Skäller.
Hejsan. Jo jag har tjatat på min mamma sedan jag var liten om att få en hund. Och nu har jag äntligen fått en, jag är super lycklig. Han heter Quentin. Han är hur underbar som helst. Men, han skäller så fort han ser en annan hund eller om han ser min låtsas pappa. Han drar i kopplet också men det håller vi på och träna med stora framsteg. Så, har ni några bra tips på hur jag ska få honom att sluta skälla? Han är en Dvärg Tax. Tacksam för svar. Med vänlig hälsning, Jennifer.:)
Jag skulle testa skvallerträning för att få en annan energi vid hundmöten. Då blir mötena belönande för honom i stället :) Är han inklickad?
#1 Okej, vad är inklickad haha? Jag läste nu om skvallerträning och vad är en klickar?:o
#3 Okej, han är 1år. Kan man gå ändå?:)
#3 absolut. Tror det heter något annat än valp kurs bara. Det är jätte roligt att gå på kurs och man lär sig jätte mycket.
Anna och taxen Max
#5 Tack så mycket!:D
En unghundskurs kanske kan vara något? :) Så länge hunden är pigg och frist kan du alltid gå kurs, oavsett hur gammal den är! :) Annars kan jag också rekomendera skvallerträning, riktigt bra funkar det!
Mvh Linn
Skulle också rekommendera unghundskurs. Jätteroligt och väldigt lärorikt! Ni kommer få möjlighet att träna på just era problem tillsammans med tränare och kommer få mängder av små tips för hur just er hund bör tränas.
Se till att välja ett tränare med mjuk inriktning, dvs. att man uppmuntrar hunden när den gör rätt och visar hur man vill att den ska göra, istället för att skälla när den gör fel. IMMI är en organisation för tränare som använder mjuka metoder, här har du en lista över alla IMMI-anslutna tränare. Kanske kan du hitta någon i din hemstad? :)
Taxar är skojiga små hundar, stora personligheter med starka åsikter, så det gäller att få den på sin sida och göra den verkligt intresserad av att lyssna på sin människa. Det gör man bara genom att vara positiv och att träningen är rolig!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
En Tax är väldigt rolig att träna också. Bara man motiverar dom på rätt sätt (vad jag förstått). Min hund är jätte lätt lärd och super villig att arbeta. För lite älg eller korv/ost gör han vad som helst. Allt jag ber honom :) eller som idag hade mig en leksak på promenad och kunde ha honom så gott som lös trots att det snöade osv. Han är 6månader :)
Anna och taxen Max
#2 En klicker är ett redskap man kan använda för att markera för hunden när den gör rätt. När den utför rätt beteende så klickar man. På så sätt påverkas inte hunden av röstläge i beröm och markeringen på vilket beteende som var rätt blir tydligare än om man markerar med rösten.
En hund som är inklickad är en hund som har lärt sig vad klicket betyder (klick=snart får jag belöning). Jag klickade in min hund genom att klicka och ge godis direkt efter några gånger på rad. Sedan några minuters paus för att det skulle få sjunka in och sen började vi om igen. Det sättet fungerar inte för alla, jag hjälpte en annan elev på min skola att klicka in sin hund och då var vi tvungna att förstärka klicket genom att matte blev jätteglad över ljudet och att det var det bästa som fanns, typ. En annan metod är att låta hunden utföra tricks den kan jättebra (exempelvis sitt eller ligg) och sedan klicka och snabbt vara framme med godis/belöning när den gör rätt.
När man sedan ska testa om hunden förstått klicket så låter man hunden gå runt i rummet och nosa/göra ingenting (den ska alltså inte ha fokus på träning). Klicka en gång. Kommer hunden fram till dig med förväntan på belöning så har den förstått klickern.
Hoppas detta var till någon hjälp :)
Skickar med en bild på hur klickrar ser ut (min favoritvariant)
Så tråkigt med skällande hundar, önskar man kunde finna en bra lösning.
#11 Det finns många bra lösningar, man måste bara orka lägga ner tid och energi för att kunna hitta rätt metod för sin hund! :)
Mvh Linn