Köpa hund i DK
Hej !
Är det ngn av er som har erfarenhet av att köpa hund/valp från Danmark ?
Då rasen jag är intresserad av inte är så stor och det därmed inte föds så många valpar per år så tittade jag lite på danska uppfödare.
Men hur fungerar det ?
Vad krävs för att "importera" en valp?
Antar att den måste rabiesvaccineras och hur lång tid tar det innan det är "klart" ?
Jag tror att du kollat på Jordbruksverkets hemsida. Här är en annan länk:
Antingen kan man ansöka om tillstånd för att få ta hem valpen utan rabiesvaccin, då kan man få hem valpen när den är strax över 8 veckor, innan den är 12 veckor och då behöver den bara ha pass och vara chippad. Det kostar 900 kr att ansöka och detta kan man först göra när valpen är född och det krävs att man uppger chipnummer innan man kan få ansökan godkänd samt att uppfödaren ska fylla i ett intyg på att valpen inte har varit i kontakt med vilda djur etc.
Vill man inte ansöka om det kan man välja att ta hem valpen på "vanligt"vis, då behöver valpen vara chippad, ha pass samt rabiesvaccineras vid 12 veckors ålder. Sedan är valpen klar att resa tidigast 3 veckor efter rabiesvaccinationen. Dvs tidigast vid 15 veckors ålder. Inga tillstånd behövs.
Om valpen tas in innan den är 12 v så måste intyg med från uppfödaren att den aldrig varit utanför dennes kennel o inte träffat andra än uppfödarens egna djur.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.