Uppfödning
Hej! jag undrar om någon av er fött upp valpar?
Alltså haft en "kennel" kanske inte haft en kennel men iallafall fött upp någon/några kullar?
Jag skulle vilja ha massa information inför framtiden om detta, om någon av er vet en del inom det ämnet så får ni supergärna mejla mig tack på förhand!!
Kika gärna in på Kennel.ifokus.se, där finns det nog några som har uppfödning också 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag har bara fött upp en kull än så länge. Resultatet blev inte vad jag hoppats på, så därför har det gått några år sedan sist 🙂 Har även bytt ras, så kanske det blir en kull till våren/sommaren om allting blir som jag vill.
#3 - pga att avkommorna fick diverse åkommor/problem som jag anser är ärftliga😕 Tyvärr fick tiken en ärftlig sjukdom efter hon fyllt 5 år (brukar visa sig före 18 månaders ålder) så även det gjorde att hon inte skulle gå i avel mer. Men det var fler saker som gjorde att det inte blev några fler - för mycket saker jag inte tycker är okej i någon ras.
Jag har inte kvar någon av den rasen längre pga hälsoläget.
jag har fött upp 2 kullar själv dock blandisar men samma princip gäller när de kommer till valplning och första veckorna, jag vet med mig att jag har extremt mycket att lära fortfarande och rekomenderar dig att läsa skks uppfödarutbildning då du får lära dig de mest viktigaste bas kunskaperna (jag har läst alla böker men ej gått kursen de kommer inom snar framtid ) sen skulle jag nog säga att du ska skaffa dig en uppfödar mentor, någon som har lång erfarenhet av uppfödning du kan diskutera med, jag har 4 olika jag diskuterar med för min framtid som kommande uppfödare och dom ger mig nya saker att tänka på varge gång jag pratar med dom.
De bästa rådet jag fått är att man alltid ska tänka 5 gånger längre innan man tar en kull. tex när valparna kommer är jag förberädd med allt som behövs och uti fall att jag skulle behöva åka till vetrinär kommer jag kunna åka snabbt nog, är de långt och kan jag åka vilken tid på dygnat som hällst? sen kommer det vacinationer, registering och hällsokontroller,man ska alltid se till att man har råd och inte ser pengar som ett hinder för då ska man inte ta en kull alls, sen när man ska sälja valparna måste man kunna se vilka som är seriösa i sitt köp och genomtänkta och dom som bara är oseriösa rakt igenom. och sista saken är att se hunduppföning som en hobby inte ett företag då man oftast går mer back i kostnader som uppfödare än i vinst, om man tror att de är lätt att vara uppfödare och bara tror att man kännar massa pengar så rekomenderar jag att man ska tänka om och kanske välja något annat att göra.
att läsa på i massor och prata med erfarna uppfödare är de bästa man kan göra :) hoppas de kommer gå bra för dig och uppfödning i framtiden :D
ber om ursäkt för alla flestavningar har en grov dyxelesi och bokstavs synen är inte den bästa. så ber om ursäkt på förtid och hoppas texten var läsbar eller åtminståne förstålig.
Mvh Angela :3

#4 får man fråga vilken ras det var?
En av de viktigaste frågorna man bör ställa sig är huruvida kombinationen är värd att riskera att bli av med sin tik.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#6 - jag hade shar-pei förut.
Mitt enda råd (har aldrig haft valpar) är att vara noga med hemmet. Ingen kan förutse allt men försök att vara noga med vem som köper valp av dig i framtiden.
Vår lilla Theo kom till en familj som inte var snäll med honom. Han blev utestängd på en balkong som valp utan mat eller vatten. Troligtvis slagen också.
Fråga mycket om hur dom har förberett sig, hur dom tänkt lösa ev problem som dyker upp, vem dom vänder sig till för att få hjälp. Försök få dem att förstå INNAN vad det innebär att skaffa valp
Jag vill inte att någon fler valp ska få vara med om samma saker som Theo…
Jag kommer själv aldrig kunna ta valpar då jag aldrig skulle kunna släppa dom ifrån mig…
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
jag kommer inte ha någon uppfödning undrade förut kul med svar ändå :)
Jag o min mamma har väl haft mellan 10 och 20 kullar. Bästa är att läsa på skk så får du veta vad du vill veta ;)