Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3193 ggr
swapp
0

Blir besatt av leksak

Min hund brukar aldrig få en leksak längre för om man ger honom det (främst gosedjur) så blir han verkligen helt galen! Han blir suuperflåsig och verkligen besatt. Han brukar lägga den vid ens fötter och titta på en som att han vill att man ska kasta den, sen slickar han på den och flåsar samtidigt jättemycket. Man måste ta bort den från honom efter ett tag för han kan inte sluta själv och låter tillslut som att han ska dö typ.

Jobbigt att han inte kan ha en leksak och va lite lugn och bara bita i den som en normal hund.
Nån som vet varför han gör så? Nån som har en hund som gör likadant?

Maja2
2

En av mina hundar, kan inte ha pipleksaker någon längre stund, för hon blir helt besatt. Jag använder dem vid träning ibland, för att få upp fart i övningarna, i övrigt är jag väldigt sparsam med dem. Det går bra en kort stund för henne att leka med dem, men hon trissar upp sig själv.

MikkansBuse
1

Som #1 nämner, pipleksaker går inte här heller en längre stund då det nästan aldrig finns ett självmant stopp på om jag inte lägger undan den efter ett tag från min kille. Kan hålla på hur länge som helst, blir jätte flåsig och uppspelt. Dock en mycket bra belöning i träningen ibland om man vill ha det lilla extra.
Han är nu 9 månader och kan ibland på vissa leksaker vara som besatt. Dock har han lugnat ner sig betydligt mycket mer nu med åldern och vi kan ha framme leksakerna oftare, men inte pipisar.

Em_
1

Jag har en bollltokig hund, han skulle aldrig lämna en boll frivilligt. Vill jag att han ska tugga/pilla lite lugnt med något får han ett ben i stället. Han är väldigt motiverad att leta efter bollar, godis är inte alls lika mycket värt att anstränga sig för ^^ Så jag brukar använda bollar till olika nosövningar och problemlösning. T.ex. ger jag platskommando, går iväg en bit och gömmer bollen. Sen går jag tillbaka och ger sök-kommando. Sen kan man öka svårighetsgraden, typ kasta bollen sista biten. Då måste hunden dels behärska sig vid själva kastet och sen finns det inget spår sista biten fram till bollen.