Bra klotång
Jag skulle behöva lite tips angående klotänger. Jag har använt Dogmans billiga klotång men nu efter en månads användning är den slö och skär inte längre bra, utan mer trycker ihop klon tills den går av. 40 kronor i månaden blir ju ändå 480 kronor om året, och då känns det lika bra att satsa på en riktigt bra tång istället.
Jag tycker att storleken var bra och vill inte ha en stor och otymplig tång till små valpklor, men annars har jag inga mer krav annat än att den ska hålla sig vass. Har ni några tips på prisvärda klotänger?
Millers! http://www.haromi.se/klotangmillers-p-772.html
Överlägset bästa tången.
Millers är riktigt bra!! Inte speciellt dyr heller faktiskt.
Själv har jag en giljotinmodell från Oster och tycker den funkar alldeles utmärkt.
Tack! Då klickar jag hem en sådan och testar. 90 kronor var ju inte mycket alls! Jag var beredd på att få lov att lägga ut mycket mer än så för att få något med lite kvalitet.
Edit: Hann skriva innan jag läste din kommentar #3 , ska kika på Oster också.
Den gula request funkar jätte bra både till valpar och mellanstora hundar.håller länge
Jag har en sådan som Majken! länkade, men även denna är bra, dock större; http://www.vipstore.fi/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/9/9/99019_3.jpg
Hur länge upplever ni att dessa tänger är riktigt bra? Jag antar att alla blir slöa förr eller senare, men en månad måste ju vara någon sorts rekord.
Till min förra hund använde jag en större modell från Dogman och tyckte inte att det var några problem även om den inte var jättevass, för klorna var ganska stora och dessutom vita så att man hade bra koll på pulpan. Nu är det lite mer finlir med svarta pytteklor så jag vill kunna "skala" klorna i tunna flingor och därför märktes det ganska omgående när tången började bli slö.
#7 Senast jag köpte ny klotång var för ca 1 år sedan, Millers-tången, och den är bra än och då klipper jag inte bara klor på egna hunden utan även andras.
Jag har Millers klotången och är supernöjd. Har haft den i över ett år och klipper min hunds klor och andra hundars samt att jag har klippt kaninklor. Den är inte ett dugg slö trots att den används dagligen. 🙂
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Låter toppen! 😃
Jag använder också Millers, har haft min i 2 år och den fungerar felfritt än. Bästa klotången någonsin, kommer aldrig byta märke 🙂
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Tänk på att det går utmärkt att slipa eggen på dessa tänger!
Jag har knivar som ett stort intresse och kan naturligtvis inte låta klotängerna vara i fred. Har slipat vår senaste ett flertal gånger, finns det inga skador i eggen blir den bättre än ny.
Ett vanligt knivbryne av keramik eller den oglaserade botten på en mugg fungerar väldigt bra. Låt skärets flata sida vila mot keramiken, dra med eggen framåt. Se till att ytorna ligger rakt mot varann, upprepa 5-10 gånger per egg om du upplever att tången precis blivit slö.
Ett bra tips för er som har en favorittång som inte är lätt att få tag i eller för er som likt mig inte gillar att konsumera i onödan.
Har förövrigt haft min tång, en billig men ergonomisk variant, i ungefär två år och skött den på ovanstående vis. Två katter och en hund klipps regelbundet.
Denna använder vi och den fungerar jättebra (finns även i mindre storlek); http://www.granngarden.se/product/klot-ng-kraft-m-stopp-large
Jag har en sådan i #1 till mina kaniner, vet att de användes här hemma förr till hundarna. Men jag tycker den är lite för vek till större hundars klor, tror också det var en anledning till att mamma sedan köpte tången jag länkade till. Jag själv har haft lite svårt att klippa om någon kanin har haft grövre klor. Fast sedan har den jag använder några år på nacken också😉Men det är väldigt lätt att hantera och skön att hålla i.
#12 Jag har faktiskt försökt slipa den men jag har ju ingen aning om vad jag pysslar med… En gång blev den ganska vass igen och det gick faktiskt rätt bra, på cirka två klor. Nu är den nog dock utom räddning för nu tror jag att jag slipat sönder den helt. Jag tyckte det var svårt att få det bra med ett stort otympligt bryne till en så liten sväng i tången. Jag hade troligen inget optimalt bryne heller, jag vet inte. Är inte så insatt i brynevärlden. 😃
#13 Den hade jag till förra hunden och jag tyckte den fungerade ok, fast jag upplevde att den också blev slö ganska fort. :) Men spelade inte så stor roll då eftersom klorna var större och man hade mer marginal.
Nu har jag beställt millers klotång och klofil. Jag får väl återkomma om några månader med ett betyg. 😉 Tack för hjälpen, alla!
Jag tror jag hittat problemet… Det är valpen det är fel på och inte tängerna. 😃Hans klor har blivit så hårda att det är ungefär som att klippa i småsten. Millers klotång kunde inte heller klippa flingor av klorna trots att den var helt ny och väldigt vass, men jag antar att då kan ingen annan tång det heller så jag får vara nöjd ändå. Jag gillade tången i övrigt - väldigt smidig och jag hoppas den håller sig så här pass vass under en lång tid. Filen var jag dock inte riktigt nöjd med. Jag hade nog fått sitta i tre dygn om jag skulle få ner klorna nämnvärt med den.