Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4173 ggr
algolist
5

berger des pyrénées à face rase

Lite nyfiken på denna ras, finns de någon här som har erfarenhet o kanske vill dela med sig? (:

läst lite på skk, men vill veta mer :)

så har du eller kanske någon du känner osv just en berger des pyrénées à face rase , berätta hur dom är- berätta allt (:
tack på förhand (:

[Teddies matte]
7

Vad är det du söker i en hund och vad skall du göra med den?

Det är mycket, mycket aktiva och intensiva hundar som också kan vara lite knepiga när det gäller mentalitet. Reaktionssnabba och med stor vaktinstinkt. Reserverade.

Ingen hund jag skulle rekommendera till någon som inte är väldigt säker på hur deras träning kommer se ut och är insatt i rasen. En felstimulerad Berger är en riktig mardröm. Gäller att vara mycket noggrann när man söker valp, finns en del problem med mentaliteten.

Sugar Mist
15

#1 Bara för att man undrar lite över en ras betyder inte det att man ska skaffa den. *Refererar till första stycket i ditt inlägg*

-

[Teddies matte]
2

#2 Fråga kan man alltid göra, låter lite som om ts är intresserad av rasen som framtida hund, vilket oftast är just varför man skapar en sådan tråd, och då är det bra att veta vad denne söker i en hund. Tycker du det är irriterande med folk som vill veta mer, behöver du inte läsa tråden.

Sugar Mist
25

#3 Tycker inte att det är irriterande med folk som vill veta mer, däremot tycker jag det är irriterande att samma person ska anta saker direkt och rakt på i varje ras-intresserad tråd 🙂

-

[Teddies matte]
3

#4 Men om du stör dig på att man vill veta mer för att kunna hjälpa kan du bara strunta i att läsa, helt onödigt att börja klanka för det. Lika bra att fråga på en gång istället för att behöva skriva fler inlägg, är ts inte intresserad, vilket dock brukar vara anledningen till att man skapar ett sådant inlägg, så ser man ju det sen.

Sugar Mist
2

#5 Vi kan fortsätta den här diskussionen via PM =)

-

algolist
1

tack :)

En till hund är inte aktuellt än på ett tag, men ja vill "planera"- det är lite därför jag är nyfiken…

Vad jag ska göra med en hund vet jag inte just nu, jag vill pröva olika saker.
lite sugen på att utbilda till terapi/rehabhund
och träna lydnad, rallylydnad, har även blivit sugen på vallning( vilket jag aldrig prövat, och inte kan något om i dagens läge)

[Teddies matte]
3

#7 Finns många raser som kan passa in, vad har du fallit för hos just Bergern?

Skall du valla så måste du bestämma dig om det är något du tänker göra regelbundet, det går inte särskilt bra att skaffa en hund som behöver få valla för att må bra men bara tänka att man skall prova på att valla någongång ibland bara.

Är du intresserad av att tävla också och vill du isåfall komma en bra bit eller mest bara göra det för skojs skull?

Finns det andra saker som hunden måste passa in på? T.ex. angående temperamentet och pälsen/pälsvård, storlek?

algolist
1

eftersom jag aldrig har träffat någon Berger så var jag nyfiken på folks erfarenheter, och inte bara utgå från de SKK skriver.
Berger är en ras jag varit nyfiken på, och vill veta mer om- bara rent allmänt egentligen :)

och hundköp blir de inte fören absolut tidigast 1 år(kommer nog dröja längre ändå)

algolist
1

Jag kan ju inte säga att jag SKA börja valla, när jag inte haft någon möjlighet att pröva/lära mig - då jag idag har en blandras (bc/schäfer/labbe) - Men det är något jag ska "känna på"/testa innan jag skaffar mig en hund. 

Tävla är inget jag har som "krav", jag har inte prövat de heller- men målet är att starta någon lydnadsklass/rallyslydnadsklass MEN jag har en del kvar att arbeta med hos min blandis hane(omplacering)

Bergen är som sagt en ras jag varit nyfiken på, men inte vetat något om, och känt att jag vill veta mer om rasen (:

[Teddies matte]
3

#10 En bra idé kan vara att gå på rasträffar och rasaktiviteter, du får säkert hänga med och bekanta dig med rasen.

algolist
1

att jag inte tänkt så långt, tack för tipset(:

sarae
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en berger des pyrenées a face rase tik på cirka 6 månader. En alldeles underbar, fantastisk tokig liten pryl! Roligaste hund jag nånsin mött tror jag bestämt. Humor, galenskap och mycket kärlek i ett alldeles bedårande litet luddigt studsigt paket. 

Vart bor du någonstans? Vi bor i Stockholm och min lilla Snigel står gärna till tjänst för lite gos och bus! Rekomenderar verkligen, som ovan nämnt att du försöker träffa så många som möjligt, rasen kan verka lite knepig och man bör (visserligen som med de flesta raser) veta vad man ger sig in på. 

Annars kan du gärna kika in i vår blogg på länken för att få en inblick om hur det är att leva med min lilla berger :D

algolist
1

Jag bor nere i vetlanda (jönköpings län)- men har familj uppe i sthlm..
såg att det finns en uppfödare av rasen i jönköping, så kanske kan prata med dom o se om man kan komma dit osv (:

ska kika in i bloggen (:

men gud, hon är ju dööööö söt ju (:

sarae
2

#14 Ja, du har Light My Fire nere i de krokarna, och sen finns det nog en del bergerägare däromkring med, även om rasen inte är speciellt vanlig

Det är helt klart en lite speciell ras som bör upplevas.

Eller så kan man läsa de här inläggen om varför man ska/inte ska skaffa en berger :D 

http://extremebraveheart.jimdo.com/english/about-pyrsheps/

http://extremebraveheart.jimdo.com/english/about-pyrsheps/why-not-to-get-a-pyrshep/

Viccan92
1

Jag har träffat en lite på en kurs bara och wow vilken träningsvilja och vilken fart. Men hon vallade också och bodde på en gård. Så hon fick mycket stimulering och hade en fantastisk duktig ägare.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Hiro
1

Hört att de har bra kropp för att bli bra agility hundar

sarae
1

Det är en hund med fart och träningsvilja utan dess like (men det finns även individer som är mer av en soffpotatis). Enormt agilitypotential skulle jag vilja säga. Men många har det inte helt lätt med nya miljöer, andra hundar, nya människor, stress osv vilket gör att tävlingsmiljöer inte alltid är en självklarhet för alla individer.

Min Lycka är vad jag skulle vilja kalla en lätt berger. Ja, hon skäller. Ja, hon reagerar ganska så starkt på andra hundar. Ibland på människor, soptunnor, löv, gräs osv. Men hon avreagerar vanligtvis ganska så snabbt. Hon gillar människor och är i de flesta möten väldigt glad i att hälsa på främmande människor. När vi tränar har hon fokus bara på mig. Hon kan vara lös på planen och bryr sig inte om andra hundar springer runt henne (trots att hon alltså har svårt för främmande hundar), hon jobbar och fokuserar hela tiden på uppgiften oavsett störning. Vilket är helt fantastiskt med tanke på hennes ringa ålder i mitt tycke. (däremot var det ingen höjdare att vara på utställning i en hall med 400 andra hundar, hon sa inte ett knyst men var livrädd och väldigt stressad över alla andra hundar). 

Men sen har vi också kämpat häcken av oss med miljöträningen från dag 1. Hon har hängt med på precis allt, och jag har medvetet släpat med henne till jobbigare miljöer. Utsatt henne för möten med allt jag har kunnat komma på. Jag jobbar även på en veterinärklinik vilket innebär att hon är med mig till jobbet och mina kollegor fick från dag ett order om att hantera henne så mycket som möjligt, gärna utan att jag var med. Så de har klippt klor, haft henne på undersökningbord, tagit prover, röntgat och mycket mer och gjort ett fantastiskt jobb, vilket definitivt har spelat stor roll i det faktum att hon är väldigt förtjust i de flesta människor och inte har problem med någon form av hantering. Men jag vet också flera individer som inte går att hantera av främmande utan munkorg eller att hunden visar enormt stort obehag.

Det går inte att förneka att rasen är lite komplicerad och att det inte är en hund som lämpar sig för vem som helst.

[TeamGolden]
4

#1 Hur många har du träffat av rasen? Utan att enbart läst nån krass SKK standard som är lite hej-kom-och-hjälp-mig. Tycker inte alls mentaltitets beskrivningen på skk's hemsida är rättvis mot rasen, inte mot de jag träffat iaf som varit helt underbara hundar, framgångsrika inom agility och väldigt sociala och rolig hund, givetvis uttröttlig.

HerrMoro
2

Om du bor i närheten av Jönköping finns Emelie och kennel It's like där, hon är mycket trevlig och framförallt väldigt öppen! Just nu har hon dessutom tre face raser hemma, om ett litet tag fyra, i vanliga fall har hon två.
Det finns även en face rase som bor i Borensberg, och så bor jag med min knäppgök i Linköping.

Jag skulle säga att det finns en stor variation i mentaliteten. Vissa behöver knappt miljötränas alls för att klara svårare miljöer, andra kanske aldrig vänjer trots kontinuerlig och noggrann träning. Vissa mognar väldigt sent, andra mognar snabbt. Och så vidare.
Rekommenderar även jag att träffa så många som möjligt för att få en egen uppfattning, och för att se om de kan vara något.
Något jag även rekommenderar är att försöka läsa på så mycket som möjligt om de olika linjerna. Det avlas en hel del på bra material, men det avlas också på en hel del skit, tyvärr.

vallhund
2

Här hittar du en artikel o lite svar:

http://hundar.ifokus.se/articles/4fbbaf0688f4723d6a000066-berger-des-pyrnes-face-rase?4d712446b9cb462141045f91-1

Tidigare trådar:

http://vallhundar.ifokus.se/discussions/5005c0dcd3b4fd5257002a05-berges-des-pyrenees-hur-aktiv?participating-6

Sökning här gav följande:

https://www.google.se/search?hl=sv&q=berger%20des%20pyrenees%20site:hundar.ifokus.se

Min ser ut så här:

Hans MH som är ovanligt bra för rasen:
http://berger.forum24.se/berger-about1042.html

Just min grabb har väldigt mycket vakt o är inte speciellt förtjust i andra hundar som han inte känner sedan tidigare.

Ett omdöme som man ofta hör ang agility: Dom är mästare på banan, men gå inte i närheten utanför banan, dvs det finns en hel del som inte är speciellt trevliga mot främmande, vare sig hundar eller människor. O ja, de är arbetsnarkomaner.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Teddies matte]
1

#19 Ja, jag har träffat Bergers och tränat tillsammans med dem. Vad SKK har att säga vet jag inte, men det stämmer bra överens med rasklubbarnas och ägarnas egna uppfattning.