hjälp med rasval
Jag skulle vilja ha hjälp med raser. Det jag söker är: Jag söker en hund som ska vara lös på gården 6timmar per dag(ungefärliga arbetstiden), därav en hund som går att få väldigt följsam. Det är väll det mesta av motionen den kommer få. Gå fram med hästar, gå ut och in med hästarna och sånt. Väldigt gosig Inte för stor Ska kunna ta det lugnt på helgerna. Lite godissök och vanlig vardagslydnad och lite trick Sheltie har varit i tankarna, men klarar den sig på det?
Sheltien är en väldigt intelligent & aktiv ras som vill vara till lags, den är även en vallhund och har vallhunds-psyket.
Tycker inte du ska skaffa en sheltie, en sheltie vill vara med sin flock och arbeta.
Kolla på hundar i rasgrupp 9.
Kom ihåg att det är lag på att hunden inte får vara ensam mer än 5 timmar (eller fyra?). De flesta hundar vantrivs med att vara ensamma, även om de har en stor gård.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#1 Jag tolkar det som om hunden skall vara med ts hela tiden, på gården. Sen finns (tyvärr) inte några lagar hällande hur länge hundar får vara ensamma, enbart rekommendationer.
Skall hunden vara med när hästarna rids/körs ute i terräng också eller gäller det bara runtstrosande på gården?
Jag skulle säga Dansk/Svensk Gårdshund. Väldigt gosig, väldigt lättlärd, och håller sig på gården i de flesta fall. Väldigt anpassningsbar men vill gärna ha lite järngympa.
Corgi. Båda sorterna =)
-
#2 ja hunden ska vara med hela tiden. Det jag har skrivit är minimum aktivitet. Och då är det bara att vara med och gå runt på gården. Gå från med hästarna och mocka, gå ut med hästarna, fodra, laga staket. Ja det vanliga. Sen kommer den självklart få följa med när ägaren till gården(stora syster) rider ut men det händer inte varje dag. Den kommer också få promenader men eftersom jag känner min lillebror som ska ha hunden så kommer inte heller det ske varje dag. Därför vill jag inte ha en hund som river väggarna om min lillebror mår dåligt vissa dagar och inte orkar göra så mycket efter jobbet. #3 och #4 ska kolla upp dom :)

Tycker också corgi verkar passa in bra :-)
Så det är antingen corgi eller svensk/dansk gårdhund som passar bäst?
västgötaspets kan funka bra med.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Det är ju bra om du hittar en hund som inte har så mycket jakt i sig eller en bruksras, finns ju en hel del men det är ju även en smaksak vad man gillar utseendemässigt och vilken energinivå man vill att hundarna skall ha. Jag har valt mina hundar just efter de kriterierna då de fungerar som gårdshundar och mina tre senaste hundar av tre olika raser har alla fungerat som tänkt :-) Gårdshunden är dock den av de jag har haft som låter mest som det ni letar efter.
#9 han vill inte ha gårdshunden för den har tydligen terrier i sig. Han ska få låna min sheltie ett tag för honom tycker han om, så får vi se vad han tycker om den aktivitetsnivån. Men min sheltie är så otroligt lugn. Alla som har träffat honom blir helt förbluffade för han är inte som en vanlig sheltie brukar vara. Han har lånat min pomme också men den är för liten för honom.