Bolla med mig! (Rasval)
Det här med att välja ras är ju bara så himla supersvårt. Jag och min pojkvän vill ha en till hund. Vi har just nu en 6-årig blandras runt 55-60 kg. Vi vill att den nya hunden ska vara ett bra sällskap till honom, en hund som hakar på i allt vi gör tillsammans, hänga med i hans tempo & klara av hans storlek.
Jag vill träna/tävla lydnad, spåra & springa regelbundet med hunden. Vi vill kunna ha med den överallt, till jobbet, till vänner osv så den får inte vara för stor. Den nya får liksom inte ta så mycket plats eftersom att våran som vi har nu är extremt stor och tar redan upp all plats ;)
Dom raser vi funderar över just nu (skriver tveksamheter):
Eurasier - Gillar verkligen rasen men den är möjligtvis för stor, sen har den så mycket päls och våran hund vi har nu ÄLSKAR att bada, han badar i varenda vattenpöl han ser och simmar regelbundet ute på somrarna (Jätte bra för hans leder) och en eurasier tar säkert 100 år på sig att torka vilket inte alltid är bra för huden.
Staffe - Älskar staffar, men risken finns att man får en hund som inte klarar av andra hundar. Vi vill ju ha en hane till och träffar ofta andra hundar så det vore ju mindre bra om våran nya inte kom överens med andra. (Risken finns ju alltid men man behöver inte lägga på mer till den risken). Samt något osäker på hälsan. Dom verkar ofta vara överkänsliga & ha hudproblem.
Shiba - Verkar passa oss väldigt bra. Men är den FÖR självständig? Mer som en katt sägs det. Många tycker också att dom är knepiga, någon som vet varför?
Corgi cardigan - Här oroar jag mig över "naffsandet" som många varnar för.
Pomeranian - Tar ingen plats, men är den FÖR liten? Våran hane är superduktig med små hundar men vi vill inte ha en hund som är för skör. Den kommer ju träffa andra större hundar. Gillar heller inte bjäbbiga hundar men det är väl en uppfostrans sak tänker jag.
Bullterrier - Dagens funderar hund. För mycket hund när man redan har en? Hälsan & storleken.
Vad tycker/tror ni? Hjälp mig komma fram till något eller åtminstone reda ut våra tveksamheter :)
I have no sympathy for people without empathy
Eurasier är en underbar ras, nu är vår visserligen bara 6 månader men vi har träffat många vuxna också. Tycker han torkar mycket snabbare än vår labrador när vi duschat dem, så tror inte det ska vara några problem så länge man håller koll att de inte går blöta för länge :-) Rekommenderar verkligen rasen! Fråga gärna mer om det är något specifikt du undrar.
Det är storleken jag funderar på sen. Eurasierna vi träffade på älvsjömässan var lagom storlek, inte alls så stora som vissa andra jag har träffat. Det verkar skilja sig rätt mycket inom rasen? Vi tycker att rasen är helt underbar och skulle i framtiden vilja ha en. Men kanske blir det för mycket med 2 stora hundar samtidigt, så det lutar emot en mindre.
Vad gäller fysisk storlek så bör du ta det med en nypa salt. En liten hund kan ta mer plats än en hund på 60 kg med rätt/fel (hur man nu ser det) psyke. Likväl som att en enorm hund kan ta väldigt liten plats. Den fysiska gör ingen större skillnad eftersom att man ändå inte ställer dem i ett hörn, utan de tar all plats de vill ta av hela sitt hem. ;) Vill du ha en amstaff så bör du inte oroa dig över att den inte går ihop med andra hundar. Vänder du dig till en bra uppfödare så kan du vara säker på att hunden är avlad på och van vid att gå ihop med andra hundar, och deras temperament går att förlikna med en teddybjörn ungefär! Shiba har jag bara träffat en gång, men tycker att de är väldigt goa och trevliga hundar. Mina två katter är mer hund än de flesta hundar, så att kalla en hund för kattig känns lite fel. Och jag har bara fått uppfattningen att shibor är som… vilken liten spets som helst! Ta er tid till att hälsa på uppfödare och bilda er personliga uppfattning om respektive hund. Bara på det viset kan ni fatta ett ärligt och bra beslut! Själv ska jag ha Greyhound när jag skaffar hund nästa gång, underbarare hundar finns inte. Och inte vackrare heller! ;)
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
3# Angående storleken så vill vi kunna ta bilen om vi ska åka någonstans & slippa hyra ett hästsläp.. Mer den typ av storlek. En mindre hund är lättare att ta med ;) Jag fförstår hur du menar men det blir lättare att hantera en stor och en liten än 2 enormt stora. En mindre smidigare hund vill vi ha för en mer hanterbar vardag.
Ingen amstaff, men staffordshire bullterrier har vi pratat en del om :)
Kul att höra om din erfarenhet av Shiban! Dom vi har träffat har varit trevliga. Där är vi väl lite osäkra just pga att vi vill ha en hund som VILL vara med. En social, kontaktsökande gosig hund och shiban beskrivs annorlunda. Den verkar däremot vara tålig, uthållig men ändå ha förmågan att slappna av. Vi är ut efter en hund som kan och vill följa med på allt men som ändå kan ta det lugnt dom dagar vi vill ta det lugnt.
Absolut! Vi har träffat raserna och kommer att träffa dom fler gånger :)
Jag tycker Eurasier är en ganska behändig storlek ändå, det är ju mest päls ;-) De flesta jag känner har fler än en eurasier, ofta två eller tre, och de verkar få plats utan problem i en vanlig Volvo såvitt jag har förstått det. Men som du säger skiljer det ju lite mellan linjerna också, och även mellan könen.
Cardiganen naffsar inte spec. mycket och det är simpelt att lära bort bara man är konsekvent. Rekomenderar verkligen Corgin.
-

Vi har två Leonberger och vi har en Passat kombi, där får dom plats utan problem och inget hästsläp där inte ;-) storleken har betydelse men tycker inte ni ska stirra er helt blint på den, kolla på vilka egenskaper ni vill ha hos en ras och utgå därifrån. Dom raser ni har gett som exempel ovan som ni funderar på är så olika. Men Vi har haft tre Bullterrier och det är riktiga soffpotatisar, älskar att mysa med filtar och täcken och jag kan inte påstå att dom var imponerade av varken kyla eller att bli blöt. Bullen kräver mycket av sin ägare under sin unghundstid, men när dom väl vuxit i sin kropp så är det riktigt härliga hundar , men väldigt egensinniga och envisa, och med en stor portion humor. Dock är det mycket sjukdomar som allergier av alla dess slag, hudproblem, hjärtfel, dövhet. Sen har rasen vissa problem med genetiska och immunologiska defekter supertråkigt att rasen är så drabbad så det gäller att verkligen vara noga med uppfödare och koll upp föräldradjuren noga.
Självklart stirrar vi oss inte blinda på storleken men vi vill helst inte kompensera med något utan rasen ska ju vara vad vi söker både mentalt & utseendemässigt. Raserna vi har valt ut är ju sådana som vi är intresserade av och det jag har skrivit är sådant vi är osäkra över som gör att vi tänker efter både 50 och 300 gr, resten med rasen känns ju faktist helt bra. I slutändan blir det ju att man kanske får acceptera något litet som inte är exakt vad man önskar och då blir det utseendet som kommer längst ner på sista prioriteringslistan så länge inte utseendet är något som kommer ivägen för vardagen. Högst prioriterat är mentaliteten, egenskaperna och hälsan. Det är utifrån dessa punkter som vi har valt ut ovanstående raser.
Dom raser som vi är inne mest på nu är eurasier, staffe och ev corgin. Resten har vi typ strykit från intresselistan iallafall för tillfället. Och ja, dessa raser är olika varandra men det är ju för att vi inte riktigt har bestämt vad för typ av hund vi vill ha. Vi vet vad vi är ute efter men samtidigt är vi öppna. Och dom är ganska lika vad gäller aktivering, alla 3 är robusta & mångsidiga. Men vill vi ha detta i ett mer lugnt format, med stor humor & charm, vill vi kunna vara ute flera timmar på vintern utan problem eller kan vi ta den mer kylkänsliga rasen pga mindre pälsvård, vill vi ha en hund som är mer eller mindre arbetssugen/lättmotiverad osv. Vilken ras kommer att passa bra ihop och komplettera våran hund vi har på bästa sätt energimässigt mm.. Det är många faktorer som ska räknas in :-)
Corgi, västgötaspets eller lancashire heeler röstar jag på. :) Heelern är väl bäst passad av de tre för tävlan, och alla tre tar lite plats men är robusta hundar som ska klara av att valla nöt och ska inte ha jättestora problem med en större hund så länge inte den större hunden är väldigt tassig och slåss. Eurasier kan ha problem att apportera.
Även mittelspitz borde du kolla in, de jag mött har varit riktiga arbetsnarkomaner och lättlärda och jätteroliga att jobba med!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#10 vi var mycket inne på mitteln förut. Hade som nästan bestämt oss men den känns lite väl spets-typiskt då många av dom hundar vi träffat har bjäbbat och varit ganska uppe i det blå, tråkigt nog. Känns inte riktigt som att dom kopplar av utan alltid är redo med 110% även när det är läggdags liksom. Annars en väääldigt trevlig ras på alla andra sätt :-)
Har glömt att skriva att vi även pratat om bullmastiffen men att det känns olämpligt med 2 st 50-60 kg's hundar samtidigt… den som ändå hade en gård :-)
Jag tänker helt partiskt rekommendera corgin :)
Jag har en tik som blir åtta i år, och hon är den roligaste hunden jag träffat. Alla bekanta och familj är också helt kära i henne, hon har verkligen humor den hunden! Tyvärr har hon haft och har fortfarande lite problem med osäkerhet när det kommer till främmande människor och hundar, hon har dock aldrig visat någon aggressivitet. Men ett extra öga på tillgängligheten hos föräldrar och syskon kan nog vara bra om man går i corgitankar. Men det ska man nog vara noga med när man kollar på lite mer reserverade raser överhuvudtaget. Corgin ska ju vara reserverad, men inte rädd. Dom älskar människor dom känner, men är ointresserade av främlingar. Sen är det såklart individuellt också, jag har träffat corgisar som har vart väldigt framåt och glada i att hälsa också, men kanske inte på samma sätt som min jack russell tex ;)
Jag tycker att dom är perfekta i storlek. Det går att gå ut i vilka väder som helst och, i alla fall min, är precis lika glad vilket väder det än är. Hon fryser inte när det är kallt och klarar faktiskt värmen bättre än vad min släthåriga jack russell terrier gör.
Sen är det ju världens roligaste träningskompis också! Min Humla behöver man knappt berömma, hon tycker det är så roligt ändå. Lösgåendet har vi nästan fått gratis, hon har aldrig vart intresserad av att ta några egna vändor och är väldigt följsam överlag.
En annan negativ egenskap, som jag har förstått inte är helt ovanlig hos corgin, är att dom gärna förstör saker.. Speciellt under unghundstiden så har Humla förstört väldigt mycket, allt ifrån småsaker till att riva tapet och tugga upp plastmattan på golven. Det är säkert lite av en uppfortringsfråga också, men alla hennes syskon är/var likadana och jag läste även en tråd på SWCKs forum om just det där det verkade som att det inte bara var hennes kull som var glada i att hitta på sånt ;)
Får jag som jag vill så blir i alla fall nästa hund en corgi till! Jag har aldrig haft så roligt med en hund :)
Dvärgschnauzer är också ett bra val ;) Själv har jag två såna 😃 De är en stor hund i en liten kropp och passar till det mesta, alltså en allroundhund ;) De är också väldigt stolta hundar som inte bryr sig så särskilt mycket om hur stor den andra hunden är, utan kan gärna ta och "bossa" lite. Dock kan detta bli ett problem om er hund som ni redan har också är av den "bossiga" typen. Men som sagt, jag har två såna, och jag upplever personligen inga såna problem varken bland mina eller tillsammans med andra hundar ;)
Staffen! Världens underbaraste ras. Vill inte påstå att staffen har svårt att umgås med andra hundar så länge du är villig att lägga ner tid på att lära hen att umgås med andra hundar. Sen att hen möjligtvis inte kommer gilla okända hundar som rusar fram på promenaderna är ju inget jag ens skulle begära att den skulle gilla, det gör inte jag heller. Dom är riktigt roliga att träna och hänger med på allt så länge du väljer rätt linjer! Spår är något de flesta staffarna har naturbegåvning i, oavsett om det är personspår eller viltspår. Min vän har en staffe som är uppe i elitspår inom brukset. Som du säger så är det många uppfödare som blundar för ohälsan dom har i sina linjer. Men jag kan tipsa om riktigt bra uppfödare om du vill. Skaffar du en SBT så kommer du inte bli besviken!
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag rekommenderar en Jack eller Parson Russell till er. De är en stor hund i liten förpackning som gärna sätter större hundar på plats och tål en hel del lek och bus med stora jyckar. En livlig, lättlärd ras som passa de allra flesta bara de får tankestimulans. Eftersom att det är mycket hund i litet format tar den inte upp så mycket plats (den ryms nog under eran hund i bilen tex) och samtidigt behöver man inte vara rädd att den ska knäcka nacken om den leker lite med eran stora hund. Och när jag ser vilka raser ni funderar på tror jag inte att en jrt blir ett så stort bekymmer på aktiveringsbiten, de kräver ju trots allt inte hur mycket aktivering som helst. Jackar passar till allt möjligt iom att den är så lättlärd och samarbetsvillig (om den tycker att det är roligt vill säga). Det är ju en terrier trots allt och de har ju lite temperament.
-Bättre ökänd än okänd
Åh va spännande! Jag har själv en bjässe på 45-50kg och vi funderar på att skaffa en till. Har också funderat på bl.a staffen, men är faktiskt inställd på att det blir en corgi.
Känns som en stor hund i litet format! Men är ju ett jättesvårt val, speciellt när man som jag, aldrig träffat en corgi.
Har också funderat på det där nafsandet i haserna men tror absolut att det går att träna bort, gäller bara att ge vovven annat att lägga ner energi på, träning osv. :)
Throw me to the wolves and i will return leading the pack.
Blogg: Johannaelander.myshoroom.se
#13 Roligt att läsa! :) Tror absolut att det är en uppfostrings sak att dom förstör saker även om rasen kanske har lite större förstörelsetendenser än vissa andra ;) Gillar verkligen Corgin, speciellt cardigan.
14# & 16# Varken schnauzer eller JRT är något att fundera på. Tror inte att energin dom ofta utstrålar + deras temperament skulle passa in i våran lilla flock. Våran stora hund är ju väldigt lugn & trygg i sin utstrålning samtidigt som han är pigg, glad & ung i sinnet. Har inte riktigt klickat med någon av dom hundar jag har träffat ifrån raserna. Men tack för era tips oavsätt :)
#15 Du får jätte gärna PM:a mig med tips om bra uppfödare & avrådan för mindre seriösa :) Vi har kikat runt bland uppfödare på både Staffe & eurasier. Har varit inne en del på staffeinfo.se & friskstaffe.se tycker det finns lätt tillgänglig info om hälsostatus bland hundarna där. Man kan ju även se vilka som testar sina hundar och hur stor hänsyn dom tar för resultaten inför aveln osv, en liten början iallafall som hjälper en att bilda en liten uppfattning innan man går mer djupare. Tror staffen absolut kan vara en bra träningskompis. Jag är väldigt intresserad av spår, samt att jag verkligen vill kunna ha med mig hunden på löprundor då min äldre hund har lite problem med lederna från & till och inte alltid kan hänga med längre :( Älskar även deras gosecharmiga underbara sätt att bemöta folk på.
#18 Trots att jag bytt ras till schäfer så kommer det komma in en till staffe när min vandrar vidare. Det är många uppfödare som röntgar sina hundar samt MHar eller går BPH med sina avelsdjur, men det är allt.. den mörka sidan bland de flesta uppfödarna är hur de blundar för alla hudproblem så som klåda, allergier och demodex. Då snackar jag inte bara om föräldrarna, utan syskon, tidigare avkommor osv. Jag skickar ett PM! :)
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Tycker staffe låter som ett bra val!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
kolla lite på sheltien :) har inte tid just nu att skriva så mycket om den, men skriver så mycket jag hinner :)
går att hitta i lite olika storlekar då storleken varierar mycket i rasen. mellan 30-40cm(och mindre/mer) kan man hitta många shelties som är.
mycket päls, men inte så mycket pälsvård som man tror :) en genomborstning i veckan, och lite oftare vid ställen där det tovas lätt. t.ex. vid öron och ljumsken.
hänger med på det mesta. ger 100% på(t.ex) agility, lydnad och freestyle. slappar till 100% i soffan :)
aktiv men bryr sig inte om man tar några slappardagar.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse