Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1849 ggr
Princesseen
0

Basenji rymmer

Min bror har fått testa att ha en basenji på 4år. Han jobbar på en gård så den är med honom på gården hela dagarna. Sen promenad morgon och kväll. Men den rymmer konstant. Han hinner knappt titta bort från den. Och det jag har läst om basenji så verkar den inte som att han kommer kunna ha den lös på gården utan att den rymmer, och då är det inte ett alternativ att ha kvar den. Är det någon som har erfarenhet av basenji och om det går att få dom följsamma och hur?

russin
0

Basenji är en jakthund i grunden och inte så lätta att lära att ha lösa och ju fler gånger den få dra iväg, desto mer självbelönande är det. Att ha en basenji som lösgående gårdhund är nog inte det lättaste. Staket eller lina är ett måste så hunden inte drar iväg fler gånger.

Sugar Mist
0

Basenji är en jakthund och urhund vilket vad jag minns bidrar till att jaktinstinkten fortfarande är rätt stark. Att ha en basenji som gårdshund är nog inte det lättaste så vill han ha en gårdshund får han nog se sig om efter andra raser.

-

Princesseen
0

Tack. Ja det va väll det jag antog.

lambero
0

Håller med föregående. Min basenji går att ha lös ibland. Men endast under konstant övervakning och då på ställen med god uppsikt där jag vet att vi sällan/aldrig möter vilt. Då har jag tränat följsamhet mycket och ofta men jag känner ändock inte att jag kan lita på henne. Jaktinstinkten är stark och de är otroligt självständiga!
Dock har jag i princip alltid långlina på och som gårdshund så känner jag nog ingen basenji som skulle fungera.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤