Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 16616 ggr
Misarn
3

Förhöjda njurvärden och veterinärfoder

Vi var till veterinären idag och fick veta att Alice njurvärden var en aning höga och dom ville att vi skulle börja ge henne veterinärfoder med mindre proteion, är veterinärfodret bra, är såklart skeptisk. Finns det något bättre alternativ till det fodret? BARF? Varför blir värdena förhöjda? Är det bara sjukdom eller kan det vara något annat? Veterinären tror även Alice liter av Sköldkörtel sjukdom och att det kan vara en orsak till många utav hennes problem och symptomer hon haft, men fick också veta helt säkert att hon har en lättare spondylos i ryggen som vi trodde före besöket.

Mysisa
0

BARF kan funka, protein från rått köttätande oftast bättre för hundar med njurproblem än torrfoderprotein eftersom det är obehandlat och animaliskt. Jag är inte så kunnig att jag kan hjälpa till med meny förslag

minavitas.wix.com/kennel

[fabienne]
0

Mindre protein är prio ett, så "ren" BARF verkar inte rekommenderas till njurhundar, utan proteinet måste sänkas ytterligare och råvarorna bör ha så lågt med fosfor som möjligt. En hund som väger 30 kilo kan behöva ca 300-600 gram utfyllnad av till exempel överkokt parboiled ris, grönsaker etc, och 200-300 gram kött. Att experimentera med något sådant själv skulle jag inte göra, utan skulle då absolut ta kontakt med någon som är duktig på området. Lena Mattsson på Göteborgs GG är ett förslag.

Om jag förstår det rätt är det så här; protein innehåller kväve som belastar njurarna, och har hunden förhöjt urea som bildas i levern så har den högt med ammoniak som bildas från kväve - och det är den processen som skadar njurarna i längden.

[Daniela1983]
3

Jag skulle gett ett veterinärfoder för problemet. Alternativt kollat proteinhalten i det och sett om jag kan hitta ett foder med lika låg proteinhalt. Det skrivs ut så går att jämföra.

Rafflan
1

Problemet kan vara medfött, i naturen skulle en sån hund troligen inte klara sig så att ge naturligt foder är väl ingen rekommendation utan ge att foder som har bevisad effekt att hjälpa hunden :)

Fenix_Chicci
6

Skulle inte gett veterinärfoder, utan kört på proteinreducerad BARF.
Torrfoder belastar njurarna i onödan genom att det inte innehåller tillräcklig med vätska och ofta mycket vegetabiliskt protein.

Håller med #2, ta kontakt med Lena Mattson eller Rose-Marie Kullberg för att få hjälp med hur du bör lägga upp kosten.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Misarn
0

Har ni numren till dessa Lena Mattson och Rose-Marie kullberg?

[tk1971]
2

Ge det foder som veterinären rekommenderar.

[fabienne]
3

#6 Testa numret i den här länken och hör om Lena är i butiken idag och kan hjälpa till. Här är ett annat nummer som man kan få tag på Lena från.

R-Ms nummer 08-7713869.

Jag personligen skulle alla gånger gå på deras råd framför veterinärernas. Veterinärerna vet oftast inte vad de snackar om när det gäller kostrelaterade problem eller hur man ska underlätta problem med hjälp av kosten.

[Daniela1983]
2

# 8 Du kan inte jämföra lite svamp i huden eller andra hudåkommor med något allvarligt som njurproblem. Där tycker jag man inte ska trixa utan ta ett specialfoder. Men men det är inte min hund..

Anna4077
2

Jag skulle absolut lyssna på veterinären i denna frågan. Njurar osv är allvarliga saker. Följ veterinären alt träffa en annan för en andra bedömning. Dom blir inte veterinärer genom att få en lapp hem i brevlådan eller ett flingpaket.

Anna och taxen Max

[fabienne]
4

#9 Så du litar på att veterinärer vet vad man ska ge för mat om hunden har njurproblem, när de inte ens verkar ha en aning om hur till exempel svamp har en koppling till kosten? Varför skulle veterinärernas njurfoder vara så perfekta om inget av deras andra foder är det? Ska vi ta ett exempel på RCs weight control som de rekommenderar hundar med övervikt. Innehåll; mycket korn, majsmjöl, betmassa. Hjälp till en hund som behöver gå ner i vikt? Inte direkt.

Eller för hundar med ledproblem: Ett foder som innehåller mer än dubbelt högre halt av Omega 6 som är inflammationsfrämjande, mot omega 3 som är inflammationshämmande. En fördel för leder som gör ont eller? Varför de stoppar i vetegluten, majsgluten, cellulosafiber etc har jag ingen aning om men en vild gissning är att det hur som helst inte hjälper några hundar att bli friska.

Inger inte direkt förtroende i mina ögon, men som sagt - det är varken din eller min hund.

Rafflan
2

Nej som ni alla säger det är TS hund, men tänke på det här, följer du inte veterinärens råd utan "fifflar" själv finns risken att din hund blir sämre och då kanske ni inte kan göra nåt längre…

[Daniela1983]
2

#11 du verkar gissa hej vilt och göra antaganden. Ja jag litar mer på ett veterinärfoder i ett sånt fall.

[fabienne]
6

#13 Vad är det jag gissar om? Jag har inte påstått att jag kan sätta ihop en diet som är optimal för en hund med njurproblem, för det kan jag definitivt inte. Det jag inte förstår är varför det skulle vara så åt skogen fel vid problem som dessa att rådfråga en utbildad näringsfysiolog, som har ett genuint intresse och lång erfarenhet av hur kosten påverkar kroppen.

Jag förstår mig inte på denna övertro till veterinärers kunskap inom näringslära när de gång, på gång, på gång visar att de inte har en aning. Självklart finns undantag men de verkar vara oerhört sällsynta.

Misarn
1

Vi har pratat runt med annat hundfolk också som har hundar med Understimulans i sköldkörteln och vi tänker inte byta foder förens vi vet vad det handlar om, alla provsvaren får vi reda på nästa vecka. Alice är otroligt känslig med maten och jag tänker inte börja trixa och testa om hon tål fodret förens vi vet. Värderna i kroppen var inte skyhöga och värderna pendlar lite om hon har ätit m.m i och med denhär sjukdomen, men tack alla som har orkar ta sig tid och svarat och gett oss råd.

Jase
1

Jag har haft en hund som fick höga njurvärden, antingen var det medfött eller så fick hunden det på grund av trauma (kanske både ock). Letade upp ett foder lågt på protein och fosfor och det hjälpte lite. Efter ett ultraljud på njurarna som visade att de var ganska dåliga bytte vi till veterinärfoder och på ganska kort tid blev värdena nästan normala igen! Kan säga att jag blev väldigt överraskad för jag trodde inte att det skulle göra någon större skillnad.

[Teddies matte]
1

Jag skulle försöka hitta någon annat om jag var du, veterinärefodren är ju sällan några bra foder. Kontakta någon kunnig och duktig på området som redan nämnts.

Misarn
3

Kanske ska uppdatera vad som hänt sen sist jag skrev dethär inlägget som senare kan låsas av moderator. Förra veckan fick vi tillbaka dom provsvar som vi väntat på och det visar sig att Alice har vad som heter Hypothyreos, att hennes sköldkörtel inte fungerar som den ska, vilket har orsakat hennes höga värden. Alice har redan som en 6månaders unghund haft lite problem med allting och vi trodde att det rörde sig om känslig mage eller allergi. När hon sen fick diagnosen Spondyros (2år) i två ryggkotor så fick vi en remiss ner till Strömsholm där vi även berättade att vi har märkt kraftiga förändringar i hennes rörelsemönster och i allmäntillståndet som gjorde att veterinären blev väldigt fundersam för det stämde inte riktigt med sjukdomsbilden som hörde ihop med Spondyrosen. Det blev provtagningar, CT, ultraljud m.m. och veterinären kunde bara komma på två tänkbara sjukdomar Hypothyreos elller en ärftlig och rasbunden sjukdom Polyneuropati som kan jämföras i stora drag med ALS. Men vi skulle inte få reda på provsvaren förrän efter ett par dagar. Nu är vi inne på dag 2 med medicinering som Alice kommer få två ggr om dagen, resten av hennes liv och vi har fortfarande inte hunnit smälta vad vi står inför och vad det kommer innebära för Alice, även fast vi har pratat med andra hundägare som har/haft hundar med samma sjukdom. Det tar tid att smälta och det kommer krävas mycket utav oss med planering av medicinering, årliga veterinärbesök och framförallt nu i början då vi måste testa hur stor eller liten dos hon ska ha av medicinen för att hon ska må bra. Men det som har betydelse just nu är att få Alice att må bra och kunna leva ett bra och värdigt hundliv. Vi ska ner till Strömsholm för mer provtagningar och få prata både med en medicinare," skelettspeciallist " och sjukgymnast och en circus kommer det vara men förhoppningsvis kommer det vara värt det för henne, och vi kommer göra allt som krävs. Har ni frågor och funderingar får ni gärna höra av er till mig, men vill inte ha en fortsatt diskussion om detta, för just nu vill vi bara få ta in allt i lugn och ro, men tack för alla åsikter och hjälp vi fått av er om det som tråden skapades för från första början.