Vanlig sele i bil?
Hej! Jag undrar om det kan vara farligt att använda en vanlig sele som bilsele? Det har hänt ett par gånger att jag glömt säkerhetsselen i den andra bilen och bara kopplat fast min hund i hans vanliga Hurtta y-sele. Vad kan hända om man krockar, är det spännet som kan gå sönder? Eller kan utformningen på selen skada hunden? Strävar givetvis efter att ha säkerhetsselen, men om det är livsfarligt att ha en vanlig sele kanske jag borde överväga att köpa en till så jag har en i vardera bil. Tack på förhand
Jag har svårt att selen håller vid krock, ett kg väger mycket mer beroende på fart vid krock så varierar vikten. Vad som händer ingen aning den går väl sönder hunden flyger fram ut genom rutan och jag hoppas den dör snabbt om det är så för slippa lida.
Min schäfer har lyckats slita loss fästet på selen själv så tror inte att det är särskilt säkert att ha som bilsele :P
Jag insåg det strax efter att jag skrev inlägget så en till krocktestad sele är redan påväh på posten :-) Men tack för svaren!
Beror nog mycket på vad för hund du har. Min dvärgpinscher hade jag utan betänkligheter i en vanlig sele fastspänd i bilen, men skulle inte göra det med min nuvarande vita herdehund.
Viktigt är att man har en Y-sele av något slag, och att den sitter bra. En H-sele (eller vad de kallas) eller för lös Y-sele kan vid krock åka för högt upp och allvarligt skada halsen.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus