Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 2570 ggr
IdaKw
0

Klossträning

Jag håller nu på med klossträning av hunden, jag har sökt runt lite och hittat lite tips. Men inte hittat lösningen på problemet. 

Hon fattar att hon ska stå på "klossen" och flyttar bakbenen när jag snurrar. Men sen tar det stopp. Som att hon riktigt är medveten om vad hon gör, att det är bakbenen hon får beröm för (vi har hållit på med det ett tag). Så om jag står stilla framför henne så gör hon allt annat än att röra på bakbenen. Jag kör med klicker och klickar direkt när hon rör sig. Några tips? 

Jag kan inte använda något annat godis än hennes mat heller, för hon blir heeeelt galen och okoncentrerad.

SmileyMalin
0

kanske köra lite andra bakbenskontroll övningar för att göra henne mer medveten om att hon har en bakdel? ;-)

Maja2
0

Använd en belöning som din hund verkligen ser som belöning är första tipset. Andra tipset är att se till att hon förstår uppgiften. Dvs, stå inte stilla, förrän hon förstår att hon ska kliva efter.

Sugar Mist
0

Med min förra aussie såg jag står förändring vid olika belöningar. Med leksak fick jag störst effekt på och han jobbade mer för det, testade mer saker(bla. att flytta rumpan intill benet) för att få belöningen. Nu vet jag inte hur din hund är men Opsis(som han hette) hade stort föremålsintresse och föredrog leksak framför godis.

-

IdaKw
0

#1 Har du tips på några bra övningar? :)

#2-3 Som sagt är henne mat det enda hon kan koncentrera sig med om man tränar på såna saker. Ute går det bra med annat, men som sagt så blir hon heelt överlycklig och knas av t.ex leksaker eller något godare godis, man får inte riktigt kontakt då, eller ja, man får ingen kontakt alls, funkar dock bra i skvallerträning osv. 

Men hon verkar aldrig riktigt förstå vad hon ska göra hur mycket man än gör det. Får väl kämpa på!

Maja2
0

#4 Är det så, skulle jag backa i träningen. Jobba med kontaktövningar och belöningsträning, annars får du förmodligen bekymmer längre fram med svårare träning.

IdaKw
0

#5 Jo, får kanske göra så. Kontaktövningar gör vi hela tiden och hon är superduktig.. Men ja. Får kanske göra så..

mingman
0

#4, och om hunden blir galen med leksaker eller godare godis hade jag tränat impulskontroll med dessa saker. Syftet med en starkare belöning är just att få ett bra driv men ibland måste hunden lära sig att kontrollera sig själv.

Det kanske räcker med att ha gott godis i handen och inte ge huden förrän den väntar lugnt. Och här gäller det givetvis att vara envisare än hunden. Krävs det en timme första gången så sitter du där en timme med godiset i handen. Stäng handen, håll bort hunden, var tydlig med att så länge den stissar och fångar sig blir det inget godis. Så småningom kommer hunden förstå att det inte lönar sig, utan att man måste jobba för den svårare belöningen.

Öka sedan kraven sakta och var stenhård. Så snart hunden går upp i varv eller blir helt tokig ska allt gott och roligt bort!

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/