Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2882 ggr
[Yoshi]1
0

Göra valp rumsren på balkongen

Jag har hört och bevittna om de som gör sin valp rumsren på balkongen, vad har ni för tankar om det?

Fridaaaa
13

Galet fel och ingen bra hundhållning i mina ögon.
Samt väldigt ohygieniskt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

minime2014
3

Håller med #1. Mina tankar är att om man inte har tid att få en valp rumsren, hur ska man då ha tid och ta hand om den.

Bästa är att rasta valpen ute. Gå ut efter lek, mat/dryck och efter att den sovit. BERÖM!! Gå alltid till samma ställe. Ignorera om det händer inomhus. Det vanliga helt enkelt. Det kan ta lite tid men är så värt. Jag bor i lägenhet, på 6:e våning och det har varit ett helvete att springa ut nästan hela tiden, ibland har hissen inte ens funkat och då har vi varit tvungna att gå upp och ner för trappan, men det har gått. Nu är lillgrisen rumsren och det har inte alls tagit lång tid om man verkligen kör all in. Sen har det varit bakslag ibland men det får man räkna med.

Alt. lägg ut tidning eller köp underlägg som är till för att få valpen rumsrena. Dock är rastning ute det bästa alternativet.

Karmatarerskanise
3

Orkar man inte gå ut med hunden ska man ingen hund ha. Det hör liksom till hundägaransvaret. att man går UT så hunden kan gör sin bestyr på rätt plats.

Trollhund
1

Jag tänker främst på hygien och grannar. Hur kul är det att bo under den balkongen? Inte särskilt :s

russin
3

Att använda balkongen som toa för en valp lär räknas som sanitär olägenhet och kan få en vräkt 🤔

[elmaek]
1

Hunden ska ut. Har man inte mycket energi och ork några gånger i hundens liv så tar man en kort runda, bara hunden kommer ut. Oavsett migrän, magsjuka, brutet ben (OM det inte finns nån som kan hjälpa en) så går man ut. Det är nåt man har i åtanken när man skaffar hund, nåt man bör ha i åtanken.

Sofy
2

Det är bland det sämsta som finns, det lär inte valpen att bli rumsren utan det försvårar rumsren träning. Jag har haft en jourhund som utförde sina behov på balkongen och det var ett rent h*lvete att bryta den vanan då han höll sig på promenaderna för att springa ut på balkongen när vi kom hem.

Det är helt oacceptabelt enligt mig, ren lathet.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Emel
0

Så länge valpen får den mentala och fysiska aktivering den behöver samt att balkongen rengörs ser jag inte varför det är fel. 

Det låter inte så bra med balkongloalett och någon som låter hunden skita där är nog heller inte så noga med att plocka upp/städa. Lat kan man också tänka sig. Så behöver ju inte vara fallet iofs.

Tveksamt är dock om man kan kalla det för att bli rumsren…

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Karmatarerskanise
2

8 jag ser bara lathet dom anledning till det.

OneSound
0

Lånar tråden lite, hoppas de är ok.

Hur ser ni på att träna en vuxen liten hund som haft ett "breakdown" att göra behov på låda när den är inne/ensam hemma? Den kissar typ hela tiden och överallt, inomhus.

Frågan är om det stjälper mer än hjälper. Hmm..

Aut viam inveniam aut faciam

Karmatarerskanise
0

10 vad menar du med break down? Om en hubd gör inne får man träna den på att göra ute. Inte inne på låda. Det är ute dom ska göra sina bestyr samtidigt som de får röra sig, se saker ich lukta saker.

OneSound
0

#11 Hunden hade gripits av panik på nyår, och till följd av det skäller den på allt + kissandet. Vad jag har fått höra då.

Alltså börja om från början med rumsrenhets-träning? Det var dock tänkt utöver promenader, som ett komplement.

Karmatarerskanise
0

#12 Ja det är till att börja om från början med rumsrenhetsträningen. Det gör ingen nytta att ha låda inne, utan ut hel tiden.

Om hunden är mycket stressad så be dom göra passivitetsövningar.

OneSound
0

Okej tack!

Ska se om jag kan förmedla detta till ägarna (bekanta till min pappa)

Trollhund
1

#14 Säger som Hera. Gör bara dem en björntjänst, kommer ta längre tid innan hunden förstår att den inte ska kissa inne. Säg åt dem att börja om med rumsrenhet och att träna på att stötta hunden så att den inte behöver vara rädd och orolig. Parkour och balansövningar kan vara en kul enkel sak om man går fram försiktigt. Bra för hundens självförtroende att den får känna att den klarar av saker.