon är som värst! Hon är en väldigt vaken och allert hund, ser och hör allt och upptäcker hundar på långt avstånd ! Jag har provat med godis och försöka få hennes uppmärksamhet när vi ser en hund på avstånd, det funkar sådär när vi är en bit ifrån men ju närmar vi är desstå mer spänd och nervig blir hon och fokuserar på den andra hunden. Jag har upptäckt att när jag kortar kopplet inför mötet så spänner hon sig ännu mer och det byggs upp en nervositet och hon reagerar ännu mer. Jag brukar därför gå åt sidan och låta kopplet vara långt, det har hjälpt tycker jag. Sen är jag väldigt tacksam att många hundägare är ganska pratsamma, jag stannar gärna och pratar fast hon beter sig illa för när vi stått där ett tag så lugnar hon ner sig och upptäcker att den andra hunden inte är så farlig. Då visar hon mera nyfikenhet istället.  Det tar tid och går sakta framåt men det får göra det, bara hon blir bättre! Hundar som är lugna och inte så "på" som vi träffat och jag stått och pratat med ägaren med kan hon till och med bli glad att träffa nu :)! Sen vissa hundar är det totalt kört med, dom tycker hon är skitläskiga helt enkelt !! Det funkar också mycket bättre när hon är lös, och jag inte lägger mig i så mycket utan hon får sköta det själv.  Det är en bra bit kvar men vi har kommit en bit på väg. Min tik  är förresten ca 1,5 år, det märks att hon är ung ännu, har lite unghundsfasoner för sig :)!

EmelieSofia
0

Min förra hund Norton var otroligt "koppel-aggressiv". Han fungerade med de allra flesta hundar utan koppel, men hundmöten med koppel gick verkligen inte. Jag gjorde som så att jag gav han en hel näve med korv och fortsatte nästan trycka i korv i munnen på honom genom hela hundmötet. Det fungerade skitbra! Han blev bättre för varje gång. Så jag rekommenderar också skvallerträning. Det är bra i alla situationer. Det är många hundar som inte klarar av hundmöten eftersom det blir så konfronterande. Att ge hunden en uppgift och få den att fokusera på annat underlättar väldigt.

MoniQ90
0

Jag skulle också rekommendera kurser och BAT-träning :)

Jag hade samma problem med min hund och jag trodde hela tiden att kunde läsa av henne och förstod va hon ville. Jag trodde nämligen att hon ville fram och hälsa, men visade sig sedan att hon ju ville ha avstånd…. Alltid bra med input från någon som är erfaren :)

angela92
0

tack för alla era super bra svar :D jag ska ta och testa lite allt av varje och se om vi gör några framsteg i hundmötena och om inte de går något bra kan jag alltid filma hundmötena och lägga upp här så kanske ni ser vad som försigår i min töss huvud eller om det är jag som gör helt galet

Mvh Angela :3

[tk1971]
0

Nu hoppar jag in här eftersom vi har ett liknande problem, med den skillnaden att min hund blir överlycklig när hon får syn på en annan hund. I samma stund slutar jag att existera för henne. Det är omöjligt att distrahera med t.ex. mat, hon är så uppskruvad att hon inte äter då. Det slutar att jag får släpa med mig henne. Jag skulle vilja kunna passera hundar utan att behöva gå över på andra sidan gatan. Vad göra?

[Teddies matte]
0

#8 Skvallerträning är en väldigt bra metod; http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9