Haltar
Min labbetik på 8 år har sedan igår börjat halta när vi har gått lite längre rundor. Igår efter vi varit ute på koppelpromenad i 40 minuter drar hon upp ena bakbenet och hoppar några steg. Sedan satte hon sig ner… Sedan efter någon minut haltade hon lite men ville ändå gå framåt. Ringde pappa och bad han hämta oss. När vi ska börja gå igen så går hon normalt. Ringer pappa att han inte behöver hämta oss. Efter ca.5 minuter händer samma sak IGEN… Så pappa hämtade oss. Men när hon hoppa ur bilen sprang hon som en galning och allt var normalt.
Det var nästan samma sak idag. Men då drog hon aldrig upp benet utan haltade 10-12 steg bara, stannade några sekunder, fortsatte gå normalt…
Jag vet inte om hennes höfter är röntgade eftersom jag fått henne av en gammal vän till familjen hösten 2013. Men kan såklart ta reda på det.
Vad kan detta vara? Ska vi be en veterinär titta på henne?
Har känt på tassen och benet men hon verkar inte ha ont…
Tack!
Har ni kallt?
Kan vara så enkelt som köldkramp. Testa att ta hennes tass i din hand och värm och se om hon vill gå igen 🙂
- Mvh Emma
Har du kollat under tassarna om det fastnat snö mellan trampdynorna? :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Min Chihuahua hane lyfter på vänster baktass när det är kallt ute. Det har han haft sedan en väldigt kall vinter när han var yngre, veterinären sa att han är känsligare på den tassen för kyla och därför så håller han den uppe. Det är alltså ingen fara med honom, det ser bara lite lustigt ut ibland.🙂
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1 Bor nere i skåne, inte jätte kallt här. Ungefär -2 grader har vi om dagarna när vi är ute och går. Ska testa det nästa gång, tack :)
#2 Jag kollade det, ingen snö hade fastnat :(
Kan vara något med ryggen, "beläggning" eller liknande. Har hon tydligt ont eller lyfter hon bara tassen?
Det är svårt om inte omöjligt för oss att veta, det kan vara höften, det kan vara knät, hasen eller tassen.
Wikus började halta för över ett år sedan när han legat ned, bara första gången reagerade han när jag började klämma (han skrek!), men efter det brydde han sig inte oavsett hur mycket jag klämde och böjde på benet.
Inte förrän jag for till veterinär fick jag veta att det var knät. (Då klämde, böjde och sträckte de förresten så allvarligt på honom att han knappt kunde gå efteråt, och blev mycket värre efter det.😕)
Det ser ut som hon plötsligt får ont, men sedan går det ju över. Det är de som är konstigt. Tycker ni att vi ska boka in tid hos vet?
Ja det tycker jag!
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#8 Ringer på måndag 🙂
Hon har bara fått en 10 minuters runda vid 20.00, och släppte henne nyss i trädgården, så får hon vila nu några dagar!
Det är helt klart värt att kolla upp. Hunden kan ha artros eller annat pga ålder och behöver hjälp.
#10 Jo, visst kan det vara det så vi kollar upp det. Idag har hon dock inte haltat något alls!