motion för hundar till sällskap
Hur mycket gör ni som har hundar till sällskap? Promenader M.m. Och ni andra, hur mycket tycker ni en sällskaps hund behöver. Nu menar jag inte bara kategorin sällskapshund utan alla hundar som bara används till sällskap. Min mamma har tex haft en aussie til sällskap.
Det beror helt på vilken ras man har.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag skulle säga att sällskapsraser behöver minimum en långpromenad i veckan på minst en timme, gärna mer. Annars 20-45 promenader på dagarna. Men raser som inte är avlade till sällskap behöver helt klart mer för att vara nöjda med tillvaron.
Ben att tugga på/jobba med, få följa med då man åker nånstans och godissök och liknande är bra med.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#1 Jag förstår ju självklart en en aussie behöver mer än en cavalier king Charles spaniel. Menade faktiskt sällskaps raser. Inte bruksraser. Kom på att det blev fel. Men menade mer alla raser som ofta används till sällskap. Golden, sheltie, Pudel, spetsar M.m. Inte renavöade arbetahundar.
Inte renavlade arbetshundar ska det stå. Tycker det här är intressant för alla tycker så olika.
Följer! 🙂
Motion efter ras & individ
Mental träning
Aktivering av olika slag
tycker jag även sällskapshundar ska ha 🙂
Hur mycket av varje beror på ras och individ.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min tidigare Schäfertik var helnöjd med dagliga skogspromenader (spåret är ca 7-8km) samt söklekar :)
Ett par gånger i veckan gick vi en annan runda som låg på ca 1,5mil :)
Mammas Pudel är sällskap, hon får minst(oftast mer) en timmes promenad om dagen, lite spår/sök och lydnad.
-
Jag har en bedlington terrier. Vi brukar ta en längre promenad på minst en timme varje dag plus minst tre rastningsrundor på ca 15-30min. Ibland blir det ju fler promenader och ibland flera längre men det där är på ett ungefär en vanlig vardag.
Nu för tillfället går vi dock tyvärr väldigt lite då jag är gravid och inte kan gå så mycket pga foglossning och ryggont men hon springer lös flera ggr per dag iaf och promenerar ibland med min mamma/syster eller min systers kille. Hon klarar sig bra med mindre motion men jag längtar till bebisen kommer och jag förhoppningsvis mår bättre i kroppen så vi kan börja ta långpromenader med barnvagnen :) Även om hon inte kräver det så älskar hon att vara ute och röra på sig och både jag och hon mår ju bra av att röra på oss och få friskluft!
Molly är en Chinese Crested Hairless..
Vår/sommar/mild höst: 1 timmes promenad dagligen, minst, men brukar bli mer.
Vintern: Beroende på hur milt det är ute, ibland kan det bli en timme/dag och ibland bara 30 minuter/dag.
Daglig aktivering: Nosa upp lite mat i hemmet och nu på vintern i snön, på sommaren i gräset. Eller aktiveringsleksak.
Sen borde jag utöka det då min tös är aktiv och alert, får se vad jag hittar på!
Jag har en cavalier och vi är ute och går minst 1h/dag. Varje dag tränar vi lite tricksträning. Ett par dagar i veckan agilityträning och sökträning.
Visst skulle han "klara sig" på mindre, men jag tror inte jag skulle ha en lycklig hund.
Det beror helt på vad man menar med "sällskapshund".
Jag har en Lagotto, som inte är någon ren sällskapshund enligt min synvinkel (men visst finns det de som kallar den det ändå) men inte heller någon brukshund.
Det blir promenader/cykling/jogging/drag på några timmar per dag, och rallylydnads/freestyle/agility/spår-träning iallafall en stund per dag och sedan nu på vintern blir det träning en gång i veckan på klubb, på sommarhalvåret oftare.
Jag har två pudlar (dvärg o toy) samt en Yorkshire terrier. Jag räknar dessa som aktiva sällskapshundar. Så här ser det ut för hundarna.
Morgonen tas dom på promenad på 30-40 minuter, därefter tas rastpromenader mer för att kissa detta beror lite på hur jag jobbar.
Vid 13-14 tiden tar husse/jag promenad 30-40 minuter
samma igen rastpromenad
Vid 19 tiden tas längre promenad 1 h blir det minst ofta längre tid, sen tycker jag man ska se vad man gör under promenaden. Är det bara gå? Hur ser en promenad ut?
Här görs mer än bara lukta o gå vi tränar på lite olika saker som inkallning,lite utskick runt träd,stå på stenar/stockar under nerfallna träda osv.
Vid kyla så kan jag säga att då räknar jag rask takt på 30 minuter räcker, då 2 av dom är fryslortar trots kläder vill dom hem likaså vid regn.
Har en Bichon Havanais på 5 år.
Vår/sommar/höst: Minst 1 timmes promenad dagligen, men brukar bli mer.
Vinter: Försöker gå 1 timme om dagen, men blir vissa dagar bara 20-30 min om det är väldigt kallt.
Övrig aktivering: Söka efter mat/leksak, äta stora köttiga ben, trickträning då och då. Försöker att vara ute i skogen så mycket som möjligt på promenaderna och då får hon springa lös. Sommar/vår tränar vi agility ca en gång i veckan, kan lägga ett blodspår ibland. Ibland på promenaderna tränar vi på att hoppa upp på/över och balansera på saker. Leker mycket med kottar och badar på sommaren. Tränar inkallning, skvallerträning på vilt. Tränar även liknande skvallerträning vid hundmöten, men räknar inte riktigt det som aktivering då det är "nödvändigt ont" för att hon ska bli lugn i hundmöten.
Har funderat på att börja lite med drag men har inte blivit av ännu.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar

Vi har en Jack Russell som familjehund. Vi går dagligen totalt minst 2,5 timme uppdelat på många promenader där en av dessa brukar vara längre.
Normalt sätt ligger promenaderna på 4 km till 1 mil om dagen. Ibland kan det bli mer och ibland mindre (just nu är det mindre tyvärr). Har en portugisisk vattenhund och han måste få mycket motion och aktivering för att må bra, han är ju en arbetande ras. Så aktivering får han i princip varje dag.
Jag har storpudel och går minst 45-50 min promenad om dagen. Hon är inte mycket för att lukta på saker så vi går i ett bra tempo. Sedan blir det såklart kortare kissrundor också. På helgerna brukar vi vara ute mer.
Sen gillar inte jag att träna hård lydnad utan försöker träna lite trix och vardagslydnad varje dag.
Hon blir även mentalt trött av att vara med mig på jobbet där hon får vara med sin flock hundvänner och träffar många människor.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
min hund är bara till sällskap. Vi brukar gå en långrunda per dag på ca 1 timme eller strax därunder. Sen 2 korta kiss-rundor i rastgården som är precis där jag bor.
På vår/sommar/höst är vi mer aktiva och tränar agility 1 gång i veckan och cyklar 2 gånger i veckan minst 5 km per gång. vandrar ibland och är ute nästan jämt.
På vintern tar vi vila och hon har inga problem med det. Hon verkar faktiskt tycka det är skönt för hon gillar inte kyla.
Medarbetare på Hundar.ifokus
30-45 Minuter. Beroende på ras.
14 bra tänkt där med ta med vädret, för det jag tog upp är nu när det är kallt ute.
Vid bättre väder tas längre promenader det blir i regel en rask promenad på 1.30 h samt 1 h på kvällen resten är de mindre kortare promenaderna på 20-40 minuter då med sniff o allt inbakat ;)
Det är väldigt olika, beroende på ras och individ. Min sällskapsblandning (papillon/schipperke) får 2 x 10 minuter plus en längre skogsrunda om dagen (på vardagar). Mer vid ledighet och bra väder. Utöver det sysslar vi med en rad olika sporter och aktiviteter.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/