Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3874 ggr
Ixectrona
6

Hund eller varg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag knåpade ihop den här bilden häromdagen.
Och ja, jag får använda bilderna i den.😛

Det finns redan många liknande test och bilder för att "spot the pitbull", men inget om vargar/varghundar.

Jag tror att för hundkännare som de på det här forumet blir det rätt enkelt, men då en del hundar skjuts i tron att de är vargar (exempel nedan) och en hel del människor inte har en aning om hur man ser skillnad på hund, varghund och varg, så tyckte jag det var nödvändigt att göra den här bilden.

Den här hunden, husky-malamute-mix, sköts juldagen för ett år sedan här i Sverige, i tron att det var en varg.
Den här malamuten (i mitten) sköts mitt framför ägaren i Montana för ett par månader sedan. Jägaren satte flera kulor i den medan ägaren skrek åt honom att sluta, och jägaren bara sade "Jag trodde det var en varg".
Två huskies sköts i Kalifornien i maj "för allmänhetens säkerhet"… i tron att de var "blodtörstiga" vargar.
Två till huskies sköts i Augusti i Indiana i tron att de var vargar eller prärievargar.
En annan gång förra året sköts den här schabradoren (!!!) i Kanada i tron att hon var en varg.
Den här schäferkorsningen sköts också förra året i tron att det var en prärievarg.
Den här gamla Shiban i USA kördes ut och dumpades i vildmarken i tron att hon var en prärievarg.
Och så vidare…

Sprid gärna bilden, eller varför inte pröva och se hur era bekanta klarar sig.😉

Länk till stor bild här: http://s23.postimg.org/48fbufcm1/Dog_or_wolf.jpg

mejamylove
0

Längst till vänster i översta hörnet, andra bilden ner skulle jag trott

Calcifer
1

Näst längst ner till höger, skulle jag nog få vargvibbar från. Förvisso skulle jag nog, om jag stötte på dem utomhus, avlägsna mig så lugnt som möjligt från allihopa. Mest för att jag erkänner rakt ut att jag inte alltid kan se skillnad på vissa hundraser och varg. Däremot skulle jag naturligtvis själv aldrig skjuta någon av dem. Varg som hund. Men om jag blev riktig rädd och hade gevär (haha, föga troligt) så skulle jag nog kunna tänka mig att skjuta rakt upp i luften om jag var osäker.

Men jag lär nog aldrig hamna i den positionen.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ixectrona
0

Ni har båda rätt, men om ni läser det jag skrev på bilden så ser ni att det är flera vargar.🙂Jag var nog lite otydlig där.

Calcifer
0

Haha, häftigt!

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Yllhilda]
2

Jag hade rätt på förvånandsvärt många. Det som jag tycker är karaktäristiskt för vargar är deras ögon. På de bilder där man inte kunde se ögonen var det svårare.

Det är så man blir lite irriterad på folk som skjuter hejvilt när dem tror dem ser varg, och anledningarna att göra det är lite överdrivna. Jag skulle vara mer rädd över att möta vildsvin eller björn.

Sploutt
2

Håller med #5, jag tycker också att det syns på ögonen.

JontaK
1

Väldigt intressant.

Jag har tänkt på det här innan, även sett liknande bilder tidigare.  Mitt resonemang har haft sin grund i att de flesta hundmänniskor tar fel för att vi har dålig koll på hur vargar kan se ut, inte för att vi inte känner igen de varglika hundraserna. Särskilt när man jämför med varg från andra kontinenter.

För mig var det helt fel då jag kände igen några stycken vargar men knappt hade en aning om vilka hundraser som förekom på bilden. 😞

Cahira
0

Hur i helvete kunde dom tro det var en prärievarg???? Dom är ju SKITSMÅ! 

http://www.youtube.com/watch?v=BevRb74GVe8

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JontaK
0

#8 55-60cm i mankhöjd och uppemot 20 kilo ligger inom normalstorlek för prärievarg. Inte så hemskt litet om man jämför med de flesta tamhundar.

Sploutt
0

Nej men en varg är ju betydligt större än så :P

Cahira
0

Beror lite på vart man bor på storleken på prärievargarna. Men dom är verkligen jättesmå, jag har mött lapphundar med större mankhöjd än de jag sett både på avstånd och uppstoppade. Schäferblandis är ju aningen mycket större och den på bilden är långt ifrån lik en prärievarg.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JontaK
0

#10 Oftast ja, men exempelvis en ung varg av den mexikanska underarten behöver inte väga mer än 15-20 kilo. Dock skiljer sig själva kroppsbyggnaden åt. Menar bara att det kan finnas likheter i storlek mellan prärievarg, varg och hund beroende på hur individerna ser ut.

#11 Absolut, en bekant till mig jagade prärievarg borta i USA för några år sedan och dessa såg definitivt mindre ut än min svenska lapphund, tror det var i någon av de centrala staterna.

Samtidigt har jag för mig att prärievargen kan bli nästan 65 över manken och väga över 30 kilo där de blir som störst. Då är vi definitivt uppe i siffror som matchar en mindre varg.

Sen om det är så lätt att spontant blanda ihop prärievarg, varg och en varglik hund vet jag inte. Har tyvärr aldrig sett en prärievarg i verkliga livet. Vargjaktshysterin finns väl borta i USA också antar jag…