Tänka på inför flytt?
Det är så att vi ska flytta till en annan stad och naturligtvis ska vovven med! Ny stad, nytt område, miljö, "nytt hem", ja allt blir nytt både för oss och vår hund. Det jag undrar är hur era hundar reagerat på sina "nya" hem och hur jag som ägare kan underlätta för min hund? Vad ska jag tänka på?
Läst att en del hundar blir väldigt stressade, medans andra inte reagerar alls. Så mycket som jag känner min hund så kommer han förmodligen bli lite osäker och undra vad som sker men lär landa efter ett tag, hur hjälpa på traven?
Alla tips och råd uppskattas!
Jag skulle tro att det "bästa" är att bara agera som vanligt, har inte märkt av något särskilt besvär vid flytt.
Hunden kommer säkerligen reagera på samma sätt som om ni åkt på semester eller utflykt men kommer med tiden fatta att det är hemma.
Jag har flyttat till olika lägenheter inom samma hus tidigare och det tog inte allt för lång tid innan hunden fattade att vi inte längre skulle till vindsvåningen utan stanna vid första trappan, likaså när vi flyttade till hus så sprang hon till bilen efter promenaden…för vi skulle väl åka hem? ganska snart blev även huset hemma.
≧◔◡◔≦
Jag hade en hund som var ganska lättstressad och flyttade några gånger med honom. Jag märkte att det funkade bäst så att jag förde hunden till mina föräldrar att skötas en vecka. Sedan packade jag supereffektivt ner allting, och packade upp allting på nya stället före hunden fick flytta dit. Åtminstone i det fallet så var det lådorna och packandet och hela det köret som stressade upp hunden. De gånger jag flyttade så han kom till "ett färdigt nytt hem" så gick det jättebra.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Jag har flyttat några ggr med hund/hundarna och ena blev lite stressad just när man packar och håller på men när det var iordning var det inga som helst problem hon fann sig snabbt vid nya hem och nya familjekonstellationer (hon blev 11år så jag bodde först hemma, sedan bodde vi själv, sedan när jag pluggade bodde jag med ett par kompisar, sen med en sambo och sedan själv igen). Hunden jag har nu bryr sig varken om att ha oreda under packning mm eller med själva flytten. Hon är dock väldigt trygg i princip överallt. Tog över henne när hon var just lite över ett år och det var aldrig några som helst problem, hon kom så glatt med svansen viftandes när vi skulle åka från hennes gamla familj och sov hela vägen i bilen och hela nätterna och var då till synes helt oberörd av flytten trots att hon flyttade till ny familj, ny stad (70mil norrut så till viss del även nytt klimat :P) nytt hem osv.
Det är väl väldigt individuellt hur hundarna tar en flytt men hade jag en hund som var lättpåverkad skulle jag väl helt enkelt försöka göra så liten sak av det som möjligt. Och flytta in så mycket som möjligt i nya hemmet direkt för att hunden ska känna igen sig i era egna dofter och saker.
Jag håller på att flytta nu. Bor i samma stad fortfarande. Luna har inte brytt sig alls. De ända är väl att hon gärna vill gå en trapp mer i lägenhetshuset då vi bodde en våning högre förut.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Tack för era svar! Just nu när man håller på och packar så bryr han sig inte, visst han går efter undrandes men efter en stund har han annat för sig.
Så bara agera som vanligt? Tänkte att så fort vi kommer dit så ska jag låta hunden kolla av läget i nya lägenheten, ge honom mat och låta honom vila en stund. Därefter går vi på rastning så han får bekanta sig med området iaf. lite. Han kommer nog vara lite osäker men inte osäkrare än när vi upptäcker nya platser och miljöer (ingen ohanterbar osäkerhet som han blir galen av utan mer "är det här så det ska vara matte")
Har ni någon erfarenhet från Adaptil feromon Doftavgivare? Här kan ni läsa lite om det; http://animail.se/adaptil-feromon-doftavgivare-48-ml.html?gclid=CPq5nLX6mLwCFYdY3godYHkAWg Undrar om det är värt att köpa och prova så här inför flytten? Finns även som spray och halsband, dock skulle jag inte använda halsbandet på min känsliga hund.

Det tar inte lång tid innan de vant sig - NI (flocken) är ju där 🙂
Min gamling flyttade med mig när jag separerade och det var inga större problem. Jag gjorde inget speciellt men jag flyttade förstås när jag hade semester så jag slapp lämna honom ensam lite längre stunder.
Dock i början så sprang han till dörren glatt viftandes på svansen varje gång jag reste mig eller gick ut i hallen.
Det var som om han sa: "ska vi gå hem nu!!???" 😃
Jag har flyttat ett antal gånger med min hund och ett tag hade vi tre hem som vi åkte emellan. Något som Hugo inte tog skada av alls.
Nu har vi precis flyttat igen (i början av december) och det gick snabbt tills Hugo hade vant sig, kunde lämna honom själv lite längre stunder redan efter ett par dagar. Visst reagerade han på folk i trapphuset dom första dagarna, men sen vande han sig snabbt vid det med. Jag har inte gjort någon stor sak av att flytta utan bara varit mig själv och inte ändrat så mycket. Han förstod dock att något var på gång när jag packade, men han blev mest nyfiken.
Min hund är mest nyfiken när jag packar, inte alls visat tecken på stress utan hänger på och sniffar nyfiket omkring så det är ett positivt tecken. Jag tror han kommer trivas mer i den nya lägenheten, större yta och mycket finare område med mycket natur och skog. Nu måste vi gå 5km för att komma till den närmaste skogen, sen 5km skogspromenad och 5km tillbaka hem, tror 15km är för mycket för en valp på 6 månader… Så nu kommer vi ha ca 5min ifrån skogen :) Dessutom finns hundgård.
Skönt att läsa att många av er inte upplevt någon stress/förändring hos hunden. Många i min omgivning stressar upp MIG om hur stor förändrig det kommer bli för hunden så jag var tvungen att få svar av hundKUNNIGA som har erfarenhet av dessa och inte av folk som aldrig haft hund och upplevt flytt med den.
Som tur är, kommer jag vara ledig ett par dagar efter flytten, plus att det alltid är någon hemma när jag jobbar. Han kommer inte lämnas ensam då vi kör sakta framåt med ensamhetsträningen.

En sak som slår mig när jag läser om hur folk stressar dig med den ena farhågan efter den andra: De tänker som människor dvs hur vi har förmåga att tänka både bakåt och framåt i tiden på gott och ont.
Vi jagar upp oss med oro för hur allt ska bli och vad som KAN hända.
Tänk på en sak: Hundar lever i NUET! 🙂
#9 väldigt bra inlägg. Tack!
Jag har flyttat några gånger med min lilla tik och hon är en jack russell som har lätt att komma upp i varv. Men det har gått hur bra som helst! Ett konkret tips jag kan komma med är att inte stressa. Till exempel ska du flytta för plugg eller ett nytt jobb se då till att vara inflyttad några dagar innan jobbet eller skolan börjar så hunden hinner bo in sig tillsammans med dig :) Lycka till!