bilbälte
någon som har några erfarenheter?
bra/dåigt? vad tror ni?
tänkte på något liknande som detta:
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Några tyskar gjorde ett krocktest, jag bifogar videon. Jag hade inte rekommenderat sele just pga första 5 sekundrarna i videon, om det inte är en sele som är uttryckligen krocktestad. ^^ Jag läste någonstans att selen borde sättas fast på båda sidorna för att vara säker för hunden, men jag minns inte var jag läste det.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Om man skall ha sele så skall man ha Allsafe o ingen annan, det är den enda som är krocktestad, enligt proven så överlever en 20 kgs hund en krock vid 50 km/h. Under förutsättning att den inte mosas av krockkudde.
I högre hastigheter slipper man isf få en elefant i nacken.
Man skall altså inte köpa bälten med plastspännen, då kan det gå som i filmen ovan.
Själv har jag bur, MIM Varicage, den enda ordentligt krocktestade buren. Finns iofs Falcon oxå, för små hundar o katter.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
okej tack så mycket!
min hund väger 10kg och får panik i buren, har provat att hon får sova i den inumhus men inget går..vet inte hur jag ska få bort hennes panik
Jag har selen( 2 st) och är skapligt nöjd, det är lite jag inte gillar dels klumpig o bältesdelen är klumpig, och sen är den lite bökig o sätta på. Jag anser som 2 att ska man ha sele ska man ha en säker sele o denna är säkraste av alla. Jag skulle aldrig andvända selen för något annat, annars ska man kunna göra det om man vill. Jag har mina baksätet allså ingen krockkudde som kommer framfarandes.
Undrar lite om AllSafe. Skulle den funka även för pyttehund, dvs. 3,5 kilo lätt hund? Den minsta storleken verkar vara < 15 kilo. Och 15 kilo är ju VÄLDIGT mycket större.
4 jag har på Donna som väger 2.8-2.9 kg och Enja väger 3.5 har S till dom o de sitter bra enligt butiken då jag prova ut en på Donna, De går att spänna ut in rätt mycket därmed är det skillnad på vikten
#6 Aha, så man kan prova i butiker? Då ska jag nog göra det.
Vi har en allsafe bilsele och är jättenöjd, den sitter bra på hunden.
#6 oj, trodde verkligen inte att den kunde passa en så liten hund. Vi har en S och min hund väger 12kg och jag har tyckt att hon har varit nästan för liten för den. Mormor och morfar skulle behöva en bilsele till deras bichon så jag får nog prova vår sele på henne, borde ju passa henne om den passar dina. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Vi har bilbälte till vår husky, men det är bara för att jag har en småbil så får inte plats med bur. Ska köpa en ny hundvänlig bil så snart som möjligt och sätta in en säker bur! helt klart.
Fortsätt att träna henne på att bli trygg i buren, små steg bara. Beröm henne även om hon så bara vill ligga jämte buren med ett säkert bilbälte i början eller något kanske? Så hon vänjer sig vid att vara vid buren i lugnt tillstånd inne i bilen och inte bara inomhus :)
http://noksis.se - vardagen sedd ur en siberian huskys perspektiv
Vi hade en allsafe-sele när Skade var liten, eftersom vi inte hade någon kombibil ännu då. Jag kan inte säga om selen funkade bra eller inte eftersom vi tack och lov aldrig krockade med Skade i bilen. Men den satt bra på henne i alla fall och delarna kändes stadiga och stabila.
Det jag kan tänka mig är farligt med en sele är att framkroppen sitter fast medan bakkroppen är lös. Vi en krock borde därför bakkroppen kunna flyga frammåt och kroppen vridas så att hunden skadar ryggen. En sån olycka borde kunna ha lika dödlig utgång för hunden som om den var lös. Dock slipper ju ägaren få hunden i nacken och hunden slipper ramla ur sätet vid kraftiga inbromsningar.
7 i butiken vi åkte till fick vi iaf prova :) kan inte tänka mig annat eftersom selen är så pass dyr som den är bör man ju få prova ut så den sitter rätt.
8 så du tycker att selen var för stor till 12 kg hund? tillomed Chanel har andänt denna sele o hon vägde 11kg o där tyckte jag tvärtom att selen var lite för liten :)
#11 Nej för liten, såg nu att jag skrev fel, skulle stå att jag har tyckt att den har varit nästan för liten för henne. :P
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
12 då tycker vi lika jag hade inte klämt i grannens hund i denna sele då hade den suttit som korvskin ( säkert skärtin snygg med) trots att han enligt tabellen kunna ha denna. 

puttar till om 5 Michaela vill se bilderna på selen
Aha, vad kul! Ja den ser ju ut att sitta bra. Skulle gärna ha något mer säkrare än tygburen han åker i just nu i bakluckan, men saken är väl den att det inte alltid finns ett säte ledigt åt honom. Och en bilbur för 6 000 kr har jag inte råd med just nu 
18 kan varmt rek denna sele jag tycker den är smidigare än bur men vi har inte combi längre o bur tar mer plats, dessutom åker sällan alla 6 i bilen då inräknad med vovvarna :)
Är det någon som vet om hundar kan dela bälte då jag sätter fast denna sele i "magbältetsdelen) tänkte i sommar kommer vi åka till Öland alla då fattas det en sittplats men om hundarna delar bälte men har separedade selar+selebälte (ingår i selen). Måste iaf vara säkrare att åka så än helt obältade som dessutom är olagligt :P
#19 Ja precis, och nån tusenlapp kan det ju vara värt. Men det är ju svårt när man är fyra i bilen, och så vill nån ha med sig en kompis i bilen… För visst kan dom inte sitta i knät med selen?
20 nja i knät är inget jag skulel ha för då är det väl mos av hunden sen iaf :-/ just det kom på en sak jag har sele på Enja när vi åker buss så även här kan hunden åka säkrare o bältad 
Vi har också allsafe storlek S på Bira, 6,3 kg. Jag tycker att den känns lite stor, eller snarare klumpig på henne men man kan spänna ordentligt så den sitter bra. Hade tyvärr bara dåliga mobilbilder på henne i selen så jag bjuder på en uttråkad Bira i baksätet ;-)
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Använder bilbälte/ sele på båda mina hundar i bilen och det fungerar jättebra. Min mamma har behövt tvärbromsa med mina hundar i sele i baksätet inne i stan och hundarna hölls säkert på plats av selen! Är jättenöjd.
Kan tillägga att jag inte hal Allsafe selen, men en sele med tåliga bra spännen som hittils klarat av att nita med hund i ca 40-50 km/h utan några som hellst problem.
Men om jag hade bagageutrymme i min bil hade jag köpt en bilbur.
Jag har en RAC bilsele till vår lilla hund. Är jättenöjd med den, sitter bra och är krocktestad. Tycker sele är ett bra komplement till bur, har man en "förankrad" bur i en bil är det ju lite bökigt att flytta buren mellan bilar och då är det ju kanonbra att ha sele också :D
#25 Ja, det är lite knepigt med den för den vill gärna glida runt lite på henne. Förstår inte hur då får den att passa en så liten hund för den (bröstbiten) känns lite otympligt stor på Bira alltså…
Men spänner man ordentligt så sitter den bra meeeen hon ligger ju inte still i bilen hela tiden o då glider den ikring lite faktiskt trots att "axelbanden" är åtdragna till det innersta.
Men jag ska fixa lite med den någon kväll som kommer här o se om jag får ordning på det, för om den kan passa Donna sådär bra så måste det ju gå att få den att sitta bra äve på min fjompis. Sitter den stabil på Donna även om hon rör sig i bilen? Alltså stretar emot lite för att hon sitter fast…
// Emmily
27 hon ligger i sin bädd när vi reser och inte tänkt alls på hur den sitter om hon skulle streta. Lite sent svarat 😎
Hihi :)
Vi lyckades fixa selen så den sitter numera som en smäck ;) Vi hade inte alls lyckats spänna den så mycket det gick o då satt den ju asdumt. Nu sitter den mkt bra iaf =) Fattar dock inte hur den kan passa på 3 kg hund då den sitter perfekt (men jag hade gärna spänt mer om det gått) på Bira (7kg) när det är på innersta.
// Emmily
29 jag antog lite att så var fallet för så där illa har den aldrig vart på någon av mina 😉 Donna väger idag på pricken 3 kg på bilden vägde hon 2.8 kg 😎
Puttar till tråden då den är aktuell. Ny tråd är skapad o ville visa vad andra sagt +visa bilder